Ryker in som tusan Bequem 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

hej igen,
ännu en vecka med härliga bekymmer!
inte nog med att sketbrunn är överfull, nu ger pannan upp igen!
vi får tacka de vänliga vädergudarna att vi fortfarande har ca +5°C.

problemet är optovakten, vi testade med grannens(tack goa Stefan)
men det räckte inte med att konstatera att den behöver bytas, problem 2
är att det ryker in som om själve fan sitter och smygröker i luftslussen.

på tal om luftsluss. ibland står det att den ska kontrolleras, ok var och hur kontrollerar man den?
Den ser ju ut att vara gjuten i ett stycke och sitter skruvad i 4mm tjock plåt mm. ska man demontera hela brännaren?
på bilden till min bruksanvisning finns det en "slang" mellan fläkten och slussen monterad, men på min brännare finns inte ens uttag för denna "slang" vare sig på sluss eller fläkthus.

pratade med en rörmokare som är duktig på den här brännaren och han har talat om nått ställe som, "om det blir tätt där så ryker det in" jag blir inte klok på var han menar men han pekade ner på framsidan av brännaren ner mot det övre röret?
det enda jag hittade där var en skruv som höll tänd elementet (det tog en timme och 45 minuter att dela brännaren och få fast det sattyget igen)men jag hittade ingen kanal eller liknande mellan sluss fläkt eller brännardel.

HJÄLP!

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av msh16 »

Sök på slussvingar så får du många svar på problemet om det ryker in genom slussen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ingto
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 19 apr, 2009 20:00
Ort: Gränna

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av ingto »

Kan detta vara en lösning? Jag hade just detta problem för ett år sedan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=11&t=11638
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av brattne »

Ingen ide att byta slussvingar innan draget är fixat.Får de nya vingarna rök på sig blir de stela o missfärgade och är otäta igen redan inom en månad. Kolla så grannens katt inte är försvunnen.Det kan även bli efter att en effektiv sotare varit där.Ryker det bakåt är draget för dåligt. Är det däremot första eldningen för säsongen så lägg pellets i koppen,tänd med t-gul, skjut in brännaren i pannan och gå och drick kaffe innan du går ner och trycker på start.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

Tack för tipsen, nej Grannens katt såg jag senare i deras köksfönster så den kan vi inte skylla på, det hade vart skönt annars. Men hur som helst så var sotaren här för 14 dagar sedan, jag själv drog ur tuberna och sotade ur pannan i söndags. Jag gav upp och ringde rörkrökarn som var ute idag, innan han kom tyckte han att det lät som att det var täppt nånstans precis som ni beskriver(dock ej kattskinn). Köpte en cyklon (1200:-) som man kopplar till dammsugaren, sedan hem städade ur pannan så att hjärnkirurgen på Karolinska skulle kunna operera i pannan och plockade isär brännaren, tog delarna till verkstan och blåste rent allt som gick med tryckluft, smorde axlar och kedjor med olja, och monterade ihop allt, då märkte jag att på hylsan som tändelementet sitter i har en liten mynning som passar precis i det inre hålet i brännarkoppen när man monterar ihop dessa. säker på att jag inte tänkte på det förra gången efter att jag nyfiket skruvat på skruven som håller elementet i hylsan, och att detta skulle vara anledningen till att det ryker bakåt. i med brännaren i den nu kliniska pannan ( ja eventuellt kontaminerad omgivande luft kan ju ha smutsat ner pannan något, men jag bedömer risken som liten)och kopplar in allt och startar, den stånkar igång och verkar fungera, går in och dricker kaffe med frugan, kommer ut i pannrummet efter ca 40 minuter, pannan stängt ner verksamheten och hela pannrummet fyllt med rök, ringer rörkrökarn igen och kollar om han får en minut över och kan hjälpa mig? ja han kan komma!
Jippie!! kl 15.00 kommer han och vi står och ugglar en stund och han mäter o grejjar med optovakten, byter till en ny och konstaterar att nu borde det gå! men röken då? Frågar jag, hur blir jag av med det problemet?? Vi hämtar en stege och kollar ner i skorstenen men den är ren och fin, det enda som ev kunde hindra draget var en toppmonterad dragfläkt som installerades då vi eldade med ved, den demonterades och systemet startades igen, pannan tuffar och går som den ska med den nya optovakten, MEN det puffar lite nu och då med härlig rökdoft. Betydligt mindre än innan och det är fortfarande irriterande, ska jag kolla slussvingarna? han hade en gjuten svart klump med vingar på i nått gummimaterial och han trodde nog att jag hade de gamla vingarna i min, jag har ingen aning om vilken skillnad det gör men jag gillar inte röklukten så jag testar gärna med ett slussvinge byte om ni tror att det hjälper....ursäkta de ironiska inläggen som återkommer med ojämna mellanrum, men det är nog för att mitt psyke inte ska rasa totalt...
Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Brynäs »

Om du ser att det ryker in genom brännaren så kan det vara dags att byta slussvingar men ifall du känner en svag doft av rök vid uppstarten men ingen rök så kan det vara att det inte tätar ordentlig mellan brännaren och pannan.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Loranga »

Har du bra med tilluft i pannrummet?
Jag hade ett ventilationsgaller i ett fönster och då kunde det ryka baklänges ibland, även dragbegränsaren fungerade så där.
Tog sedan hem en betongborrare som borrade upp ett redigt hål i källarväggen och sedan dess har jag varken haft rök eller slö dragbegränsare.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

Hur har det gått??
Slussvingarna behöver nog bytas alt bara vändas om dom är hela, Jag vände mina efter 20 tons förbrukning o har nu kört 10 ton till men ibland händer det att det börjat komma rök bakvägen så ev vända dom igen el byta till dom nya som ligger o väntar.. Jag har testat att köra med rökgasfläkten o ca 35 pa drag men öka draget hjälper inte mot otät sluss de rök in lika mycket ändå för mej..
Kontrollera även så att ytorna i slussen är rena..
Hade optovakten pajat el va den bara svart av sot?
Om den är trasig går det att köra ändå genom att antingen sänka värdet för optovakten till 1% el klippa kablarna o kortsluta dom så kommer den tro att de brinner hela tiden..
Va den svart av sot så måste fläkten ökas..

Slangen från fläkten har dom inte längre..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

hej alla och tack för alla tips.
jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu?? den slanglösning de hade för att få övertryck i matningsröret verkar nu i efterhand varit en bättre lösning än den lilla kanal(som jag äntligen hittade) som sitter mellan matningsröret(nedre) och primärluft/tändröret(övre). eftersom om det sätter sig skit i den kanaljen så måste pannan ur demontera brännarkoppen dra ut röret pilla i kanalen och sedan i motsatt ordning plockas ihop igen. det är jäkligt meckigt för det är i regel ett skitvarmt, skitigt och tråkigt jobb. var någonstans sitter de här slussvingarna monterade? om jag tittar ner i påfyllningsröret ser jag bara den externa påfyllningsskruven?
dessutom har jag fått ett ytterligare problem nu, det är att fotocellerna för pelletsen hela tiden dammar igen, eller i alla fall inte detekterar att det är tomt i övre facket, misstänker att den jäkla röken från pelletsen kan ha skadat dem eller i vart fall skitar ner dem.

vid pannan Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Roli »

Slussvingarna är placerade efter den skruv som du ser när du tittar ner i "hålet"..... Dvs mellan den övre och nedre skruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

hur stort arbete är det att demontera brännaren?
nu har jag problem med att det står "pellets blockering" kontrollera nivåvakt. jag har gjort rent nivåvakten 35 ggr sedan problemet uppstod och startat om br-ännaren, varje gång funkar det för brännaren fyller på pellets igen och stånkar igång. men det kan gå en dag eller tio timmar så är problemet igång igen. min vvs kille trodde INTE att det var vakten?? för om den är blind så tror den att det är fullt, och då borde det larma nån annanstans? typ flamvakt eller nått trodde han.
lasse (förtvivlad pannrumsväktare nu)
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av Becker »

Jag antar att du har den gamla lösningen med att ett större hjul med piggar matar fram ett kugghjul. Sen har du ett gångjärn som fungerar som backspärr. Kolla när brännaren går att varje gång kugghjulet blir fram puttat så läger sig gångjärnet och spärrar. Om kugghjulet inte spärras så kan den vridas lite bakåt ibland, och då hamna i ett läge som är olyckligt... Så kolla gångjärnet! Och om det behövs så justerar du det. :)

Att demontera brännaren är ganska enkelt. Det är ju bara "bult och mutter". Kom ihåg hur allt satt ihop... Och se upp med kablarna så att du inte skadar någon. Jag har märkt upp de kablarna som går till motorn, så att rätt kablar kopplas ihop efter demontering. (Jag vet inte om det har någon betydelse... :oops: men varför chansa :D ).

Om det nu är så att du har den gamla lösningen med kugghjul, och det är dags att byta ut slussvingarna, så skulle då jag allvarligt fundera på att byta till den nyare lösningen med kedjedrift. Jag har bytt och det fungerar riktigt bra :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
lasse69
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 01 feb, 2010 21:01
Ort: Tidaholm

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av lasse69 »

Tack för tips och råd, nu tror de som säger sig kunna det här (sotare) och VVs kille (och varför skulle jag misstro dem) att min skorsten förmodligen inte har tillräckligt bra drag. för stor area eller likn.
och att det därför byggs upp ett mottryck i pannan/skorstenen som gör att det motar och därför ryker bakåt, min skorten har en diameter på 120 mm och är ca 6m hög.
nån kunnig på forumet som har nån idé`??

Stort tack på förhand

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

Kommer rök från slussen/internförrådet så är det slussvingarna som behöver bytas/vändas, Det är inte mycket jobb att göra detta.. Slussen är det "runda"huset mellan nedre skruven o övre/internförrådet..
Man måste lossa motorn alt ta lös den el kedjelåset sen ta bort skruvarna som displayen sitter i o sen är det 4 st M8 så är det bara att dela slussen..
Pellets blockering beror oftast på backspärren som Becker beskrev, Den måste va tillräckligt åt vänster så klaffen alltid faller ner annars kommer de slå stopp o med inte allt för vanligt följdfel att motor/växellåda pajar..

Skulle det bara bero på draget så skulle det säkert tryckas ut rök genom dom flesta luckor/dragbegränsare så det tror jag inte riktigt på, Du har samma dimension på skorsten som jag..
Jo ang slussen, Har du något flopp ljud då brännaren matar in pellets?
Den ska låta om den är tät, Hur gammal är brännaren o hur mycket pellets har du kört igenom den?
kring 20 ton va jag tvungen att vända mina slussvingar pga att de började ryka, Nu har jag kört 10 ton till o nu börjar de va dax att vända alt byta dom..

Ta dej tid att kolla upp slussvingarna ska du se att det går som det ska sen :D
Du gör det på 1 timme utan att stressa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ryker in som tusan Bequem 20D

Inlägg av André »

Jo vet du vilken effekt du kör brännaren på?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar