Få tyst på dragbegränsaren

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!

Få tyst på dragbegränsaren

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Min dragbegränsare Tigex25 står under eldning och flappar mellan stängt och lite öppet sådär lagom. Jag har inget problem med dimensioneringen då jag har en kort skortsten.

Problemet är att flapp-ljudet (som inte alls hörs i pannrummet) som uppstår när luckan öppnas bara några mm och sen stänger igen ger resonans i rökröret som sen går upp i skorsten. I skorsten förstärks ljudet i insatsröret och man kan sen höra ljudet i öppna spisen exempelvis.

Detta sker inte alltid - men under vissa förhållanden. Jag har letat som en tok innan jag insåg var ljudet kom ifrån. Med forcerad/låst tigex25 är det tyst.

Går det att göra ngt åt denna historia eller måste jag köpa en sån där polsk deluxe-svinga?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Få tyst på dragbegränsaren

Inlägg av Roli »

Även de dyrare luckorna låter. Min KW SID 012 står också och slår vid viss väderlek.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad har du den inställd på?Kanske du skall pröva med att ställa upp den lite,så den inte öppnar så lätt.
Skall väl ligga mellan 10-15.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ajfan.

Jag trodde vissa dyrare varianter liksom inte tätade helt utan gungade fritt i "noll-läge".

Den är iställd korrekt annars, funktionen är det nog inte fel på. Bara ljudet hörs i hela murstocken ibland...

Undrar om man kan dämpa den med nåt...?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att själva klapp-ljudet beror på den mekaniska kontakt när den smäller igen. I min lucka är det just så.

Och lösningen kan vara så enkel som att ha något mjukt den slår igen på, kanske en minimal klick silikon placerat rätt ställe? Testa med lite tejp först för att se om det löser problemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Min KW 150 har en dämpning i form av gummi på en tapp så metall aldrig slår mot metall. Vill dock minnas att Tigex25 har dämpning runt insidan av ytterramen, sitter denna kvar?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jo, det sitter ett packningsmaterial där. Går det att få tag i löst, mitt är inte helt helt.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jo jag har dämpmaterialet kvar. Men detta material dämpar bara på insidan av ramen, där luckan ligger omlott i överkant så är det faktiskt metall mot metall.

Dessutom är ju hela axeln och dessa delar gjorda med toleranser på 2-3mm så ljuden kan nog komma lite varstans ifrån.

Jag kommer inleda prov och se om jag kan hitta exakt var det låter....

mvh
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Hör du bara ljudet när du är i pannrummet? Eller Även när du är i andra rum?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Mitt ljud hör jag en våning upp via murstocken, trots att jag har dämpat lite med hjälp av två stycken bitar eltejp. Kanske är dax att se över dämpningen så att inte tejpbitarna är utslitna just där luckan möter ramen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Rod02:

Jag hör mitt ljud på alla sidor om skorstensstocken: Vardagsrummet, Köket, Hobbyrummet, dessutom genom öppna spisen.

Dock EJ i pannrummet, där susar brännaren istället.

Roli: Smälter inte eltejpen?

mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du har så varmt vid dragbegränsaren att tejp kan hitta på att smälta är det något konstigt i det hela. Dragbegränsaren kan då inte släppa in luft och då kan det väl bli varmt men inte ens vid stängd är min begränsare helt slutet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jag har inte testat med tejp - men dragbegränsarn sitter på rökröret ut från pannan.

Max uppmätt rökgastemp innan jag sotade igår (efter 2.2 ton) är 141 C. Rökgasgivaren sitter ca 2dm före dragbegränsaren på rökröret.

Jag har ingen aning om när eltejp smälter - det kanske inte är nån fara - men eltejp känns sponant lite farligt att blanda med potentiell eld....?

mvh
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Är du orolig för att dragbegränsaren blir varm kan du kanske göra något liknande min installation, min KW150 blir aldrig varmare än rumstemp.

Här ser du även KW:s dämpning, en liten plåttunga som sticker upp som dom har trätt en bit plastslang på. Dämpar bort klangljudet men ett visst dovt dunk hörs när luckan fladdrar mot stoppet.

Det där är en sådan där "polsk deluxe-svinga" för 800:- med frakt. :)

Bild
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jakob skrev: Roli: Smälter inte eltejpen?
Nej, det har jag inga problem med. Nu sitter min dragbegränsare på skorstenen strax ovanför där rökröret från pannan går in. Så rökgaserna passerar inte direkt förbi dragbegränsaren, det är lite mer än en decimeter från DB in till rökgaserna.
Moderator
Skriv svar