Intrimning av pelletsanläggning
-
- Späd planta
Intrimning av pelletsanläggning
Är det något jag bör ändra på?
Pelletsåtgång ca 6 säckar på 4 dagar
Rökgastemp: vid full effekt visar panntempen 110 grader, ca 100 på termometern innan dragluckan. Ingen förändring om jag sotat eller ej. Alltid samma temp.
Inställning:
1)Pannan går ner (fläkten stannar) vid 80 grader i pannvattnet och fläkten blåser igång vid 74 grader. Är visst en fabriksinställning att den startar när vattentempen tangerar 6 grader lägre än inställd temp. I detta fall 80 grader. Tror jag kan variera mellan 70 och 90 grader. Typ.(A)Vilken temp har ni?
2) Har varierat skruvens inmatningsfrekvens mellan 10 och 17 sekunder. Men det verkar inte göra någon skillnad oavsett vilken parameter man tittar på.
3) Cirkulationspumpen i laddomaten går på läge 2. Bytte till 1 idag för att se om det ger någon skillnad i tankskiktningen. Se nedan.
4) Cirkulationspumpen från acctanken till systemet går på läge 1.
5) Shunten är inställd så att jag kör ut 30 grader i systemet, returen har jag ingen temp på. Får då 20-21 grader i huset under dessa väderförhållanden som råder. -5-+5 grader. Varierad vind.
6) Termostaterna på mina nya element (2011) är inställda på mellan 7-9 i en skala av 1-9. (B1)Rätt? (B2)Ska de vara på läge 9 och man shuntar rätt eller ska man strypa med termostaterna? Om man gör det senare så borde returvattnet till tank och panna vara högre. (C)Men vad är det för vits med det?
Tempen i accumulatortanken pendlar mellan 70-74 grader på alla nivåer, tre termometrar.
-har läst mig till att tempen i tanken ska skiktas i nivåerna. Det lyckas inte jag med. (D)Kan jag åtgärda detta? (E)Vilken temp bör tankvattnet ha?
De jag har pratat med säger att min panna är "märklig" efter som att det inte går att ställa in när pannan ska tända, min går ju igång när pannvattnet tangerar 74 grader. (F)Hur fungerar era? (G)Har man då någon nytta av en accumulatortank? (H)Får jag nytta av alla dessa 500 liter som jag ständigt värmer upp - förutom när man ska duscha? Samtidigt så tänker jag att ju snabbare pannan "tänder om" destom mindre effekt går det åt att varma upp till inställd temperatur. (I)Tankevurpa?
Har ett 1,5-plans hus på 174m2 byggt 1981.
Allt detta med förhoppning om att få ett väl intrimma system med låg förbrukning.
Pelletsåtgång ca 6 säckar på 4 dagar
Rökgastemp: vid full effekt visar panntempen 110 grader, ca 100 på termometern innan dragluckan. Ingen förändring om jag sotat eller ej. Alltid samma temp.
Inställning:
1)Pannan går ner (fläkten stannar) vid 80 grader i pannvattnet och fläkten blåser igång vid 74 grader. Är visst en fabriksinställning att den startar när vattentempen tangerar 6 grader lägre än inställd temp. I detta fall 80 grader. Tror jag kan variera mellan 70 och 90 grader. Typ.(A)Vilken temp har ni?
2) Har varierat skruvens inmatningsfrekvens mellan 10 och 17 sekunder. Men det verkar inte göra någon skillnad oavsett vilken parameter man tittar på.
3) Cirkulationspumpen i laddomaten går på läge 2. Bytte till 1 idag för att se om det ger någon skillnad i tankskiktningen. Se nedan.
4) Cirkulationspumpen från acctanken till systemet går på läge 1.
5) Shunten är inställd så att jag kör ut 30 grader i systemet, returen har jag ingen temp på. Får då 20-21 grader i huset under dessa väderförhållanden som råder. -5-+5 grader. Varierad vind.
6) Termostaterna på mina nya element (2011) är inställda på mellan 7-9 i en skala av 1-9. (B1)Rätt? (B2)Ska de vara på läge 9 och man shuntar rätt eller ska man strypa med termostaterna? Om man gör det senare så borde returvattnet till tank och panna vara högre. (C)Men vad är det för vits med det?
Tempen i accumulatortanken pendlar mellan 70-74 grader på alla nivåer, tre termometrar.
-har läst mig till att tempen i tanken ska skiktas i nivåerna. Det lyckas inte jag med. (D)Kan jag åtgärda detta? (E)Vilken temp bör tankvattnet ha?
