CtC Vemax/pelletsbrännare

Skriv svar
doordie
Frö

CtC Vemax/pelletsbrännare

Inlägg av doordie »

Hallå!
Som nybliven medlem vill jag tacka för detta eminenta forum. :D
Nu till min fråga,vilken typ av pelletsbrännare är mest lämplig till min
panna CTC Vemax,framåtbrinnande eller uppåtbrinnande?
Undrar även i vilken lucka är lämpligast att placera brännaren i,påfyllningsluckan som redan har ett
extra hål för oljebrännare eller i nedre där dragregulatorn sitter (omvänd förbränning)?
Keramiken har jag läst redan innan i forumet ska man ta bort för att den gör ju ingen nytta,bara mera förluster.
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: CtC Vemax/pelletsbrännare

Inlägg av M.Lindskog »

Hej,

Jag hade förut en Vemax i vilken tidigare ägaren hade monterat en uppåtbrinnande brännare (Swepell 24 som är detsamma som TB Mini) i övre hålet. Luckan var ersatt med en adapterplåt.

Resultaten av denna kombination kan beskådas här: viewtopic.php?f=1&t=11197
Ingen bra idé med uppåtbrinnande där, alltså... taket i brännkammaren kommer alldeles för nära lågan.

Jag löste detta genom att montera en flamriktare som gjorde brännaren framåtbrinnande istället. Detta innebar dock i sin tur att effekten på brännaren fick strypas ner ganska ordentligt. Den fick gå långt under maximala 24 kW (har för mig att tillverkaren säger max 12 kW med flamriktare). Det gjorde i sin tur att jag fick ganska kalla rökgaser då pannan tog upp för mycket av värmeenergin, med kondens i skorstenen som följd.

Jag funderade ett tag på att flytta ner brännaren till det nedre hålet för att komma undan flamriktaren och kunna brassa på mer, men när jag mätte kom jag fram till att brännkoppen i stort sett skulle hamna alldeles nere vid 'golvet' av brännkammaren. Det skulle istället innebära väldigt lite utrymme för aska. När det var som kallast tror jag att jag hade behövt aska ur 2-3 ggr/vecka.

Summa summarum drog jag slutsatsen att den pannan hade fungerat bättre med en framåtbrinnare, monterad i övre hålet. Jag har för mig att brännkammaren är ganska djup så jag tror att det bör gå att montera en sådan så att lågan inte slår i bakre plåten.

Utöver det du frågar om:

Jag tror att det krävs en brännare som kan ge hyfsad effekt, pannan kan ta upp ganska mycket energi så det bör nog vara lite ös så att du inte får för kall rökgas (beroende på skorstenen förstås).

Jag fick ganska mycket flygaska upp i tuberna, så det blev till att dammsuga ur dessa vid i stort sett varje veckosotning. Det är förstås en fråga om hur bekväm man är av sig, jag tyckte själv det blev rätt tråkigt...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag har kört både med ved och pellets i denna panna som faktiskt inte är så kass, med ved helt jämförbar med Värmebaronens "moderna" vedpannor utan fläkt.
Keramiken är svindyr, inget man kan kosta på pannan. Liggande tuber tycker många är en styggelse, själv upplevde jag aldrig det som något problem. Enklare att sota framifrån och inga sotiga turbulatorer att dra upp ur pannan och ut med skiten i pannrummet. Flygaskan som lägger sig i tuberna påverkade i princip ingenting mer än att den låg där, rökgastempen var densamma och därmed tolkat som att det inte påverkade verkninggraden (lite tjatigt att sota 16 tuber iofs).
Något växlande mellan pellets och ved är inte att tänka på, ska du köra pellets behöver du en framåtbrinnande brännare på minst 25kW. Den ska monteras i vedpåfyllningsluckan och all keramik ska ut då har du dessutom ett stoooort askutrymme.
Jag hade satsat på en Viking B30GL eller BioBjörn som den heter numera heter, med tryckluftsrensning (ej att förväxla med Viking Bio från Värmebaronen). Då blir det nästan lika bekvämt som en riktig pelletspanna pga. det stora askutrymmet och ingen manuell rensning av brännaren i tid och otid. Förvisso ingen automatsotning av tuberna, men du lär inte behöva dra dem särskilt ofta.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
doordie
Frö

Inlägg av doordie »

Tack för era svar,gärna flera kommentarer eller tillägg från ni övriga kunniga på pelletseldning.
Har ytterliggare frågor angående styrningen av brännare och service ack.tanken,där varmvattenberedaren sitter och även en elpatron på 6kW (som backup).

Kan jag använda den befintliga termostaten i pannan med att modifiera/skifta tempgivaren så att laddpumpen och brännaren startar samtidigt och också stoppar samtidigt?
Nuvarande ställbara termostaten(0-99) med tillhörande magnetventil startar laddningspumpen vid exempelvis 80grader på pannan och stoppar vid 70grader(ca 10graders hysteres) och stänger också magnetventilen då.
Min tanke var att skifta så den istället startar pelletsbrännaren vid 70grader och stoppar vid 80grader.
Är det för litet intervall som gör att pelletsbrännaren kommer att gå för ofta?
Borde ta en "ganska" lång tid med att värma 10grader mot acken som är på 500l,så start och stopp borde inte blir så ofta?

Har även varit i kontakt med ekontroll och dom rekombinerar deras TK1F som även styr laddpumpen var ett bra val.
Den kostar ca 2000kr vilket är en del pengar,men jag vill inte vara "dumsnål" heller och modifiera nått som inte kommer att funka.... :oops:

Vad tror ni?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Som jag ser det sätter du brännarens tempgivare ganska högt upp på tanken så du inte värmer onödigt mycket vatten (förluster). Pannan innehåller väl mycket vatten redan från början, sen kan du väl använda termostaten till laddpumpen som den är utan modifiering. Med en vettig brännare kan du ju styra dess hysteres som du vill. Vad du däremot behöver är ett överhettningskydd/kokningsskydd som bryter strömmen till brännaren och kräver manuell återställning monterat på pannan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Bio
Frö

Inlägg av Bio »

Hej, jag satte in en Viking Bio för 5 år sedan i min Vemax och det har fungerat jättabra, enda problemet är att man måste byta roster efter ca. 6-7 ton eldat pellets. Jag satte in starttermostaten där översta termometern sitter i acc.tanken och sedan en stopptermostat (utanpåliggande) på returledningen till pannan. Laddningen styrs av termostaten på pannan, satt på 80 grader och sedan en max.termostat på ett av uttagen i pannan. Satte ett relä i en plastlåda med strömbrytare för on-off och kopplade ihop för rätt funktion. Jag har inte tagit ur keramiken, ser ingen vits med det annat än mer plats för sot men behöver inte sota så ofta ändå tycker jag.
Kenneth
Skriv svar