Luft i systemet??

Skriv svar
Fritte98
Späd planta

Luft i systemet??

Inlägg av Fritte98 »

Har ett litet problem. Vid vissa tillfälle så kan man hör att något passerar genom termostatventilen på elementen. Det kan höras vid ett antal element nästan samtidigt. Vet inte om det är luft som passerar eller smuts.

Detta kommer oftast efter att vi har duschat.

Någon ide om vad det kan vara??
Trycket i pannan sjunker iom att vi har duschat. Kan det få ev. luft i system att flytta på sig?? Har testat att lufta elementen utan framgång. Eller kan expansionskärlet vara sönder på något sätt?? Har dock stabilt tryck tycker jag...

Har även hört det passera genom cirkulationspumpen...
jteg68
Prima virke

Re: Luft i systemet??

Inlägg av jteg68 »

Om det kommer i samband med tryckfall i pannan är det säkert luft som frigörs från vattnet. Det sker där trycket är som lägst, bla i utlopp på ventiler och i pumphjulen.
Kan du höja systemtrycket ett par meter?

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Vad är det för panna vi pratar om?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Fritte98
Späd planta

Inlägg av Fritte98 »

Pannan är en Nibe Attack. Gammalt hus med gamla sektionsradiatorer...

Systemtrycket ligger på ca 0,8 bar så det går väl att höja lite... Ska testa....

om det nu är luft, hur bör man gå tillväga för att lufta effektivast?

Öppna shunt och alla ventiler till max, och sedan stänga av cirk. pump?? Sedan lufta alla element??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Luftningen sker på elementen och om du har ett sådan tryck på pumpen att den klarar att dra med luft ut ur elementet är det något i hästväg.

Man luftar elementen nerifrån och upp. Luftar man mycket får man kolla att det faktisk finns tryck nog på systemet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja iom att ni duschar blir pannvattnet kallare och trycket sjunker alltid när pannvattnet blir kallare...(Och expanderar när pannan går upp igen till stoptemp...
Vilken stoptemp (brännare)på pannvattnet har du?...Med lite liite för lite förtryck i exp så kan det bli luft i systemet..om du går ner alldeles för lågt på pannvattnet och även ligger på gränsen i trycket i kärlet

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En sak man ska ha klart för sig: även om kärlet är helt får man fylla på luft lite då och då! Jag hade massor av svängningar i trycket beroende på pannans temperatur och ville kolla om det var luft i expansionskärlet (EK) men det pyste inget då jag öppnade ventilen, inte ens vatten.

Funderade ett bra tag och kom på att om all luften hade "vandrat" genom gummin ville det inte vara någon kvar och gummin ville ligga framför ventilen... Pumpade som en tok i ett bra tag och plötsligt fungerade det hela som det skulle, nemas problemas.

Och luften i EK vandrar genom gummin, sakta men säkert.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Har också haft oerhörda problem med luft i systemet, speciellt då efter dusch,bad eller en liten längre tid när man spolat varmvatten. Jag kan säga att jag har provat allt. En del saker dessutom flera gånger. Oftast har det hjälpt under en kortare tid för att sedan återkomma igen. Har haft detta sedan 2006 då pannan installerades.

I höstas tog jag ,mailedes, kontakt med 2 rörmokare (ingen svarade) för att få kostnadsförslag på att installera en eller flera automatiska avluftare. Då helt plötsligt fick jag en tanke....står pannan i våg? Ned med vattenpasset i högsta hugg och kollade. Mycket riktigt, den lutade. Skruvade lite på fötterna så den började luta (överdrivet) lite åt andra hållet i stället. Under tiden jag gjorde det hörde jag en stor luftbubbla försvinna ut ur pannan. Nu, fyra månader senare, har jag inte ens en enda gång hört någon luft i radiatorerna. Så har du slut på idéer, kolla om pannan står rakt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar