48 kg på 19 tim

Skriv svar
solbrilla
Ungskog

48 kg på 19 tim

Inlägg av solbrilla »

Måste vara nått fel. Brännaren var inställd på 8mm pellets men jag bytte till 6 mm vad ska jag göra?
velund
Entusiast!

Re: 48 kg på 19 tim

Inlägg av velund »

Har du ställt in brännaren efter pannan? Igår hade du inte kopplat in den ännu. Blir röken svart är det för lite fläkt.
Blir askan ljus är det för mycket fläkt
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
solbrilla
Ungskog

Inlägg av solbrilla »

ställt in efter pannan?
som jag kör nu

7 av 9 turbulatorer
rökgastemp ca 100-110c
ingen dragregulator

inställd eldningstemperatur 75-85c (precis sänkt till 55-75) om det har någon som helst betydelse
dålig syretillförsel men det har jag precis fixat till

askan var kolsvart med ca en halvliter med halvbrända pellets? kanske vid uppstart att jag matar ut lite för mycket så det runnit över

ovanför turbulatorerna var askan ca 50 50 svart och brun vad nu det ska betyda.

kör med automix 20 på shunten 21 grader inne 0 grader ute

Får väl se om det blir nå bättre efter mina små åtgärder
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Byt´er man till 6 mm pellets måste man sänka matningen alt öka fläkt, Man behåller samma effekt om man sänker matningen.. Att det blir oförbrännda pelletsar i askan beror på att det är förlite fläkt så pelletsen hinner inte förbrännas innan den lämnar brännaren
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Har du inte ställt in brännaren utan bara satt dit den, har du 2 turbulatorer urtagna och kör du utan tillräckligt stor dragbegränsare kan du inte begära att det ska fungera.

När du stoppat dit turbulatorerna och skaffat en dragbegränsare(inte Tigex25 för den är nästan alltid för liten) är det dags att ställa in brännaren.

Nu är styrsystemet på Villa S gammalt som gatan och svårhanterligt med känsliga potentiometrar men börja med att stänga fläktspjället lite minska på matningen lite och justera in efter röken.
Mät upp vilken effekt du hamnar på och öka sedan effekten till 14-15 kW och håll kontroll på att du inte får bakvärme och varmt fallrör.

Alla de här sakerna finns beskrivna hundratals gånger på forumet.

Vilken panna satt brännaren i tidigare? Kan hända att du kan utnyttja de inställningarna som utgångspunkt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
solbrilla
Ungskog

Inlägg av solbrilla »

Ok. efter att har mekat lite med lite allt möjligt har jag tagit lite tider

matar ut 8 sek av en cykel på 27 sek

på 10 min har det gått (600/27) 22,22 cykler * 8 sek = 177,76 sekunder matning

fick då ut 0,33 kg pellets vilket borde innehålla (4,8kwh kg*0,33kg) 1,584 Kw

under dessa 10 min steg pannan som bäst 8 grader

men detta kan inte stämma då pannan är på 230 liter. Så jag kollade upp detta och enligt 24volt.eu ska detta ta 1tim21min

och (230L x 4,18 x 8C) / 600sek = 12,82 Kw. Skulle detta stämma undrar jag vad i helvete jag eldar för pellets

Jag får helt enkelt förlita mig på hur askan ser ut. får se i morgon om den ser bättre ut

jo den hade suttit i en ctc panna i oljedelen tidigare. frågade vilken sort men det visste han inte. va det något med brännaren så hade han ringt servicekillen. troligen har han inte rört en enda inställning på 10 år för han visste ingenting om några inställningar. inte heller visste han vad den röda lampan lyste för (den som tändes när fotocellen registrerade lågan). så de va ingen mening att fråga mer
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Då har du snart fått till det. :)
Förstår jag rätt här så blir det 9 kW effekt och det är för lite. Borde komma upp i 13-14 kW eller mer beroende på hur pannan ser ut. Om du ökar matningspulsens längd till 12 sekunder på P2 så borde effekten bli mer normal. Då måste du följa med och öppna fläktspjället lite också om nu inställningarna var riktiga från början.
Titta på askan är som att spå i kaffesump, ska man få till en bra förbränning själv så får man titta på skorstensröken och justera luften med spjället tills man ligger nära det läge där röken blir svart av sot.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Du verkar ha mycket låg matning från skruven. Du kör mer än fabriksinställning på brännaren och får bara 9 kW.
Sitter skruven monterad med pelletsintaget uppåt i förrådet?
Är lutningen 40-45 grader.
Jag får 230 gram pellets på en minut från skruven om den koppla till ett vanligt eluttag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Om det är som många här på forumet rekomenderar så borde det gå minst pellets nu med brännaren på låg effekt, Jag anser att effekten på brännaren ska vara 70-75% av märkeffekten på pannan o då är 9,5 kW för lite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar