Sota TMV Compact 900?
-
- Prima virke
Sota TMV Compact 900?
Jag har en compact 900 och funderar på hur jag ska sota ur den. Det sitter en fyrkantig lucka framför skorstensröret men de 2 spårskruvar som verkar hålla fast luckan skruvas inte ur helt och jag vågar inte ta i mer för att öppna luckan innan jag vet att det ska gå, ska det gå att öppna den luckan genom hederligt våld?

KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Re: Sota TMV Compact 900?
Förmodar att du har dina tuber där och då måste du sota där.Skruvarna är väl nån låsning,om det inte går att lyfta locket med knoppen.Det är nog rost/sot på gängorna under locket.Du får prova att få in nån rostolja och sen prova försiktigt med att lossa lite och sen tillbaka.Tvinga inte skruven hela tiden utan jucka fram och tillbaka.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Spårskruvarna kanske inte har någon låsfunktion utan endast har till uppgift att hålla fast luckans innerplåt och isolering. Har du provat att bända lite lätt med en skruvmejsel mellan studsen och luckan.
TMV E20 + Janfire Flex A
Finns en bild i denna tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5860 och där ser man inte någonstans någon gänga för dina skruvar så det är säkert så att dom håller en plåt med isolering och att luckan bara ska lyftas alt bändas upp om det var ett tag sedan den var öppnad.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Det sitter en rad med retardrar under locket.En träbit å en liten kofot.Skruvarna håller ihop isoleringen i locket.Trelleborgs Mekaniska Verkstad å deras mani på skruvar!!
Ser på bilden som Stroker länkar till nästan ut som om det sitter någon låsanordning på skruvarna. Vrid dem moturs så långt det går och prova att bända lite försiktigt. Innan du tar till storsläggan skulle du kanske PM:a Shakespeare och fråga.
TMV E20 + Janfire Flex A
Helt klart SB. missade detta..Moturs så långt det går eller ett kvarts varv i alla fall och lyft sedan.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
-
- Prima virke
Tackar, det löste sig när jag skruvade på knoppen i mitten 

KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin