Varierande sottal

Skriv svar
Eld
Entusiast!

Varierande sottal

Inlägg av Eld »

Om jag tex mäter sottalet åtta gånger efter varandra så kan jag tex få sottal 1 fem gånger och sottal 4-5 tre gånger. Sottalet ska enligt instruktionen ligga mellan 1 och 3. Jag kan se att när sottalet är högt så är det "stor" låga utanför brännarens mynning och när sottalet är lågt så är lågan "glesare".

Om jag justerar ner pelletsmatningen för att försöka få ner de höga sottalen så kan jag emellanåt råka ut för vad jag uppfattar som lågsvikt (eller nästan lågsvikt) då kommer det bara ut gnistor framför brännarens mynning. Hur mycket låga ska man egentligen kunna se utanför brännarens mynning? Det ska uppenbarligen inte vara en stor solid låga för då verkar den gå för fett men hur mager ska man kunna göra den? Jag vet att det varierar med skruvmatningen men är det normalt att det varierar så mycket?
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
rumpmasen
Fröträd

Re: Varierande sottal

Inlägg av rumpmasen »

Så här gör jag "rumpmasen", ställer in brännaren på högeffekt, låter brännaren gå en stund, ca 5-10 minuter.
Öppnar en kran så att varmvatten rinner ur. Försenar att pannan går upp i temperatur. Fläkten går med full effekt. Justerar matningen till rätt sottal. Se till att det ställe du ska ta provet är rent från sot. Det räcker att du kommer åt kanten så följer det in en flaga med fel resultat som följd.
Ställ sedan brännaren i lågeffekt och testa med ett nytt sotal. Låt pannan gå med öppen varmvattenkran.
Justera med fläkten så du hamnar på rätt sottal. Andra har nog fler och andra synpunkter med det här, men det har fungerat hela tiden för mig. Mitt sottal ligger mellan 2-3. Då går brännaren bäst i mitt fall.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Skriv svar