Hej,
Jag hade förut en Vemax i vilken tidigare ägaren hade monterat en uppåtbrinnande brännare (Swepell 24 som är detsamma som
TB Mini) i övre hålet. Luckan var ersatt med en adapterplåt.
Resultaten av denna kombination kan beskådas här:
viewtopic.php?f=1&t=11197
Ingen bra idé med uppåtbrinnande där, alltså... taket i brännkammaren kommer alldeles för nära lågan.
Jag löste detta genom att montera en flamriktare som gjorde brännaren framåtbrinnande istället. Detta innebar dock i sin tur att effekten på brännaren fick strypas ner ganska ordentligt. Den fick gå långt under maximala 24 kW (har för mig att tillverkaren säger max 12 kW med flamriktare). Det gjorde i sin tur att jag fick ganska kalla rökgaser då pannan tog upp för mycket av värmeenergin, med kondens i skorstenen som följd.
Jag funderade ett tag på att flytta ner brännaren till det nedre hålet för att komma undan flamriktaren och kunna brassa på mer, men när jag mätte kom jag fram till att brännkoppen i stort sett skulle hamna alldeles nere vid 'golvet' av brännkammaren. Det skulle istället innebära väldigt lite utrymme för aska. När det var som kallast tror jag att jag hade behövt aska ur 2-3 ggr/vecka.
Summa summarum drog jag slutsatsen att den pannan hade fungerat bättre med en framåtbrinnare, monterad i övre hålet. Jag har för mig att brännkammaren är ganska djup så jag tror att det bör gå att montera en sådan så att lågan inte slår i bakre plåten.
Utöver det du frågar om:
Jag tror att det krävs en brännare som kan ge hyfsad effekt, pannan kan ta upp ganska mycket energi så det bör nog vara lite ös så att du inte får för kall rökgas (beroende på skorstenen förstås).
Jag fick ganska mycket flygaska upp i tuberna, så det blev till att dammsuga ur dessa vid i stort sett varje veckosotning. Det är förstås en fråga om hur bekväm man är av sig, jag tyckte själv det blev rätt tråkigt...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]