De jag har pratat med säger att min panna är "märklig" efter som att det inte går att ställa in när pannan ska tända, min går ju igång när pannvattnet tangerar 74 grader. (F)Hur fungerar era? (G)Har man då någon nytta av en accumulatortank? (H)Får jag nytta av alla dessa 500 liter som jag ständigt värmer upp - förutom när man ska duscha? Samtidigt så tänker jag att ju snabbare pannan "tänder om" destom mindre effekt går det åt att varma upp till inställd temperatur. (I)Tankevurpa?
Har ett 1,5-plans hus på 174m2 byggt 1981.
Allt detta med förhoppning om att få ett väl intrimma system med låg förbrukning.
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
-
- Späd planta
Re: Intrimning av pelletsanläggning
En fråga till:
Går det att använda all den energi som går ut till pannrummet? HAr ca 26 grader i pannrummet. Den värmen borde ju finnas i huset!
Går det att använda all den energi som går ut till pannrummet? HAr ca 26 grader i pannrummet. Den värmen borde ju finnas i huset!
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
Har du en laddpanna med liten vattenmängd och tar tvättvatten och värme från acktanken är det mening med acktank. Då ska också brännarens temperatursensor sitta i acktanken.
Fungerar laddomaten eller pumpar du runt vatten hela tiden. Skiktning borde det bli om laddomaten är rätt installerad och stänger av när pannan stannar.
6 grader hystes är lite. Går det inte att öka. Står inte vad det är för panna och för brännare.
Fungerar laddomaten eller pumpar du runt vatten hela tiden. Skiktning borde det bli om laddomaten är rätt installerad och stänger av när pannan stannar.
6 grader hystes är lite. Går det inte att öka. Står inte vad det är för panna och för brännare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Späd planta
Nej, tyvärr går det inte att ändra. Och tempsensorn sitter i den lilla tanken som pannan har.
Ja, jag tror att laddomaten aktiveras såfort tempen stiger över ett visst, och sedan fortsätter den laddan. Tror det i alla fall.
Det är en "riktig" pelletspanna - med brännaren integrerad. Märket är Tellus, modell Verner VA 15.
Ja, jag tror att laddomaten aktiveras såfort tempen stiger över ett visst, och sedan fortsätter den laddan. Tror det i alla fall.
Det är en "riktig" pelletspanna - med brännaren integrerad. Märket är Tellus, modell Verner VA 15.
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
i ditt fall skulle jag kolla om det inte går att installera en ny brännar kontroll.
Från företaget http://www.ekontroll.com/
Du får därigenom det enkelt att flytta styrningen till tanken i stället samt du kan välja vilket start och stopp temp du vill. Killarna på e-kontroll var mycket service vänliga när jag köpte.
Köpte själv en TK 1B därifrån till förra vintern och är mycket nöjd,
Från företaget http://www.ekontroll.com/
Du får därigenom det enkelt att flytta styrningen till tanken i stället samt du kan välja vilket start och stopp temp du vill. Killarna på e-kontroll var mycket service vänliga när jag köpte.
Köpte själv en TK 1B därifrån till förra vintern och är mycket nöjd,
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Om du har nytta av de 500 liter i tanken som pannan värmer upp beror väl delvis på om det är en laddpanna eller en pelletspanna. Laddpannor 60-70 liter vatten, pelletspannor 150-200 liter vatten. Har du varmvattenslinga eller tappvärmeväxlare på pannan eller tas varmvattnet från en slinga i tanken?
Tas varmvattnet från tanken så är du ju tvungen att elda mot tanken med den "vanliga" typen av laddomat.
Tror också att du kan få bättre kontroll på tankens laddning med en TK1B från eKontroll.
Tas varmvattnet från tanken så är du ju tvungen att elda mot tanken med den "vanliga" typen av laddomat.
Tror också att du kan få bättre kontroll på tankens laddning med en TK1B från eKontroll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Och spillvärmen som värmer upp rummet kan man begränsa! Det sparar bevisligen pellets! Men var den kommer ifrån är ju svårt att sia om, jag hade dock ett rum där värmerören gick igenom och det blev onödigt varmt i rummet. Efter att ha monterat lite rörisolering från Biltema blev det kyligt i rummet igen och det passar bra, det är bara lagerplats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Späd planta
abene: Jag tror att vattnet cirkulerar hel tiden.
Torsten: vattnet tas väl från tanken?! Vad är en vanlig typ av laddomat?
Icecap: Alla rör är isolerade, är formodligen själva pannan som avger så mkt värme i rummet.
Torsten: vattnet tas väl från tanken?! Vad är en vanlig typ av laddomat?
Icecap: Alla rör är isolerade, är formodligen själva pannan som avger så mkt värme i rummet.
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
Att "bara" skriva laddomat säger inte så mycket. Det behövs också en siffra efteråt för att veta exakt vilken typ som du har. Laddomat är en produkt från termoventiler.
Om du går in här: http://www.termoventiler.se/index.php?s ... a=laddomat
och tittar om det du har passar med någon av bilderna. De vanligaste är nog Laddomat 10 och 21.
Skulle ingen bild passa så har du ingen Laddomat utan möjligen någon annan typ av laddkoppel då det finns fler fabrikat samt även egen kopplade lösningar.
Om du går in här: http://www.termoventiler.se/index.php?s ... a=laddomat
och tittar om det du har passar med någon av bilderna. De vanligaste är nog Laddomat 10 och 21.
Skulle ingen bild passa så har du ingen Laddomat utan möjligen någon annan typ av laddkoppel då det finns fler fabrikat samt även egen kopplade lösningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är pannan ganska ny?
Typ denna verner v140 http://www.warmeprodukter.se/03_biopannor.html
Typ denna verner v140 http://www.warmeprodukter.se/03_biopannor.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Späd planta
Jag har en laddomat 21, precis som det står i min signatur..
Pannan är från 1998.
Idag visade acctermometrarna 70, 60 och 30 grader. En skiktning har alltså skett! Det jag har gjort är att sätta laddomaten i läge 1 samt att minska tintervalltiden mellan inmatningarna i brännaren. = effektökning?
Pannan är från 1998.
Idag visade acctermometrarna 70, 60 och 30 grader. En skiktning har alltså skett! Det jag har gjort är att sätta laddomaten i läge 1 samt att minska tintervalltiden mellan inmatningarna i brännaren. = effektökning?
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
Läste i nått inlägg att laddomaten ska gå för fullt!! men så¨funkar det inte i verkligheten.Pumpen ska bara forsla bort lite för varmt vatten,Inte plaska runt en massa vatten.Du sänkte effekten på brännaren Ock fick lite längre gångtid ock mindre stillestånd samt ett lugnare flöde som förbättrade skiktningen.
-
- Späd planta
Om jag minskar intervallet på skriven, alltså mater in mer pellets per tidsenhet så ökar väl effekten? Om gångtiden har ökat vet jag inte - men jag har en känsla av att det går längre tid mellan stillestånd och återtändning.
Frågan är bara om det cirkulationspumpens hastignet på laddomaten som ska avgöra om vattnet i pannan kommer skiktas eller ej. Om jag höjer pumphasigheten antar jag att skiktnigen kommer att försvinna..
Nu funderar jag över vad som händer om jag förlänger intervallet mellan matningarna på skruven. Ska intervallet vara kort eller långt för att minimera pelletsåtgången?
Frågan är bara om det cirkulationspumpens hastignet på laddomaten som ska avgöra om vattnet i pannan kommer skiktas eller ej. Om jag höjer pumphasigheten antar jag att skiktnigen kommer att försvinna..
Nu funderar jag över vad som händer om jag förlänger intervallet mellan matningarna på skruven. Ska intervallet vara kort eller långt för att minimera pelletsåtgången?
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21
Har skiktningen fungerat tidigare?
har du gjort någon förändring nu?
kan vara luft i pumpen i sådana fall, råkade ut för det själv
har du gjort någon förändring nu?
kan vara luft i pumpen i sådana fall, råkade ut för det själv
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
-
- Späd planta
När jag sänkte hastigheten på pumpen vid laddomaten förra gången så skiktades tempen i tanken. Precis som den här gången.
Nej, nu har jag inte gjort någon förändring.
68, 62 och 32 på termometranra i tanken när pannan visar ca 75 grader. Cirkulationspumpen på laddomaten står på läge 1, intervall på pelletsskriv - 10 sekunder. 6 säcker på 4,5 dygn.
Nej, nu har jag inte gjort någon förändring.
68, 62 och 32 på termometranra i tanken när pannan visar ca 75 grader. Cirkulationspumpen på laddomaten står på läge 1, intervall på pelletsskriv - 10 sekunder. 6 säcker på 4,5 dygn.
Tellus VA 15
500 Acctank
Laddomat 21
500 Acctank
Laddomat 21