Allmänna frågor CTC Ecoflex

Skriv svar
Brandur
Ungskog

Allmänna frågor CTC Ecoflex

Inlägg av Brandur »

Hej på Er

Har efter 3 månader med ny panna lte frågor:
- Min dragbegränsare är vid drift helt öppen oavsett om det är +5 eller -10 grader ute. Borde den inte max öppen när det är riktigt kallt ute samt lite halvöppen vid varmare klimat? Är det bara att ställa in den lite "trögare med vikten"? Behöver man göra en ny CO-justering efter det?

- Jag har en del oförbränd pellets i asklådan, är det vara att dra ner matningen och göra en ny CO justering efter det? Eller skall man öka fläktinställningen?

- För att få upp rökgastemperaturen har jag skapat en bypass genom att öppna "genvägen" för rökgaserna inne i pannan. Borde det inte vara bättre öka effekten och då i sin tur få högre rökgaser? Mina rökgaser är c:a 160 grader i rökröret.

- Jag kör c:a 1 ton pellets innan asklådan är full...är det normalt?

-
Erik_73
Energiprofet!

Re: Allmänna frågor CTC Ecoflex

Inlägg av Erik_73 »

Dragbegränsaren är till för att hålla ett jämt och inte för högt drag genom pannan och brännaren, ställ in den så du har 10-15Pa och sen sköter den sig själv att hålla det draget ifall den är rätt dimensionerad

Vad har du för rökgastemp om du inte öppnat "genvägen"?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Brandur
Ungskog

Inlägg av Brandur »

Tack för ditt svar. Rökgastemperaturen ligger då på c:a 110 grader.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad kör du på för effekt?Har du mätt upp hur mycket skruven matar en viss tid?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Asklådan på Ecoflexen rymmer 42 liter.

1 ton pellets har väl en volym på ca 1.6 kubikmeter har jag hört. Då ingår "säkerhetsmarginal".

Då borde du med en askhalt på exempelvis 0.4% få 1600*0,004=6.4 liter aska av 1 ton.

I min komplett-panna så ser nivån i asklådan likadan ut efter 1 ton som efter 2 ton. Askan skjunker ihop av sin egen vikt när det kommer mer och mer aska. Det är alltså på komprimeringen det hänger när du måste tömma.

Annars kan man väl alltid raka runt askan lite med en skrapa för att komprimera den lite.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Till att börja med är dragbegränsaren för liten så du behöver en större, Kontakta Olle45 här på forumet så kan han hjälpa dej att skaffa en med rätt storlek sett till den skorsten du har.. 15 pa bör du lägga dragbegränsaren på o då behöver du justera brännaren..

Sotar pannan/synglaset igen snabbt, Är pannan kolsvart i eldstaden/tuberna? då måste man öka fläkt alt sänka matning..

Är rökgastempen med pannans inbyggda termometer? Den visar oftast för lite..
Det viktiga är uppe i toppen på skorsten där bör du ligga på 50-60° el så högt att du inte får kondens, Mäta i slutet på eldningen.. Ju lägre du kan ligga desto effektivare :wink:

Ser inte helt tokigt ut med askmängden, Den består ju mest av luft o för att veta så kan man väga askan o då bör det inte vara mer än 0,5% av vikten..

Har du justerat in effekten på pannan genom att mäta vad den förbrukar?
Fyll internförådet manuellt o hål det fyllt under 10 minuter genom att mata från en hushållsvåg..
350 gram/10 min = 10 kW o fläkt 26%
520 gram/10 min = 15 kW o fläkt 33%
Med dessa värden ska det bli rätt, Finns några ecoflexare på forumet som kör med dessa med bra rökgasvärden :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar