Värmesystem!! Vilken panna?
Värmesystem!! Vilken panna?
Hej!!
Har en fundering, ska byta panna, hus 1-plan från 1950, ca 80kvm. + värmd källare
Ska sätta in en ny värmeanläggning. Vad ska man välja?? pellets? luftvatten? eller en kombination? inte sugen på solceller.. får inte borra där vi bor.. och har inte utrymmet för en mys-braskamin heller..
Vilken typ av panna ska man välja?? vill även inte tillbringa så mycket tid i pannrummet..
Är ute efter något riktigt bra endast!!
Har en fundering, ska byta panna, hus 1-plan från 1950, ca 80kvm. + värmd källare
Ska sätta in en ny värmeanläggning. Vad ska man välja?? pellets? luftvatten? eller en kombination? inte sugen på solceller.. får inte borra där vi bor.. och har inte utrymmet för en mys-braskamin heller..
Vilken typ av panna ska man välja?? vill även inte tillbringa så mycket tid i pannrummet..
Är ute efter något riktigt bra endast!!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Värmesystem!! Vilken panna?
Vad har du idag?
Var i landet/hur energikrävande hus?
En kombination av flera olika uppvärmningssystem är alltid att föredra.
Under en extremt mild vinter som nu, med låga elpriser är värmepumpen svårslagen.
De tidigare två vintrarna, med ihållande rejäl kyla och höga elpriser ger (och kanske kräver) pellets..
Var i landet/hur energikrävande hus?
En kombination av flera olika uppvärmningssystem är alltid att föredra.
Under en extremt mild vinter som nu, med låga elpriser är värmepumpen svårslagen.
De tidigare två vintrarna, med ihållande rejäl kyla och höga elpriser ger (och kanske kräver) pellets..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
I det huset kan jag tänka mig att det är relativt höga temperaturer på radiator vattnet. Då är inte värmepump så effektiv som man kan önska. Solceller är aldrig ett alternativ för uppvärmning. Huset mår bra av att fortsätta elda för att hålla skrotstenen varm, men om man inte vill tillbringa tid i pannrummet är en värmepump av något slag en bra lösning. Men se överventilation och skorsten om du byter från olja.
Jag eldar pellets idag i en ctc 265 och iwabo, fungerar bra men pannan är sedan 74 och bör bytas, jag sotar nu 1-gång i veckan. huset är ordentligt extra isollerat, 3-glasfönster överallt, golvvärme i alla rum utom i källaren.
Jag har inga problem med att sota och så, men denna panna vi har nu är för tråkig på det!!
Pelletseldning har jag tänkt fortsätta med på något vis!!
Bor strax utanför Sandviken, mellan falun och gävle.
Jag har inga problem med att sota och så, men denna panna vi har nu är för tråkig på det!!
Pelletseldning har jag tänkt fortsätta med på något vis!!
Bor strax utanför Sandviken, mellan falun och gävle.
Låter som om du tröttnat på pelletseldning för ctc265 + Iwabo är en rätt så lättskött kombination jämfört med mycket annat.
Pelletseldning blir aldrig helt automatisk hur mycket säljarna än snackar.
Ariterm Biomatic brukar räknas som den bästa pannan men en investering på minst 85000 inklusive installation och bulkförråd känns mycket i ett så litet hus som dessutom är välisolerat.
Du får betala för bekvämligheten men får knappast tillbaka pengarna.
Sitter du inte i sjön med läckande panna så kanske du kan invänta något tillfälle där en begagnad pelletspanna dyker upp. Känner du någon som kan hjälpa dig med installationen kan det bli både billigt ock bra.
Hur är det med takhöjden i pannrummet? Har du plats för ett 4 kubikmeter bulkförråd.
Pelletseldning blir aldrig helt automatisk hur mycket säljarna än snackar.
Ariterm Biomatic brukar räknas som den bästa pannan men en investering på minst 85000 inklusive installation och bulkförråd känns mycket i ett så litet hus som dessutom är välisolerat.
Du får betala för bekvämligheten men får knappast tillbaka pengarna.
Sitter du inte i sjön med läckande panna så kanske du kan invänta något tillfälle där en begagnad pelletspanna dyker upp. Känner du någon som kan hjälpa dig med installationen kan det bli både billigt ock bra.
Hur är det med takhöjden i pannrummet? Har du plats för ett 4 kubikmeter bulkförråd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Med de förutsättningar du beskriver så hade jag nog satsat på en luft/vattenpump, och behållit pannan för topparna. Är pannan i helt odugligt skick, så finns det ju gott om små begagnade att köpa..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Blir det varmvinter så visst är en värmepump bra. Men bara en l-v pump av typ Jula med tveksam kvalitet och dålig verkningsgrad kostar en hel del.
Kvaliteten verkar inte bli bättre heller.
http://www.gp.se/bostad/1.813909-manga- ... apt_mp=0.3
Kvaliteten verkar inte bli bättre heller.
http://www.gp.se/bostad/1.813909-manga- ... apt_mp=0.3
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Att antalet felfall ökar när antalet maskiner ökar är ju inte konstigt. Det står ju inget om hur ofta det faktiskt händer att de går sönder.
Julas pump är en lågpris produkt, så kvalitén är nog inte den bästa. Men å andra sidan behöver den inte hålla lika länge för att löna sig. Vet du att den är dålig eller hittar du bara på?
Julas pump är en lågpris produkt, så kvalitén är nog inte den bästa. Men å andra sidan behöver den inte hålla lika länge för att löna sig. Vet du att den är dålig eller hittar du bara på?
Jag hoppas den är bra. Har själv avverkat en billig Jula l-l pump. Den var inte bra.
Kvaliteten borde vara bättre på de dyra märkespumparna. COP värdet är nog rätt säkert bättre än på de billiga varianterna.
Kvaliteten borde vara bättre på de dyra märkespumparna. COP värdet är nog rätt säkert bättre än på de billiga varianterna.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har tröttnat på denna panna, och iwabo, ja!! alldeles för krånglig att sota och den är 40 år gammal snart, så bytet sker i sommar om den håller dit. och jag tänker inte snåla och köpa nån begagnad panna,eller en pump från jula, då huset lär öka betydligt i värde av en modern lättskött anläggning!!??
har litet pannrum, så något föråd på 4:a!! kubik är omöjligt! har veckoföråd nu som lär fungera lika bra dessutom kunna ha lite andra saker i pannrummet.
klarar av att både plocka ur nuvarande panna och montera en ny själv, det är inga problem..
Min fråga var bara vad som är bäst på marknaden i pannväg och om en dockning med luftvattenpump är ide??
har litet pannrum, så något föråd på 4:a!! kubik är omöjligt! har veckoföråd nu som lär fungera lika bra dessutom kunna ha lite andra saker i pannrummet.
klarar av att både plocka ur nuvarande panna och montera en ny själv, det är inga problem..
Min fråga var bara vad som är bäst på marknaden i pannväg och om en dockning med luftvattenpump är ide??
http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=sv
Denna med CTC bio-brännare
http://www.ariterm.se/75_Ariterm_Biomatic
Mina favoriter...! Cant bee better :win
Sen om man vill brassa kompliment till det är ju bara plånboken som avgör...
Mvh
Denna med CTC bio-brännare
http://www.ariterm.se/75_Ariterm_Biomatic
Mina favoriter...! Cant bee better :win
Sen om man vill brassa kompliment till det är ju bara plånboken som avgör...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
skulle jag börja om blev det nog en biomatic 20+ kombinerat med sol och en tank för solen och för lite större marginaler
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Jag valde ny panna i höstas.
En sak som ofta förbises är ju att välja en stabil leverantör. Stabilast som leverantör är ju onekligen CTC med jätteägare i ryggen. Sedan kommer väl Värmebaronen, Ariterm mlf. Effecta är väl precis på gränsen med en omsättning på 40 miljoner. Ulma riktigt små med sina 7 miljoner.
Man bör handla av en leverantör som går med stabil vinst. Då kommer man inte behöva spara på support och utveckling. Ariterm tycks förlora stora mängder pengar. Ett annat exempel här kan ju vara JanFire som gått back med 10 miljoner senaste 3 åren....!
Men att köpa en brännare från en pulare på landet som inte ens driver aktiebolag och sedan hoppas på garantier och support......känns ganska skakigt. Detta är dock vad många här på forumet rekommenderar.
mvh
En sak som ofta förbises är ju att välja en stabil leverantör. Stabilast som leverantör är ju onekligen CTC med jätteägare i ryggen. Sedan kommer väl Värmebaronen, Ariterm mlf. Effecta är väl precis på gränsen med en omsättning på 40 miljoner. Ulma riktigt små med sina 7 miljoner.
Man bör handla av en leverantör som går med stabil vinst. Då kommer man inte behöva spara på support och utveckling. Ariterm tycks förlora stora mängder pengar. Ett annat exempel här kan ju vara JanFire som gått back med 10 miljoner senaste 3 åren....!
Men att köpa en brännare från en pulare på landet som inte ens driver aktiebolag och sedan hoppas på garantier och support......känns ganska skakigt. Detta är dock vad många här på forumet rekommenderar.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Håller med, helt klart bättre att köpa riktiga saker en gång än att köpa billigt många gånger!!!
Efter 6år med ctc och iwabo så vill man ha något vettigt i källaren!!
Efter 6år med ctc och iwabo så vill man ha något vettigt i källaren!!
Näe, men CTC är väl en mycket bra leverantör. Finns ju många installatörer OM man behöver hjälp dessutom. En EcoFlex är väl en kanonlösning?
Jag hade köpt en EcoFlex eller en Biomatic om det inte vore för att jag fick ett pris som inte gick att motstå på en Effecta Komplett.
mvh
Jag hade köpt en EcoFlex eller en Biomatic om det inte vore för att jag fick ett pris som inte gick att motstå på en Effecta Komplett.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.