Min farmor på strax över 80 eldar med ved i kåken och det är bara en tidsfråga innan hon ramlar i källartrappen. Antingen det, eller så går far min sönder för att han behöver sköta uppvärmningen till två hus. Har själv kastat ut gamla pannan med tillhörande pelletsanläggning och investerat i en ny Biomatic.
Jag har en 50 kW Roslagsbrännare komplett med styrning, skruv och veckoförråd som står i garaget.
Hon har en CTC Parca 3000 från mitten/slutet av 90-talet. Är det att tänka på att försöka leja någon att installera pelletsanläggningen till hennes panna?
Behöver en lösning som skulle kunna funka i 10 år, sen är nog både gumma och hus slut... tyvärr. Pensionär och änka som hon är skulle det vara en lösning hon har råd med att "ärva" min gamla anläggning - om det är något som kan tänkas fungera?
Installera Roslagsbrännare 50 kW i CTC Parca 3000?
-
- Gallringsobjekt
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Re: Installera Roslagsbrännare 50 kW i CTC Parca 3000?
Om problemet är att gå i trappan så lär väl inte en pelletslösning förändra något...? Av erfarenhet så är väl knappast någon pelletslösning 100% underhållsfri , så det ni vinner på att slippa kånka ved förlorar ni på något annat. Kommer far din eller du själv att ha tid att åka till henne just då brännaren strejkar? Ska det vara säckad pellets, orkar hon lyfta 16 kg? Eller ska ni bygga bulkförråd? För att bara nämna några frågetecken som dyker upp spontant...
I alla välmening, jag skulle nog tänka i helt andra banor om det var min farmor. Driftsäkerhet och bekvämlighet skulle jag nog satsa på.
I alla välmening, jag skulle nog tänka i helt andra banor om det var min farmor. Driftsäkerhet och bekvämlighet skulle jag nog satsa på.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Gallringsobjekt
Håller med om att det är en massa frågor som dyker upp spontant, men frågan som jag först vill få hjälp med att svara på om det går att peta in brännaren i en Parca 3000 med anständigt resultat...?
Att en sådan pelletslösning inte är underhållsfri är väl en sak, men oändligt bättre och smidigare än att behöva hugga och elda en årsved varje år. Sen kommer tanten i alla fall knalla i trappen för att komma till tvättstuga, matkällare, frys osv., men det blir avsevärt färre vändor per dag och hon har framförallt alltid varmt och varmvatten.
Att en sådan pelletslösning inte är underhållsfri är väl en sak, men oändligt bättre och smidigare än att behöva hugga och elda en årsved varje år. Sen kommer tanten i alla fall knalla i trappen för att komma till tvättstuga, matkällare, frys osv., men det blir avsevärt färre vändor per dag och hon har framförallt alltid varmt och varmvatten.
Hellu,
Har inte helkoll på Parca 3000 men min spontana gissning är att en 50kW är lite överdimensionerad i denna panna.
En 50kW brännare trivs bättre i en ren laddpanna som eldas mot acctank och genom detta får vettiga drifttider.
/Peter
Har inte helkoll på Parca 3000 men min spontana gissning är att en 50kW är lite överdimensionerad i denna panna.
En 50kW brännare trivs bättre i en ren laddpanna som eldas mot acctank och genom detta får vettiga drifttider.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Är det kombipannan Norah 3000 så är en 50 kW brännare för stor för den lilla oljebrännarkammaren.
Om det är vedpannan N3000 kanske det går bättre men borde helst vara en brännare då med uraskning för att slippa underhåll varje vecka. Hjälp med fyllning av veckoförrådet kanske går att fixa.
Tyvärr blir det dyrt idag att leja någon för installationen.
Finns det acktanktill pannan och är det ett gammalt lågtemperatursystem så kanske en billig luftvattenpump av typ Jula eller Sfinx kunde göra jobbet några år. Pannan får väl ändå kompletteras med elpatron så inte det blir kallt om brännaren stannar.
Ett annat alternativ är luftvärmepump + elkassett eller elpanna. Beror på hur huset ser ut.
Om det är vedpannan N3000 kanske det går bättre men borde helst vara en brännare då med uraskning för att slippa underhåll varje vecka. Hjälp med fyllning av veckoförrådet kanske går att fixa.
Tyvärr blir det dyrt idag att leja någon för installationen.
Finns det acktanktill pannan och är det ett gammalt lågtemperatursystem så kanske en billig luftvattenpump av typ Jula eller Sfinx kunde göra jobbet några år. Pannan får väl ändå kompletteras med elpatron så inte det blir kallt om brännaren stannar.
Ett annat alternativ är luftvärmepump + elkassett eller elpanna. Beror på hur huset ser ut.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.