Pellx px 20 brinner inte ut

Skriv svar
Hrodebert
Ungskog

Pellx px 20 brinner inte ut

Inlägg av Hrodebert »

Hej!

Jag har problem med att det samlas mycket slagg i brännaren, och då menar jag riktigt mycket.
Problemet blev klart värre efter byte av pelletsleverantör.
Efter att ha experimenterat lite upptäckte jag att brännaren inte "brinner ut", alltså när den går ner i viloläge ligger det fortfarande en hel del halvförbrännd pellets kvar och glöder. Jag antar att det är det som bygger upp till slagg.
Vad gör jag? jag har provat att minska bränslet, men då går den för magert och slocknar.

Tacksam för alla ideer!

/Robert
ronald
Pannrumstomte!

Re: Pellx px 20 brinner inte ut

Inlägg av ronald »

Välkommen!! :)
Vilken panna? och vilken processor i brännaren?

har hört om riktigt dålig pellets ..kan ställa till det rejält...
Senast redigerad av ronald den mån 05 dec, 2011 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Innan jag var med i det här forumet,så hade jag original processor 5,3 och den gick bara ca 3 minuter på kylfas och körde man för stor matning,så blev det för mycket kvar i röret efter när fläkten stannat.Ibland kunde man höra hur det brann efteråt.
Har numera en modernare processor som går 10 minuter efter att temperaturen har uppnåtts.
Sen gäller det också att trimma förbränningen och inte köra på måfå,allra hellst om man byter pellets.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Hrodebert
Ungskog

Inlägg av Hrodebert »

Tack för snabba svar!

Pannan är en kombipanna olja/koks årsmodell 1970, eller möjligen -71, CTC om jag minns rätt. (reser i jobbet, är iväg hemifrån den här veckan). Borde väl snart närma sig tid för byte...

Processorversion kan jag inte heller så här i huvudet, men den går inga 10 minuter för nedkylning.
Brännaren är från 2000 eller 2001, men har glödspiraltändning (borde väl haft glödstift original?).

/Robert
Hrodebert
Ungskog

Inlägg av Hrodebert »

Ok, uppdatering...

Pannan är Ctc 267B från 1970, processor i brännaren är v 5.3, så jag antar att ny programvara är det hetaste tipset?
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jupp byt till nyaste program chipp så får du en helt ny brännare....

Du kommer att behöva göra en ny grundinställning, tyvärr. Men dina idag mkt känsliga pottar kommer bli mycket trevligare att ha och göra med.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar