installation iwabo villa s i en ctc 2200
installation iwabo villa s i en ctc 2200
hur ska jag installera detta för att få det och fungera?
jag ska hämta brännaren i helgen och just nu sitter det en oljebrännare från baronen där.
ska man ha en ram till eller räcker det med att bara skjuta in brännaren i hålet?
jag ska hämta brännaren i helgen och just nu sitter det en oljebrännare från baronen där.
ska man ha en ram till eller räcker det med att bara skjuta in brännaren i hålet?
Re: installation iwabo villa s i en ctc 2200
Se till att få med allt som hör till brännarinstallationen för annars får du köpa nytt och då blev brännarn inte alls billig som väl var meningen. Om ägaren redan kört pannan till skroten får du ta det som finns kvar bara.
Instruktioner här : http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf
Få med den speciella iwabosladden som stoppas in i brännaren samt den kontakt som hör till denna och suttit fastskruvad i pannans sladdar.
Fästplåten måste du ha med för annars får du tillverka en själv. Fästplåten skruvas fast på din pannlucka där oljebrännaren suttit. I pannluckan får du skära upp ett fyrkantigt hål lika stort som i fästplåten.
Är pannluckan gjord av gammalt gjutjärn behöver den planas av först med en vinkelslip så anliggningen till fästplåten blir bra. Värmetåligt packningsklister har man på emellan så ingen luft läcker in.
Enl. instruktionerna så kopplar du en ledning från pannans överhettningsskydd till "1" på kontakten, till "N" kopplas nollan från pannans kopplingsplint och till "2" kopplas den fasledning som kommer från pannans driftstermostat.
Finns det en lågriktare till brännaren så ta den också fast den behövs nog inte till din panna.
Instruktioner här : http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf
Få med den speciella iwabosladden som stoppas in i brännaren samt den kontakt som hör till denna och suttit fastskruvad i pannans sladdar.
Fästplåten måste du ha med för annars får du tillverka en själv. Fästplåten skruvas fast på din pannlucka där oljebrännaren suttit. I pannluckan får du skära upp ett fyrkantigt hål lika stort som i fästplåten.
Är pannluckan gjord av gammalt gjutjärn behöver den planas av först med en vinkelslip så anliggningen till fästplåten blir bra. Värmetåligt packningsklister har man på emellan så ingen luft läcker in.
Enl. instruktionerna så kopplar du en ledning från pannans överhettningsskydd till "1" på kontakten, till "N" kopplas nollan från pannans kopplingsplint och till "2" kopplas den fasledning som kommer från pannans driftstermostat.
Finns det en lågriktare till brännaren så ta den också fast den behövs nog inte till din panna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.

Så här ser kontakten ut som går ut från pannan. Antar att det är lika lätt som att koppla in en taklampa men lika bra att fråga när man är osäker. Speciellt osäker på den bruna som går från L1 till L2
Oj vilken J.... BILD! Inte meningen..
Du får fixa så bilden syns.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Det var ett fint hänglås
Ta för vana att klicka på rutan Förhandsgranska innan du skickar nåt

Ta för vana att klicka på rutan Förhandsgranska innan du skickar nåt

Pelletseldare sen -00
Fint hänglås ja 
postar en bild på eländet till pelletsbrännaren. Som sagt det har suttit en viking pro oljebrännare där förut

postar en bild på eländet till pelletsbrännaren. Som sagt det har suttit en viking pro oljebrännare där förut

Prova här istället.
http://www.forumbilder.se/
http://www.forumbilder.se/
Pelletseldare sen -00
Så man ser ingenting då eller? bara jag som ser?
Här är beskrivning på pannan.
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... nload=true
Om det på bilden är ledningarna till oljebrännaren ska blå kopplas till "N", brun kopplas till "2" på iwabosladden.
Gröngul kopplas till jordanslutningen.
Till "1" på iwabosladden måste det vara en fasledning från pannans överhettningsskydd.
Bara att följa ledningarna. På min panna var utgången till cirkulationspump kopplad till överhettningsskyddet.
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... nload=true
Om det på bilden är ledningarna till oljebrännaren ska blå kopplas till "N", brun kopplas till "2" på iwabosladden.
Gröngul kopplas till jordanslutningen.
Till "1" på iwabosladden måste det vara en fasledning från pannans överhettningsskydd.
Bara att följa ledningarna. På min panna var utgången till cirkulationspump kopplad till överhettningsskyddet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
som jag har förstått det så slår maxtermostaten ut vid 92 grader och bryter strömmen i den bruna kabeln (kollade nyss för jag hade eldat på lite) så jag är osäker på om jag behöver dra en extra kabel därifrån eller är jag ute och cyklar nu?
Japp!!sladden som du har ska bort,dra sladden från brännaren in i pannan.Där har du en brun å en svart kabel .Den ena ska försörja brännaren med ström hela tiden ,den andra ska ge startsignal. Men håll nu koll på vad du gör så du inte kopplar på två faser!!!
För då får du 380 volt!!

Näe, det stämmer inte längre. Mellan två faser har vi numera 400 V eftersom vi har 230 V mellan fas och nolla.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.