Plötsligt sotade pannan...
-
- Gallringsobjekt
Plötsligt sotade pannan...
Hej
Har kanske en liten konstig fråga. I fredags hade brännaren stannat, kontrollera optovakt. Rengjorde optovakten (har inte gjort detta på väldigt länge) och öppnade luckan in till tuberna, låg ett lager "fett" svart sot över det normala fina vita/grå sotlagret, verkar precis som om pannan sotat rejält precis innan stannat för optovakt. Kan det vara så att optovakten sotat igen => brännaren ser inte att det brinner => försöker göra kallstart och pytsar in en massa pellets (för mycket) => jag får detta feta sot.
Gjorde rent och startade om och det har ännu inte varit några problem.
Till saken hör att jag befinner mig i "halva sändningen" pellets så det borde inte bero på detta. Någon som varit med om nått liknande?
Har kanske en liten konstig fråga. I fredags hade brännaren stannat, kontrollera optovakt. Rengjorde optovakten (har inte gjort detta på väldigt länge) och öppnade luckan in till tuberna, låg ett lager "fett" svart sot över det normala fina vita/grå sotlagret, verkar precis som om pannan sotat rejält precis innan stannat för optovakt. Kan det vara så att optovakten sotat igen => brännaren ser inte att det brinner => försöker göra kallstart och pytsar in en massa pellets (för mycket) => jag får detta feta sot.
Gjorde rent och startade om och det har ännu inte varit några problem.
Till saken hör att jag befinner mig i "halva sändningen" pellets så det borde inte bero på detta. Någon som varit med om nått liknande?
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Re: Plötsligt sotade pannan...
Ett tjockt lager sot kommer inte av ett antal missade starter! Det är en längre process och din brännare doserar helt enkelt för fett av den nuvarande pellets.
Det kan även vara fläkten som är smutsig och ger dåligt med luft, resultatet är det samma.
Det kan även vara fläkten som är smutsig och ger dåligt med luft, resultatet är det samma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Gallringsobjekt
Ja, är rädd för det också. Tycker dock att det är lite skumt. Får se vid nästa sotning hur det ser ut, har varit riktigt fint i tuberna fram tills i fredags. Hoppas lite på att det var skit som fastnat i luftslitsarna i brännkoppen och att min rengörning nu har fixat det. Får se vid nästa sotning hur det ser ut, brukar köra 500 kg mellan sotningarna och det hoppas man ju inte ska ändras till det sämre, annars blir det till att sänka matningen / rengöra fläkten.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Har just fått en pall från Enso som i 2 st kaminer är ogörligt att elda med. I pellexkaminen bildas på 4 timmar såpass stor askklump att flamvakten stoppar kaminen. I den italienska diton som stänger av kaminen vid 35 grader hinner hela kaminen fyllas med pellets innan den stannar vilket gör att man inte vågar ha den igång under nattetid. Rörbrännaren klarar sig bättre men måste rensas varannan dag mot i vanliga fall var 14:e dag. På Enso har man naturligtvis aldrig ens hört talas om att detta kan ha med pelletsen att göra. Detta är troligen inte samma som i ditt fall då "min" sot inte är fet utan mer marängaktig, men visst kan pellets ha olika kvaliteter.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
-
- Gallringsobjekt
Ja det är kanske så att de senaste säckarna varit av undermålig kvalité. Det var så tydligt att brännaren gått bra "länge" innan det spårade ut (under detta lite klibbiga "feta" sotet hade jag det vanliga "fina" ljusa sotet som man bara kan borsta av, som jag är van vid, blev en liten arkeologisk utgrävning vid sotningstillfället =)).
Denna pellets var från en Stora Enso sändning som jag beställde i augusti vid deras sommarkampanj. Jag har tyckt att vissa säckar har innehållit väldigt smulig pellets och väldigt mycket spån jämfört med tidigare leveranser.
Denna pellets var från en Stora Enso sändning som jag beställde i augusti vid deras sommarkampanj. Jag har tyckt att vissa säckar har innehållit väldigt smulig pellets och väldigt mycket spån jämfört med tidigare leveranser.
Jag skulle också sätta ett par spänn på att din fläkt inte snurrar som den skall eller är igensatt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Håller med OPEC,
Den B16GL jag testat drabbades av akut andnöd, dvs fläkten dog men inte helt...
Trots att det är en vartalsstyrd fläkt i B16 så gick den helt fel med resultat att den sotade igen pannan med ett tjockt lager svart fet sot på mindre än ett dygn. Dessutom gick brännaren varm så överhettningsskyddet i brännaren (inte pannan) löste ut.
Kolla röken från pannan är den synlig, och det är den om den sotar på det sättet så är din luft bränsle blandning hel fel.
Och i detta fall tror jag nog att fläkten behöver kärlek eller i brist på sådan en anständig begravning, med byte till nyare frächare upplaga
/Peter
Den B16GL jag testat drabbades av akut andnöd, dvs fläkten dog men inte helt...
Trots att det är en vartalsstyrd fläkt i B16 så gick den helt fel med resultat att den sotade igen pannan med ett tjockt lager svart fet sot på mindre än ett dygn. Dessutom gick brännaren varm så överhettningsskyddet i brännaren (inte pannan) löste ut.
Kolla röken från pannan är den synlig, och det är den om den sotar på det sättet så är din luft bränsle blandning hel fel.
Och i detta fall tror jag nog att fläkten behöver kärlek eller i brist på sådan en anständig begravning, med byte till nyare frächare upplaga

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
-
- Gallringsobjekt
Kan vara att fläkten är på bommen. Hade en firma här i september för underhåll på brännaren (min disputationsdag närmar sig med stormsteg så jag tyckte det var skönt att ha en firma över för att kolla över brännaren så att allt var ok inför vintern) så TLC ska den ha fått
. Efter rengörningen i fredags ser allt ut som vanligt tycker jag (rök, avgas temperaturer och dyl.). Får ta och kolla i tuberna i helgen och leta efter tecken på fet förbränning. Jag återkommer med resultatet
.
/Rikard

/Rikard
För fläktar med glidlager är det bra om man ger lagerna 1 droppe symaskinolja varje år, det förlänger levtiden kännbart.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hur smörjer man det inre lagret?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De där med att de ska varit skit på fläkten tror jag då inte på, Har kört min brännare från feb -05 o aldrig rengjort fläkten el ändrat fläkt värdena (kört ca 30 ton pellets).. Det ända jag ändrat är matning vid nyleverans av pellets om det inte blivit rätt rökgasvärden, 15 kW= 520 gram/10 min o 33% fläkt..
Snarare att den gått något fet ett längre tag o sedan sotat igen optovakten..
Snarare att den gått något fet ett längre tag o sedan sotat igen optovakten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Var och en är ju ju helt fri att vara salig i sin egna tro. Men att kolla om fläkten behöver rengöras
torde vara den allra enklaste typ av felsökning/uteslutning man kan ta sig för. Jag har fått liv i två fläktar varav den ena var min egen genom renblåsning samt insmörjning av lättflyktig olja på lagret. Att hitta felet eller att eliminera det är ibland nästan lika mycket värt när det inte fungerar.
torde vara den allra enklaste typ av felsökning/uteslutning man kan ta sig för. Jag har fått liv i två fläktar varav den ena var min egen genom renblåsning samt insmörjning av lättflyktig olja på lagret. Att hitta felet eller att eliminera det är ibland nästan lika mycket värt när det inte fungerar.

CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Och det finns ett antal inlägg där folk berättar att de rensade vingarna från damm och då fungerade det hela igen. Men såklart behöver man inte tro på det, det är dock en hel del billigare att kolla och rensa samt ge ett par droppar olja än att byta fläkten.
Tro kan man göra i kyrkan på söndagar...
Tro kan man göra i kyrkan på söndagar...
Är inte PK!
Är inte PK!
SKÄRPNING: Nu börjar det igen... med dessa spydigheter till medlemmar som har annan "åsikt".
Ta och sluta upp med detta även om NI tycker att någon har helt fel. Kom med bra åsikter/fakta/erfarenheter som hjälper frågeställaren istället för att kritisera andra.
Om man nu tycker att någon är "ute på hal is" med sina påståenden/tips så ifrågasätt detta då på ett vuxet sätt istället för dessa påhopp som tyvärr verkar bli mer och mer vanliga på forumet. Vi behöver ju inte bli ovänner bara för att vi/någon har en avvikande åsikt.
Att man t.ex. skall tro i kyrkan på söndagar hjälper ju inte TS i hans problem, utan skapar bara irritation mellan olika medlemmar och urspårade trådar här på forumet........
Ta och sluta upp med detta även om NI tycker att någon har helt fel. Kom med bra åsikter/fakta/erfarenheter som hjälper frågeställaren istället för att kritisera andra.
Om man nu tycker att någon är "ute på hal is" med sina påståenden/tips så ifrågasätt detta då på ett vuxet sätt istället för dessa påhopp som tyvärr verkar bli mer och mer vanliga på forumet. Vi behöver ju inte bli ovänner bara för att vi/någon har en avvikande åsikt.
Att man t.ex. skall tro i kyrkan på söndagar hjälper ju inte TS i hans problem, utan skapar bara irritation mellan olika medlemmar och urspårade trådar här på forumet........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Upp till André att ha sin tro, han kanske har mindre damm i sin pannrumsluft än vad jag och många andra har. Har man sett vad damm kan åstadkomma på endast ett par år i kylningen av exempelvis en CPU eller ett nätaggregat i en dator trots att dessa stått i relativt ren kontorsluft så bör man inte döma ut denna enkla billiga åtgärd. En fläkt med dammbeläggning har vid ett fixt varvtal helt enkelt inte längre samma flöde som en ren. Och sen tycker jag att påhoppet på bergatorparen var betydligt värre.
TMV E20 + Janfire Flex A