Flex-a startar om under drift.....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
dof
Fröträd

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Nu verkar det vara löst. Har nu kört drygt 2h utan en enda omstart. Drog bort kabeln på flamvakten och då går den som den ska. Ska börja med att byta till dem gamla termostaten och se om den fungerar då.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Jag tycker det verkar helknasigt... Är du säker på att den är kopplad rätt i plinten som går in i boxen??

Se länk: http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... _aldre.jpg

Föresten, lite knasigt av mig att fråga men du vet väl om att den nya boxen har automatisk underhållsfyr i ALLA effektlägen?? Det är inte så att du förväxlar det som du beskriver som omstart med underhållsfyr??
När den går ner på underhållsfyr så brummar ju fläkten emellanåt som den gör vid uppstart...
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Håller med om att det är konstigt. UH-eldningen är avstängd , det var anledningen till boxbytet då jag kör mot ack. Bytte tillbaka till gamla givaren igår samt bytte kablage. Nu i morse gick den inte fullt en timme innan den började igen :evil: . Kopplade lös flamvakten igen och än så länge går den som den ska. Blir tokig på detta! Vad kan det vara som ställer till det? Kör brännaren på högsta läget , stor och fin låga , ca 150grader ut ur pannan.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Ett steg framåt två tillbaka....... Flamvakten är det inte. Nu hade brännaren ställt sig i vänteläge dvs den har inte ens startat om. Har nu i ett sista försök kopplat förbi ackstyrningen med en knapp direkt i kontakten. Fungerar det inte nu antar jag att det är något knas med boxen.
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Samma sak ändå. Gör nu ett sista försök innan jag kontaktar eldkraft ang boxen. Den gick drygt 2h igår utan omstart , dock körde jag den utan kåpa. Nu har jag återställt allt som det ska vara och provar en körning igen utan kåpa.
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Du kan inte prova den gamla boxen?? Eller den var kass??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Kör med gamla boxen nu utan problem. Har kontaktat eldkraft ang den nya boxen. Kör jag utan kåpa så fungerar den men så kan det ju inte vara meningen att det ska vara.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Att den fungerar felfritt utan brännarens kåpa monterad, ser närmast ut som ett temperaturberoende avbrott i boxen. Verkar som en bra lösning att byta ut boxen.
TMV E20 + Janfire Flex A
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Boxen är nu skickad till Eldkraft för utbyte. Uppdaterar tråden när den nya har kommit.
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Uppdatering. Nya boxen har nu gått sen i fredags utan några konstigheter. Problemet löst.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bra! Tråkigt att det var fel på boxen men bra att det "bara" var att byta den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Trevligt att se att det fungerar bra med den nya boxen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar