Första vintersäsongen i nya huset där det sitter en CTC 171b med en ULMA 2000-brännare. Förra ägaren lämnade inga direkta tips om hur sotning görs och eftersom köpet gjordes mitt i sommaren var det inget jag tänkte på då.
Under vintern har jag hittat fler och fler ställen att sota och aska ur men funderar på om det finns ytterligare ställen. Nu ser en uraskning ut som följer.
Efter att brännaren har varit avstängd och pannan gått ner lite i temperatur demonterar jag brännaren, suger rent den. Efter detta öpnnar jag övre luckan och gör rent med viskan in rökgångarna samt suger dem rena. Baffelplåten plockas bort och skrapas eventuellt ren.
Från nedre luckan sugs askan bort och rostret avlägsnas för att komma åt bättre. Pannväggarna skrapas och hela pannan dammsugs en gång till.
Sist kom jag på att det kanske var bra att kika bakom den lucka som öppnar till röret som leder rökgaserna till skorsstenen. Här låg ganska mycket aska som rakades och sögs bort.
Hela den här proceduren försöker jag göra en gång per vecka eller kanske tre gånger per månad nu när jag eldar. Finns det något mer att göra eller har jag till slut hittat alla ställen som man ska göra rent varje vecka?
Sota/aska ur CTC 171b - vad har jag missat?
Sota/aska ur CTC 171b - vad har jag missat?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Sota/aska ur CTC 171b - vad har jag missat?
Du har nog hittat alla ställen 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perfekt sotat!
Men rostret kan du ta bort så får du plats med mer aska
Men rostret kan du ta bort så får du plats med mer aska

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Härligt att höra att man till slut verkar ha lyckats förstå hur man ska göra. 
Vad gäller rostret, fyller det ingen funktion alls när man som i mitt fall eldar med pellets?

Vad gäller rostret, fyller det ingen funktion alls när man som i mitt fall eldar med pellets?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
Nej! ingen funktion...(rostret endast för vedeldning.) ..Och det skall man ju ändå inte göra i denna panna elda med ved alltså
..lättsotad annars eller hur?

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Var precis nere och utförde årets första sotning och kom att fundera på ytterligare ett ställe som kanske ska göras rent på den här pannan.
Som det är nu har jag bara lyckats göra rent de fyra horisontella rökgångarna bakom den andra luckan och med viskan når jag precis så långt upp bakom rökgångarna så att borsten inte syns. Förra gången tog jag bort luckan till rökröret (jag tror det heter så - "röret" som förbinder pannan med skorstenen) och gjorde rent. Men hur gör man rent i bakkant på pannan, dvs mellan spjället och rökgångarna bakom lucka två?
Från lucka två tar det stopp så snart viskan har pressats precis förbi kröken och jag vågar inte använda våld då jag är rädd att viskan ska fastna eller att jag ska ta sönder något. Kommer jag upp från källaren och säger att vi inte har värme eller varmvatten lär jag få dela bostad med sorkarna under gräsmattan, fast på sex fots djup...
Av samma anledning vågar jag inte heller tvinga ner viskan uppifrån, förbi spjället. Så hur sjutton är det tänkt att man ska sota här? Alla redskap verkar förresten vara original och höra till den här pannan.
Som det är nu har jag bara lyckats göra rent de fyra horisontella rökgångarna bakom den andra luckan och med viskan når jag precis så långt upp bakom rökgångarna så att borsten inte syns. Förra gången tog jag bort luckan till rökröret (jag tror det heter så - "röret" som förbinder pannan med skorstenen) och gjorde rent. Men hur gör man rent i bakkant på pannan, dvs mellan spjället och rökgångarna bakom lucka två?
Från lucka två tar det stopp så snart viskan har pressats precis förbi kröken och jag vågar inte använda våld då jag är rädd att viskan ska fastna eller att jag ska ta sönder något. Kommer jag upp från källaren och säger att vi inte har värme eller varmvatten lär jag få dela bostad med sorkarna under gräsmattan, fast på sex fots djup...
Av samma anledning vågar jag inte heller tvinga ner viskan uppifrån, förbi spjället. Så hur sjutton är det tänkt att man ska sota här? Alla redskap verkar förresten vara original och höra till den här pannan.
Försök få tag i en smalare med mjukare spröt..
Jag kör med denna nödvariant...
http://www.handelshuset.se/images/fborste.jpg
Jag kör med denna nödvariant...