peltec pelletspanna 17kw

Skriv svar
mrpeplove
Frö

peltec pelletspanna 17kw

Inlägg av mrpeplove »

är det någon här som använder denna panna?
fungerar automatsotningen bra?
passar viking bio brännare direkt på pannan?

mvh mrpeplove
msh16
Energiprofet!

Re: peltec pelletspanna 17kw

Inlägg av msh16 »

Peltec pannan är nog en önskepanna för många av oss som pga begränsad ekonomi håller liv i gamla 70-talspannor.
Nog lär en Viking Bio passa men kostar man på en toppmodern panna så varför inte en modern och lättskött brännare också.
Har inte sett någon på forumet som skaffat denna intressanta panna ännu men det är nog bara en tidsfråga....
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
mrpeplove
Frö

Inlägg av mrpeplove »

tack för ditt snabba svar, ska beställa ny panna var då tanken och just denna var det rätt kurs på. angående pelletsbrännaren, kan du rekommendera nån brännare som kan tänkas fungera till den pannan?

mvh
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Jag skulle ju installera en BioBjörn från energibiten.net om jag köpte den pannan. Beprövad brännare med få problem och billiga reservdelar som tidigare hette Bionordic Viking B16.
Blev då automatisk urasking på brännaren och automatsotning av pannan.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har bara kollat lite på ritningen av denna panna, men spontant så låter 135 liter pannvolym och VV-slinga lite i minsta laget för bra varmvattenkomfort?

Förståsigpåarna brukar slå ner på just denna detalj på andra pannor med större volym....?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Man ska ju ändå ha varmvatten på sommaren. Sätter man in en ny panna sätter man nog också in en elberedare i serie efter pelletspannan för att slippa elda pellets på sommaren.
Elberedaren hjälper till vid eventuella toppbelastningar.

Skulle också fundera på Peltec om min nuvarande panna tar slut.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Nja fast jag tänkte nog mest på vintern.

Om du kör en BioBjörn med 8 minuters starttid i en panna med 135 liter pannvolym, då hinner det ju nästan bli kallt om man inte stöttar med elpatron....?

Edit: Att köra med spetsberedare som std kan ju inte vara en normal lösning.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar