ev justering 6 eller 8 mm
ev justering 6 eller 8 mm
hej jag är som sagt en väldig nybörjare på detta med pelletseldning,jag har en CTC 265B panna med kmp px21 brännare och har nu kört slut på de 6 mm pelletsen från bionorr som fanns kvar,det enda jag fick tag på nu i en hast var 8mm från rindi så jag köpte 10 säckar till att börja med,nu undrar jag om jag behöver göra några större justeringar för att det ska fungera eller om jag bara kan fylla på och köra med 8mm(skall till stora staden östersund i morron och införskaffa rökgastermometer).vad tycker ni om 6 resp 8mm pellets.
/Marcus
/Marcus
Re: ev justering 6 eller 8 mm
I <teorin> ska det inte vara någon skillnad alls men i verkligheten beror det på hur doseringsskruven går (vinkel osv). 6mm brukar rinna bättre igenom skruven så doseringen kan behöva ökas en gnutta vid övergång från 6mm till 8mm
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
okej då testar jag som det är nu,så får vi de hur det funkar med matningen
tack för snabba svar
tack för snabba svar
Det skadar ju inte att kolla.Men 6mm funkar inge vidare till din brännare.Man måste ha mycke fläkt för att det ska brinna riktigt.Vilket tar styggt på brännarröret.Testa startdosen ca 40 sek 0ch ca 2 sek i drift.Ta bort bygeln för lågfart å kasta den.Sen i med lite plåtar som ger rökgaserna lite längre väg att gå.
6mm är väl för kaminer och 8mm pelletsbrännare va jag hört nämnas i trådar, om de ska vara optimalt?
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
I min brännare fungerar 6 mm pellets bra och ger jämn matning. Men vill man vara på den säkra sidan så välj 8 mm för det ska fungera i alla brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Varför skulle 6 mm inte fungera i en brännare??
Nu är jag ingen expert på era brännare... men min går fint på 6 mm. Jag behövde bara justera ner matningen lite. För precis som Icecap skriver så "rinner" 6 mm lättare i matningen. Men har man bara justerat ner matningen så fungerar det väldigt bra.
Eldvin,
Du tror inte att det bara är matningen som är för hög? Och när du då höjer fläkten för att få en bra förbränning så blir effekten för hög.
Så ha koll på hur många gram pellets som brännaren drar på en viss tid, och när ni byter pellets så justerar ni matningen tills den drar lika många gram som tidigare. Då har ni samma effekt som tidigare.
Nu är jag ingen expert på era brännare... men min går fint på 6 mm. Jag behövde bara justera ner matningen lite. För precis som Icecap skriver så "rinner" 6 mm lättare i matningen. Men har man bara justerat ner matningen så fungerar det väldigt bra.
Eldvin,
Du tror inte att det bara är matningen som är för hög? Och när du då höjer fläkten för att få en bra förbränning så blir effekten för hög.
Så ha koll på hur många gram pellets som brännaren drar på en viss tid, och när ni byter pellets så justerar ni matningen tills den drar lika många gram som tidigare. Då har ni samma effekt som tidigare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jag testade tills jag höll på blev knäpp!! Fick inte Co2 å bli bra alls!! Och Co blev lika kass den! Jag vägde å mätte tills jag lessna. De ser ju bra ut!! men med instrumentet vart det inte bra.Co blir hög både vid luft under och överskott.Det var en px21:a. Skulle va kul å testa på en iwabo eller björn som har en annan brännkopp.Nån som kör 6mm i tex Janfire?? E nyfiken på om det är rörbrännarna som inte fixar 6 mm.
Jag har kört 6mm Vestmarka på en Janfire, fungerade utmärkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vet dom som kör iwabo på 6mm å säger att det funkar bra,Vad fick du för värden på 6mm??
@Eldvin: Provkör 6mm Bionorr i min Bionordic nu, får ingen ordning på luftöverskottet. Helt omöjligt att få ner O2 under 10, övriga "mätvärden" är helt ok. Brinner bra och ser helt normalt ut, bortsett från lite sintring på gavlarna i koppen där inte tryckluften når att rensa.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Det är det som e kruxet. 6mm blir för kompakt och sänker man matningen så antingen brinner det illa eller räcker värmen inte till. Än hur man gör så blir förbränningsverkningsgraden låg pga, fel O2 ,Co2 å Co, Varför envisas med att köra Kaminpellets?? Det blir ju dyrare!!
Mm....
CO2:13%
CO:130ppm
O2:11% (Lambda också lite högt förstås)
Verkningsgrad:91,5%
Lite skumt att är att O2 inte ändrar sig nämnvärt hur man än ändrar även om övriga värden drar åt helvete. Ingen tjuvluft bör komma in, har försökt kolla och jag hade normalt O2 med annan pellets för 4mån sedan.
/Vednisse
CO2:13%
CO:130ppm
O2:11% (Lambda också lite högt förstås)
Verkningsgrad:91,5%
Lite skumt att är att O2 inte ändrar sig nämnvärt hur man än ändrar även om övriga värden drar åt helvete. Ingen tjuvluft bör komma in, har försökt kolla och jag hade normalt O2 med annan pellets för 4mån sedan.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
co2n och co,n ser helt okay ut.kan va så att o2 cellen e kass.
Glömmde säga att även om du inte använder instrumentet så åldras Cellerna efter en tid. Men e co2,n riktig så är o2,n riktig med. För dom följs åt.Om du tex kapar bort 40cm av en bräda som e 1meter,hur lång e den andra biten?? Jo 60 cm. Den kan knappast bli 90 cm.