Bygga om oljefylld elradiator

Skriv svar
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av MP »

Är det någon som har erfarenhet av att bygga om oljefylld elradiator till vattenburen radiator?
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av OPEC »

Är det inte enklare att helt enkelt köpa en vanlig vv-radiator? De är ju inte speciellt dyra.
Oljeradiatorn kan du ju sätta fot och stickpropp på och ha som reserv när du glömt köpa pellets
eller liknande.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av MP »

Ja allt är ju relativt. Men det blir ju en kostnad med nya radiatorer på uppskattningsvis 35-40 tusen. Och det finns ju ett antal elradiatorer som inte är oljefyllda som får vara reserver.
De oljefyllda är ju fantastiskt fina och alldeles för bra för att stå oanvända.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det vore en björntjänst att bygga om dom!

Efter de ekonomiska principer som gäller måste de vara gjorda av ganska tunn plåt som knappast tål trycket. Som oljefyllda är korrosion inget man behöver bry sig om varför metallen kan vara av sämre kvalitet.

Ombyggnaden kostar en del, upphäng som ska svetsas fast, lack efter all jobb - och som grädden på moset en allvarlig vattenskada efter rimlig kort tid pga. undermåliga material. De undermåliga material kommer då att betyda att försäkringen inte täcker så det kan bli mycket dyra pengar att spara...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av MP »

Icecap skrev:
Efter de ekonomiska principer som gäller måste de vara gjorda av ganska tunn plåt som knappast tål trycket.
Där håller jag inte med dig. Betänk att i ett sådant element finns ingen tryckutjämningssystem i en stor volym, så därför borde de tåla högre tryck än vanliga vattenradiatorer. Detta med avseende på att uppnå samma säkerhet som vattenradiatorer. Sedan har vi den eldfarliga oljan som kräver sina säkerhetsmarginaler som inte behövs i vattenburna.
Icecap skrev:Som oljefyllda är korrosion inget man behöver bry sig om varför metallen kan vara av sämre kvalitet.
Där håller jag inte med dig. Tillverkningsmässigt så är det ju samma krav på pressbarhet och svetsbarhet som ett vattenradiator och då är ju valet av material begränsat. Tillverkaren LVI skriver på sin hemsida "Tillverkad av hållfast, svenskt stål av högsta kvalitet." Och när det gäller ett väl avsyrat vattensystem så sker ju ingen korrosion.
Icecap skrev:Ombyggnaden kostar en del, upphäng som ska svetsas fast, lack efter all jobb - och som grädden på moset en allvarlig vattenskada efter rimlig kort tid pga. undermåliga material.
Eftersom jag tänker att göra det själv så är det frågan om enbart materialkostnad, och där gissar jag att den inte blir så stor. När det gäller upphäng så finns det ju redan ett sådant på elementet så där blir det ju inget extrajobb.
Jag har erfarenhet av att reparera vattenburna (har lagat 100tals i huvudsak sönderfrusna element under den senaste 10 års perioden) element så i stort har jag fullt klart för mig vilken omfattning det är på jobbet och hur det ungefär bör utföras. Tilläggas bör att jag har all utrustning som behövs för jobbet.

Anledning till att jag ställde frågan är att jag är ute efter eventuella "smarta lösningar" och erfarenheter från någon som redan gjort liknande jobb.

När det gäller dina stora farhågor om allvarliga vattenskador med svåra försäkringsfrågor så förstår du nog på mina ovan svar att denna risk inte är något som jag anser relevant. Alltså jag anser att denna risk är så liten att den är försumbar.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av OPEC »

Kan man få vettigt flöde i radiatorerna och hur blir det med skiktning?
Oljeradiatorerna har ju inte cirkulation på samma sätt som med en forcerad matning med hjälp av cirk.pump.
Hur fungerar kompensationen för expansion i oljeradiatorn? Luftficka, blåsa eller vad?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av MP »

OPEC skrev:Kan man få vettigt flöde i radiatorerna och hur blir det med skiktning?
Ja här är det ju så att varma vattnet skall in i topp på radiatorn (ny anslutning) och kalla vattnet ut i botten (går förmodligen att använda befintlig anslutning efter borttag av elpatronen).
Ja någon särskild skiktning är det väl inte i ett vanligt radiatorsystem med cirk. pump. Och det är ett sådant som vi tänkt bygga.
OPEC skrev:Hur fungerar kompensationen för expansion i oljeradiatorn? Luftficka, blåsa eller vad?
Har inte en aning. Har inte delat itu någon radiator så att jag kunnat studera konstruktionen.
Lumamannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 dec, 2011 15:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Lumamannen »

Hej.

Mitt första inlägg här..

Jag jobbar på en stor radiatorfabrik här i Sverige. Numera i måleriet, men har jobbat som svetsare/provare förut.

Kan säga att det finns normalt ingen skillnad alls mellan olje/vatten-radiator. Bara olika anslutningsbrickor.

Detta gäller som sagt en normal radiator, det vill säga en sådan som finns i bägge utförande (samma kropp alltså). Numera tillverkar vi inga vatten alls, och då har vi tagit fram flera olika modeller med bland annat rundade kanaler i, dom kan i vissa fall provtryckas i ett lägre tryck. Plåt är dock alltid samma tjocklek.

Att provtryckningen blir lägre beror på att avståndet mellan punkterna är längre en vid en "gammal" radiator med kantiga kanaler.

Vi kan tillverka vattenradiatorer manuellt om så krävs (om någon anställd behöver nån hemma alltså ;-) ) men vi använder alltid våra kroppar vi kör som vanligt med.

Alltså, det är exakt samma plåt/tjocklek i en vatten som en oljeradiator.

Hur andra fabrikat gör kan jag inte svara för i och för sig.

// Christer
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av MP »

Lumamannen skrev:Hej.

Numera tillverkar vi inga vatten alls, och då har vi tagit fram flera olika modeller med bland annat rundade kanaler i, dom kan i vissa fall provtryckas i ett lägre tryck. Plåt är dock alltid samma tjocklek.

Att provtryckningen blir lägre beror på att avståndet mellan punkterna är längre en vid en "gammal" radiator med kantiga kanaler.


// Christer

Vilket tryck provtrycker ni med.

Tack för ett intressant och upplysande inlägg.
Lumamannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 dec, 2011 15:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Lumamannen »

Haha, ja. Det borde jag naturligtvis veta, när man jobbar där så många år. Tror det är ca 3 kilo, ska inte svära på det. Kan däremot kika på en mätare när jag åker ner till jobbet efter helgerna.

Tror det ca 1-1.5 på dom med runda kanaler. (Jag har iofs ritningarna på jobbet med, kanske står där)

// Christer

Direktcitering borttegen. / Roli moderator
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av OPEC »

På min värmepanna står det att den är provtryckt med 3 Bar. Något liknande borde det väl var med elementen kan man gissa.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Jonas O »

Lumamannen.. Har du något intressant svar att delge oss på:
OPEC skrev:Hur fungerar kompensationen för expansion i oljeradiatorn? Luftficka, blåsa eller vad?

:D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Lumamannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 dec, 2011 15:19

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Lumamannen »

Hur fungerar kompensationen för expansion i oljeradiatorn? Luftficka, blåsa eller vad?
Det får bli en luftficka i så fall. Radiatorerna är inte fyllda till max, och det finns inga tryckskydd eller dylikt. Bara elektriska komponenter i form av termostater och överhettningsskydd.

Vi experimenterade med en försvagning av plåten ett tag för att få ett tryckutlösande faktor, men det vart inte speciellt praktiskt genomförbart.

Kroppen är en helt tom plåtbehållare som fylls upp med olja till en viss nivå, hur många procent som fylls kan jag inte svara på rak arm, men kan kika upp det om intresse finns.

Kan tillägga som kuriosa att vi på 90-talet manuellt brände hål i alla block som blev kasserade på grund av diverse kosmetiska skador. Detta på grund av att dom hade en förmåga att leta sig ut på marknaden till slut. Något knyckte dom från skrothandlaren (eller köpte upp) och fyllde dom själva och krängde som våra :-)

En del folk har även använt dom som (svartmålade) solfångare ibland.


// Christer
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Bygga om oljefylld elradiator

Inlägg av Ola Häggström »

MP skrev:
OPEC skrev:Kan man få vettigt flöde i radiatorerna och hur blir det med skiktning?
Ja här är det ju så att varma vattnet skall in i topp på radiatorn (ny anslutning) och kalla vattnet ut i botten (går förmodligen att använda befintlig anslutning efter borttag av elpatronen).
Ja någon särskild skiktning är det väl inte i ett vanligt radiatorsystem med cirk. pump. Och det är ett sådant som vi tänkt bygga.
När du gör anslutningarna själv är det möjligt att sätta inlopp i ett hörn och utlopp i motsatt hörn så att flödet blir från uppe till höger till nere till vänster.
Sedan vet jag inte om det är lämpligt med just den radiatormodell du tänkte konvertera.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar