osv...Jag tror att det Icecap menar är att man kan behöva kapa turbulatorer vid två tillfällen.
Bravo Psau, 100% korrekt!
Jag är av den åsikten att vi nog skulle kunna reda ut det här med temperatur och verkningsgrad en gång för alla om det inte var för att de två som brukar ta upp ämnet med jämna mellanrum (T och S...) aldrig någonsin svarar på frågor. Istället försvinner de från tråden så fort de får en fråga och slänger sedan ur sig sina dogmer i annan tråd så fort tillfälle ges.
Jag och även Danei har många gånger inbjudit till diskussion och även lovat att ändra åsikt om någon sorts hållbar motivering kan ges. Kanske T tror att fysiken i en värmeväxlare inte går att förstå för vanliga dödliga, så att vi klentrogna har bara att tacka och ta emot de uppenbarelser som ges av nåd!
Det här stämmer inte alls, ju högre effekt man kör desto större okylt utrymme behöver lågan för att hinna brinna ut. Om förbränningen är optimal så uppnås samma sluttemperatur på gasen oberoende av effekt. Ju högre effekten är desto större är risken att rökgaserna når de kalla pannväggarna innan de har brunnit färdigt, vilket sänker temperaturen, ger sotbildning, skit i röken och större pelletförbrukning.kör man en för låg effekt för pannan, har man en för stor avkylning av den sekundära förbränningen
Och det tål väl upprepas, det flesta brännare släpper igenom mer "oanvänd" luft ju lägre effekt man kör dem på vilket kyler rökgaserna. Har man ett trångt förbränningsrum som inte tillåter att brännaren går på full effekt så blir det då att avväga vilken kompromiss som kostar minst pellet.