Plötsligt sotade pannan...

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Plötsligt sotade pannan...

Inlägg av André »

Nja mindre damm har jag nog inte, Brukar blåsa bort spånhögen som bildas vid luftintaget till fläkten när högen nästan når till intaget.. Skulle bytt bussningen men men de ska göras oxå :wink:

Är även konstigt att helt plötsligt så skulle fläkten bli så dammig att den inte ger luft från att fungerat utmärkt..
Sen vad betyder "halva sändningen" Är det 250 el 1500 kg??

Mät upp förbrukningen med hushållsvåg så man vet effekten sen är det bara att fixa rätt fläkt värden..
Om inte fläkten pajat förstås, Fläkten i kompisens biomatic snurrade hur lätt som helst lika så i andra kompisens biomatic 30+ men vad man märkte va att de blev ingen hörbar skillnad på fläkten om man körde med 50 el 100% fläkt vilket iof Ariterm sa att de skulle man inte göra heller men med nya fläktar i dessa pannor märkte man då en jävla skillnad efter fläktbyte..

10 kW 350 gram/10 min fläkt 26%
15 kW 520 gram/10 min fläkt 33%
20 kW 700 gram/10 min fläkt 52%
Dessa värden just kollade i panna med ny fläkt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Inlägg av RikardSvalöv »

Lovade en uppdatering när jag kollat i tuberna. Tittade precis och nu ser det ut som vanligt igen. Vitt på halva fösta delen av de undre turbulatorerna grått på resten för att övergå till lite svartaktigt på de övre. I brännkammaren finns ett litet lager av vit flygaska och flygaskan i tuberna grå, möjligtvis lite för mörkgrå. Kan vara så att brännaren går aningens fet.

Nu är ju bara frågan vad det var som gick fel så man kan lära sig lite av detta. Möjligheterna som jag ser det är att:
*Brännaren fått fnatt, hur nu det skulle gått till.
*Senaste säckarna pellets jag fyllt i har skiljt sig markant från de övriga (skrev innan att jag var ung. i mitten av sändningen från i augusti, 2 pallar beställt, dock såg jag lite fel och befinner mig precis i slutet. Har 15 säckar kvar.). Senaste veckan har jag blandat ut de gamla säckarna med en ny sändning pellets från Stora Enso, väldigt mycket finare och näst intill ingen spån.
*Slarv vid rengörning av brännaren, luftslitsarna delvis igensatta?
*Felaktigt ställd dragbegränsare? Olle45 påpekade att denna var en "trög" lucka och kanske inte helt ideal till min anläggning, kanske kan bidra till problem? Har blåst mycket och länge på sistone. Vårt hus ligger ganska utsatt för vind.

Vill passa på att tacka alla som tagit sig tid att läsa / hjälpa i tråden. Fantastiskt forum detta. Detta kommer säkerligen inte vara sista gången jag skriver in och ber om hjälp, hoppas bara jag kan bidra med någon hjälp till någon annan också.

/Rikard
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med för liten dragbegränsare blir det snarare att den drar i sej för mycket luft o då sotar det inte, Är nog snarare pelletsen som spelar dej ett spratt än att brännaren skulle gå dåligt ett tag för att sen gå bra igen..
Spånig/smulig pellets kan den gå fet med
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar