ny medlem som inte förstår detta...
ny medlem som inte förstår detta...
hej som ny medlem här och som nybliven husägare (5/1-12)så undrar jag en sak,
jag har en CTC 265 från 1977 med en kmp px 21 pelletsbrännare monterad(brännaren sitter där det är plats för oljebrännare) och nu undrar jag om det är möjligt att elda ved i pannan utan att demontera brännaren först eller om man måste ta bort brännaren innan man eldar ved?jag vet att det inte är en optimal panna att elda ved i men jag tänkte kanke göra det om det blir ex trubbel på pellets anläggningen
jag har en CTC 265 från 1977 med en kmp px 21 pelletsbrännare monterad(brännaren sitter där det är plats för oljebrännare) och nu undrar jag om det är möjligt att elda ved i pannan utan att demontera brännaren först eller om man måste ta bort brännaren innan man eldar ved?jag vet att det inte är en optimal panna att elda ved i men jag tänkte kanke göra det om det blir ex trubbel på pellets anläggningen
Re: ny medlem som inte förstår detta...
Välkommen för det första
Med risk för att sabba skorstenen skulle jag avråda att elda med ved i din panna...Och har du ingen acctank så får du inte elda...
Ha ett x-tra tändelement hemma i reserv är mitt råd...
Mvh

Med risk för att sabba skorstenen skulle jag avråda att elda med ved i din panna...Och har du ingen acctank så får du inte elda...
Ha ett x-tra tändelement hemma i reserv är mitt råd...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
tackar snabba svar på detta forum.vad är det som gör att man sabbar skorstenen när man eldar med ved och inte när man eldar med pellets/olja eller som förr i tiden koks?
varför får man inte elda med ved utan acktank?
varför får man inte elda med ved utan acktank?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vid eldning med ved får du ju betydligt högre temperaturer på rökgaserna än när du eldar pellets eller olja..
Är det eldat med ved förr i tiden?
Normalt så brukar man idag inte få tillstånd att elda ved i tätbebyggt område utan acc-tankar då det ju krävs så täta intervaller mellan eldningstillfällena.
Normalt så brukar man idag inte få tillstånd att elda ved i tätbebyggt område utan acc-tankar då det ju krävs så täta intervaller mellan eldningstillfällena.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Är det inte så att det där med eldning mot acc-tank enbart gäller nyinstallationer?
Satt en likadan panna i vårat hus fast från -72 och den hade varit eldad med ved/olja och utan acc-tank, oljebrännaren var bortplockad och ersatt med en pelletsbrännare, eldade med ved i den i ett par veckor då styrboxen och fläkten la av i pelletsbrännaren
Satt en likadan panna i vårat hus fast från -72 och den hade varit eldad med ved/olja och utan acc-tank, oljebrännaren var bortplockad och ersatt med en pelletsbrännare, eldade med ved i den i ett par veckor då styrboxen och fläkten la av i pelletsbrännaren
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Nu kanske det bara handlar om tillfälligt, men annars måste väl även sotaren göra en besiktning innan man går från eldning med pellets till ved, och jag tror att det i vissa kommuner även krävs en bygganmälan om "ändrad användning av eldstad"..
Nu kanske frågeställaren bor på landet, och då är det ju inte så viktiga detaljer..
Nu kanske frågeställaren bor på landet, och då är det ju inte så viktiga detaljer..
jag bor utanför tätbebyggt område,får jag inte elda med ved ändå?GoForIt Pellets skrev:Vid eldning med ved får du ju betydligt högre temperaturer på rökgaserna än när du eldar pellets eller olja..
det är eldat med ved i den tidigare och jag tror att det är eldat med ved/pellets sedan 2003 antar jag eftersom brännaren är instalerad då och dom har fixat ved varje år sedan dess.tyvärr är det lite svårt att fråga tidigare ägare då han har avlidit
Erik_73 skrev: oljebrännaren var bortplockad och ersatt med en pelletsbrännare, eldade med ved i den i ett par veckor då styrboxen och fläkten la av i pelletsbrännaren
betyder det att jag inte kan ha brännaren monterad vid vedeldning?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tror att dessa regler och riktlinjer skiljer sig från kommun till kommun..
Är det bara som du beskriver det tillfälligt, så är det väl inte mycket att prata om.
Men skorstenens kvalité ska du kanske vara uppmärksam på med tanke på temperaturerna.
Är det bara som du beskriver det tillfälligt, så är det väl inte mycket att prata om.
Men skorstenens kvalité ska du kanske vara uppmärksam på med tanke på temperaturerna.
Har man en CTC265 är den(/börden vara) registrerat som fastbränslepanna. I mitt fall var det bara att peta i pelletsbrännaren, sotaren tyckte att det var helt OK.
Men en 265'a är inte en vedpanna, det är en kokspanna. Eldar man med ved åker värmen ut illa kvickt och skorstenen får synnerligt höga temperaturer att jobba med, något den verkligen inte gillar.
Det kan vara möjligt att du får elda med ved utan ack-tank, det beror på vad din panna är registrerat som och när - men det är en ganska usel panna till vedeldning alltså.
Men om du nu måste, då ska du ta bort den baffel som sitter vid utloppet från oljedelen, då ska det gå bra så till vidare att brännaren överlever. Och du skriver ju också att det är ifall att pelletsbrännaren mår illa och det är en nödlösning.
När du eldar med pellets ska alla luckor på ved-delen vara stängda såklart.
Men en 265'a är inte en vedpanna, det är en kokspanna. Eldar man med ved åker värmen ut illa kvickt och skorstenen får synnerligt höga temperaturer att jobba med, något den verkligen inte gillar.
Det kan vara möjligt att du får elda med ved utan ack-tank, det beror på vad din panna är registrerat som och när - men det är en ganska usel panna till vedeldning alltså.
Men om du nu måste, då ska du ta bort den baffel som sitter vid utloppet från oljedelen, då ska det gå bra så till vidare att brännaren överlever. Och du skriver ju också att det är ifall att pelletsbrännaren mår illa och det är en nödlösning.
När du eldar med pellets ska alla luckor på ved-delen vara stängda såklart.
Senast redigerad av Icecap den mån 09 jan, 2012 08:03, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tack så mycket för alla snabba svar svar jag ska gå och lägga mig nu men jag återkommer så snart nya frågor uppstår.
Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi använder "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jag har också en 265B -77 med pelletsbrännare i oljedelen.
Som många redan påpekat är det inte den mest optimala pannan för vedeldning utan nästan att likna vid att elda för kråkorna vid vedeldning då röken i princip bara går rakt ut.
Det finns en vedbaffel att sätta i ovanför oljebaffeln för att på detta sätt göra pannan effektivare och samtidigt sänka rökgastemperaturen vid vedeldning. Jag fick en ritning av CTC en gång i tiden och kan se om jag kan hitta ritningen och skanna in den om det finns intresse för detta.
Jag har både oljebaffel och vedbaffel monterad vid pelletseldning och det fungerar för mig.
Har även provat med en plåt monterad på oljebaffeln för att öka vägen för rökgasen lite. Det sänte rökgasen 10 grader.
Investera i en rökgastermometer och montera den på rökröret så behöver du inte undra vad du har för rökgastemperatur.Den kostar inte många kronor hos ex. Clas Olson.
Jag hade aldrig högre än 350 grader när jag eldade med ved men det behöver inte betyda att det fungerar likadant hos dig.
Som många redan påpekat är det inte den mest optimala pannan för vedeldning utan nästan att likna vid att elda för kråkorna vid vedeldning då röken i princip bara går rakt ut.
Det finns en vedbaffel att sätta i ovanför oljebaffeln för att på detta sätt göra pannan effektivare och samtidigt sänka rökgastemperaturen vid vedeldning. Jag fick en ritning av CTC en gång i tiden och kan se om jag kan hitta ritningen och skanna in den om det finns intresse för detta.
Jag har både oljebaffel och vedbaffel monterad vid pelletseldning och det fungerar för mig.
Har även provat med en plåt monterad på oljebaffeln för att öka vägen för rökgasen lite. Det sänte rökgasen 10 grader.
Investera i en rökgastermometer och montera den på rökröret så behöver du inte undra vad du har för rökgastemperatur.Den kostar inte många kronor hos ex. Clas Olson.
Jag hade aldrig högre än 350 grader när jag eldade med ved men det behöver inte betyda att det fungerar likadant hos dig.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Det bör absolut inte eldas utan vedbaffeln monterad, jag har testat en gång, rökgastermometern som går till 500 grader gick rätt snabbt i botten, och som redan sagts så blir det väldigt varmt även med baffeln i.
Som absolut ren nödåtgärd kan man använda den att elda ved i om allting annat fallerar men det är inget du bör göra ofta i alla fall.
De flesta brännartillverkarna brukar säga att man ska plocka bort pelletsbrännaren och sätta dit ett lock istället när man eldar med ved, men i en 265:a tror jag inte det är något problem eftersom rökgaserna går rätt ut i skorstenen så tror jag inte pelletsbrännaren skulle ta någon skada av det.
Som absolut ren nödåtgärd kan man använda den att elda ved i om allting annat fallerar men det är inget du bör göra ofta i alla fall.
De flesta brännartillverkarna brukar säga att man ska plocka bort pelletsbrännaren och sätta dit ett lock istället när man eldar med ved, men i en 265:a tror jag inte det är något problem eftersom rökgaserna går rätt ut i skorstenen så tror jag inte pelletsbrännaren skulle ta någon skada av det.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Om man bromsar medr det förbjudna spjället så lugnar det sig en del....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Det förbjudna spjället?
Jag skjuter in spjället 3 hack både vid pelletseldning och vid tidigare vedeldning.
Detta är troligtvis något som kan variera med olika installationer.
Så länge det är ett bra drag i pannan är det ingen fara med att låta brännaren vara kvar.
Jag har elpatroner i min panna som har fått stötta några dagar medans jag väntat på ny motorväxel eller andra delar.
Har du elpatron i din panna så kulle jag kanske rekomendera det istället. Då behöver du inte fundera på om du har för hög rökgastemperatur eller om det stör brännaren.
Några dagar på el gör inte så stora hål i plånboken.
Investera i en rökgastermometer, den har du glädje av även vid pelletseldning ex. för att undvika att släppa iväg outnyttjad rökgastemperatur eller att du har för låg temperatur vid skorstensmynningen (1m ner i skorstenen).
Jag skjuter in spjället 3 hack både vid pelletseldning och vid tidigare vedeldning.
Detta är troligtvis något som kan variera med olika installationer.
Så länge det är ett bra drag i pannan är det ingen fara med att låta brännaren vara kvar.
Jag har elpatroner i min panna som har fått stötta några dagar medans jag väntat på ny motorväxel eller andra delar.
Har du elpatron i din panna så kulle jag kanske rekomendera det istället. Då behöver du inte fundera på om du har för hög rökgastemperatur eller om det stör brännaren.
Några dagar på el gör inte så stora hål i plånboken.
Investera i en rökgastermometer, den har du glädje av även vid pelletseldning ex. för att undvika att släppa iväg outnyttjad rökgastemperatur eller att du har för låg temperatur vid skorstensmynningen (1m ner i skorstenen).
Bulkförråd 5,9m3.
Bulkförråd 5,9m3.
@sonen: Hur gick det?
Lyckades du få till någon baffel av ritningarna.
Hur påverkade det dina rökgaser?
Lyckades du få till någon baffel av ritningarna.
Hur påverkade det dina rökgaser?
Bulkförråd 5,9m3.
Bulkförråd 5,9m3.