Pelletsbrännare i TMV Alpha Keram

Skriv svar
O.M
Ungskog

Pelletsbrännare i TMV Alpha Keram

Inlägg av O.M »

Hej,

Har installerat en Janfire Flex-a i min TMV Alpha Keram panna i veddelen. Denna panna har över och underförbränning som regleras med två spjäll.

1. Hur ska spjället stå vid pelletseldning? över eller underförbränning? Känns som överförbränning är att elda för kråkorna pga kort rökväg i pannan, men att rökgastemperaturen blir för låg med underförbränningsspjället utdraget.

2. Vad bör rökgastemperaturen ligga på ungefär i rökröret efter pannan?

Tacksam för svar.
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
abene
Lärjunge!

Re: Pelletsbrännare i TMV Alpha Keram

Inlägg av abene »

Överförbränningsspjället ska väl bara öppnas när man tänder veden i en sådan panna.
För ekonomiska eldning borde du köra med underförbränning.
Man bör välja brännare efter panna annars får man för låg rökgastemperatur och dessutom dålig verkningsgrad i pannan som ju är gjord för att ta emot mer värme än vad brännaren kan ge.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
O.M
Ungskog

Inlägg av O.M »

Ja vid vedeldning så startar man ju med övre spjället öppet och slår sedan om till underförbränning, men jag undrar när jag ska köra pellets? Hur skall spjället vara då?
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det där e ingen överförbrännings panna.Spjället dom sitter där e Choken för vedeldning.Å choken ska man inte köra med.Kör som underförbrännig med ved.Go jul!!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Startspjället" ska alltid vara stängd vid pelletseldning. Det är ju inte ett problem att få draget igång, brännaren har ju fläkt medan man med ved måste starta draget innan det hela kommer ordentligt igång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
O.M
Ungskog

Inlägg av O.M »

Tack för svaren.

Enda problemet nu är att rökgastemperaturen är väldigt låg ca 105 grader när jag kör på läge 1, risk för kondens i skorstenen. Kanske måste anlita någon att ställa in pelletsbrännaren.

För att öka rökgastemperaturen ökar de matning av pellets eller hur fungerar det?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har en sådan panna o den har en märkeffekt på 16 kW vid pelletseldning, Du kör ju mot acktank så då ska du köra brännaren med den effekten jämt o har du inte en brännarstyrning typ TK1 som sitter på acktanken så skaffa en..
När jag testade gick det 500 gram mer pellets för att ladda 500 l tanken med brännaren på 12 kW mot angivna 16 kW, Gick faktiskt effektivare med 20 kW effekt på brännaren än 12 men effektivast är det med 16 kW..
Läge 2 justerad till 16 kW o brännarstyrning blir det fint o rökgastempen blir ca 135-140° med den effekten med nysotad panna, Ställ in så brännaren startar då tempen är så låg som möjligt förutsatt att vv/värmekomforten inte blir lidande o värm hela tanken till 75-80° om den inte är riktigt bra isolerad då kan du ladda upp den till 90°.. Blir långa gångtider o få starter då :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
O.M
Ungskog

Inlägg av O.M »

Jag har en TK1, men då jag kör med laddomat 4030 så har jag nu inte laddat tankarna men ska kanske prova det.

Är det någon som provat att sätta en Janfire Flex-A i oljedelen på denna panna? Jag antar man får aska ur ofta, men fungerar det bra i övrigt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

:oops: de är combipannan du har?
Iaf så är ved delen i den pannan lika som min, Du kan ha brännaren både i oljedelen el i ved delen men kör den där askutrymmet är störs o då du tar ut värme/vv från pannan behöver du inte elda mot acktanken men du kan ju testa o försöka kolla förbrukningen..
Du kan bör se till att brännaren är på 16 kW om du kör den på ved delen, Märkeffekten för pellets är just de..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar