Sprida pannrumsvärmen ut i huset

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av rod02 »

Här är det bara sten matereal i pannrummet. Inget trä eller gips. Om man bortse skiljeväggen mellan bulkföråd och där pannan står. Blir det inte mindre spill i ett mindre pannrum? Som man minskar med lite väggar. Går det att fixa nån slags luftvärmeväxlare? Så pannrumsluften inte når ut? Den kan ju innehålla brinnande gas (övertändning).
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Att börja med VVX är väl inget bra heller, det viktiga är att hålla kvar värmen där den ska vara, alltså i pannan och rören. Därifrån kan man sedan pytsa ut den där det behövs.

Är det så att man kan/vill/behöver avleda värmen till andra rum är det ett säkert tecken på att isolering av värmesystemet behövs! All värme som överstiger behovet är spillt värme och behöver man inte 22°C i pannrummet är det spillvärme man har där!

Jag har ett rum i källaren där jag staplar pelletssäckarna, i början var det behagligt varmt pga. isoleringen från pelletsen samt att det går värmerören till ett av elementen i vardagsrummet. Men snart kom jag på att den värme var onödig så jag lade lite rörisolering på rören. Nu är det rum en aning kyligt och jag spiller alltså ingen värme där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Checker »

Ja det är nog det absolut bästa att isolera så att värmen distribueras via vattnet till elementen och inte ut i pannrummet både ur brandsynpunkt och kanske även ekonomiskt, är nog ganska dyra värmeväxlarna som skall till. Hur det än är med brandsäkerhet så är det ju idag mkt upp dig till som äger fastigheten att se över brandskyddet, man kommer långt med sunt förnuft. T.ex stäng dörren när man sover till pannrummet och ha öppet när du är hemma och har koll är ju samma med att tvätta i tvättmaskin, diska i diskmaskin och liknande när man inte är hemma, ju längre tid branden får härja ju jäkligare blir den . Montera en brandvarnare strategiskt i närheten av pannrummet kanske en inuti pannrummet men då är risken att man plockar ner den när man sotar och "glömmer" sätta upp den. Det bästa vore en sprinkler i pannrummet och rummen där man eldar i kamin.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Jakob »

Jag tycker det är helt galet att man inte ska kunna uppgradera sin panna utan att eventuellt behöva göra om planlösning på hela källaren. En ny panna är ju förhoppningsvis säkrare än en gammal. Som det är nu kanske många drar sig för att uppgradera pga snåriga regler.

Min sotare mumlade nåt om att man kunde ha exempelvis brännbart innertak i pannrummet om man hade betong/puts el. dyl ovanför... Den brännbara mängden material i pannrummet fick då uppgå till max 1.5 kubikmeter tror jag han sa.

Faktum är ju att dessa regler är rena snurren och har tillkommit för att göda det gamla skrået - inget annat.

Är det nån som vet om man kan klassa om ett gammalt pannrum till övrigt utrymme genom att skicka in nya ritningar? Då kanske man slipper tramset?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Jag har kollat med sotaren och brandsäkerhetsinspektören om jag fick byta panna rakt av och det var inget problem alls! Ingen brandcell behövdes byggas eller liknande. Min panna är förvisso redan registrerat som fastbränslepanna (kombipanna ju) så skulle jag byta till en renodlat pelletspanna var det inget problem alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av abene »

Olika sotningsdistrikt följer reglerna helt olika. Tycker inte det är fel att man ställer nutida krav på eldningsanläggningarna och inte exempelvis godkänner trätak och trossbotten av trä upp till nästa våning.
Men reglerna är retroaktiva så en gång pannan direkt i källaren så får man ha det i fortsättningen också.

Att eldningsanläggningarna blir säkrare med tiden håller jag inte med om. De senaste 10 årens stora problem med explosioner i framför allt Pellx och KMP brännare hade man inte på oljebrännarens tid.
Hade man gått efter risker så skulle pelletseldning redan nu ha hårdare regler än oljeeldningen hade.

Med en modern panna i pannrummet kan jag inte se att det blir så mycket överskottsvärme att det är något att bekymra síg om. I mitt pannrum är det problem med kylan när temperaturen utomhus går ned till -20.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Checker »

Tror också att det skiljer enormt mellan de olika sotningsdistrikten angående hur man bedömer pannrum och hur man ska tolka kring nyinstallation. Tycker ändå om man bor i en kommun med "slappare" regler ändå kan fundera på i samband med en nyinstallation att exempelvis sätta gips i taket och andra enklare åtgärder, är i sammanhanget heller inga stora pengar och fräschare blir det :).

Nej allt nytt är ju inte nödvändigtvis säkrare iaf inte olja/pellets eller pellets/värmepump olika risker. Var för övrigt intressant som en som säljer kaminer sa till mig när det gäller vp, -"kolla vart det ryker ur skorstenarna". Har fått för mig att många som har värme pump också har investerat i kaminer? DÅ har iaf enligt min mening inte installationen av vp ökat säkerheten för brand utan kanske snarare gjort saken värre.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Jakob »

Nu går jag helt off topic, men även värmepumpar (som kanske placeras hipp som happ utanför pannrum) brinner ibland...

http://www.byggahus.se/forum/varmepumpa ... d-ctc.html

On topic så tror jag som övriga att isolera panna/rör är vägen att gå. Är det nån här som isolerat rökröret mellan pannan och skorsten? Där tror jag att jag har mest värmeförluster idag.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Om det inte är för varmt i pannrummet är det knappast en förlust. När värmen redan har lämnat pannan finns det inte många sätt att återhämta den vid att isolera rökröret...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Vednisse »

Jag har isolerat rökröret mellen panna och skorsten, hade tidigare ett långt rör och isolerade det för att få med mig så mycket värme så möjligt upp i skorstenen (hade kondens på sommaren).
Nu har jag ingen spillvärme i pannrummet att sprida, tvärtom....-4gr ute=8gr i pannrummet. Alla värme/vattenrör är oisolerade men korta.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Jakob »

Icecap:

Jag tänkte mig att eftersom pannkroppen mer eller mindre sitter ihop med rökröret så borde stålet leda ut värmen från pannan även när man inte eldar. Mitt rökrör är klart varma även en timme efter att brännaren gått.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Taxen »

Vad blir det för skillnad på protokollet i en rökgasanalys,om det är 8 eller 24 grader i pannrummet?
Har bara gjort en analys vid installationen för 11 år sedan och då skulle det skrivas in vad det var för temp.i pannrumet.Jag har ca 20 grader och det är skönt när man kan stå där och mecka t.ex.klippbordet till åkgräsklipparen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Roli »

Någon som har bra tips på hur man får till en bra isolering på en Laddomat 21. Den är ju ett rejält "värmeelement" i pannrummet med en temperatur på ca. 80 grader vid drift.

Till andra "laddare" finns det färdiga isoleringskit men inte vad jag har hittat till Laddomat 21.

Hur har ni andra gjort? 28 grader i pannrummet är onödigt mycket. Bra för att torka blöta kläder när barnen har lekt ute men inte annars......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av André »

Kör alltid med öppen dörr till pannrummet, Samma temp där som i övriga källaren..
Som sotarn sa vid senaste besiktningen då jag fixat dit trösklar som tidigare besiktning fått anmärkning på att de saknats "vad skulle du dit me dom för, Man har ju ändå öppen dörrn till pannrummet"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Checker »

Det där med rökröret har jag med funderat kring. Konstigt att det inte är avskiljt på nåt vis med någon "isolering" mellan skorstenen och pannan typ nån packning? (Iaf om man har stålskorsten hela vägen upp). Borde ju dra ur pannan en del värme. :(.

Roli:

Kanske kan flytta ut den ur pannrummet :D
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar