Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Överhettningsskyddet löser ut hela tiden

Inlägg av Honda »

Jag tror att det Icecap menar är att man kan behöva kapa turbulatorer vid två tillfällen.
osv...
Bravo Psau, 100% korrekt!

Jag är av den åsikten att vi nog skulle kunna reda ut det här med temperatur och verkningsgrad en gång för alla om det inte var för att de två som brukar ta upp ämnet med jämna mellanrum (T och S...) aldrig någonsin svarar på frågor. Istället försvinner de från tråden så fort de får en fråga och slänger sedan ur sig sina dogmer i annan tråd så fort tillfälle ges.

Jag och även Danei har många gånger inbjudit till diskussion och även lovat att ändra åsikt om någon sorts hållbar motivering kan ges. Kanske T tror att fysiken i en värmeväxlare inte går att förstå för vanliga dödliga, så att vi klentrogna har bara att tacka och ta emot de uppenbarelser som ges av nåd!
kör man en för låg effekt för pannan, har man en för stor avkylning av den sekundära förbränningen
Det här stämmer inte alls, ju högre effekt man kör desto större okylt utrymme behöver lågan för att hinna brinna ut. Om förbränningen är optimal så uppnås samma sluttemperatur på gasen oberoende av effekt. Ju högre effekten är desto större är risken att rökgaserna når de kalla pannväggarna innan de har brunnit färdigt, vilket sänker temperaturen, ger sotbildning, skit i röken och större pelletförbrukning.

Och det tål väl upprepas, det flesta brännare släpper igenom mer "oanvänd" luft ju lägre effekt man kör dem på vilket kyler rökgaserna. Har man ett trångt förbränningsrum som inte tillåter att brännaren går på full effekt så blir det då att avväga vilken kompromiss som kostar minst pellet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Men Honda vi säger ju samma sak, kör man på en låg effekt kyls rökgaserna av den oanvända luften och du når inte en fullständig förbränning av rökgaserna. Jag har aldrig sagt att du i ett litet brännarutrymme ska köra full patte utan att du ska sätta faktorerna i relation.

Dvs du ska köra brännaren och pannan så att du når en optimal förbränning med en fullständig utbränning av rökgaserna.

I ena fallet kyls rökgaserna av pannväggarna och förbränningen avstannar och i andra kyls de av oanvänd luft dvs den extra luft som kommer in i brännaren då den inte går på sin för brännaren optimala nivå.

Det hela är ett ge och ta spel med fler parametrar är bara optimal och fullständig förbränning.

Man får skilja på en för hela pannan optimal nivå och en för brännaren optimal nivå.

Men återigen är detta inget som har med TS Överhettningsskydd ska vi sparka igång en ny tråd eller fortsätta på verkningsgradstråden?!?!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nja, riktigt samma sak säger vi nog inte. Om du har för mycket luft i flamman så kyls den och det ger inte fullständing förbränning. Men då ska du ju minska fläkten tills flamman endast får tillräckligt med syre för att allt ska förbrännas. Och då allt har förbränts så är förbränningen optimal och maximal temperatur har uppnåtts. Skillnaden är den att om du då har ett roster konstruerat för att rymma glödbädden till en mycket högre effekt så kommer stora delar av rostret att ligga frilagt och blåsa luft bredvid flamman. Förbränningen är alltså optimal, rökgaserna innehåller inte oförbrända ämnen, men är ända onödigt kalla pga att de späds ut med kall luft. Förutom den detaljen så är vi ju definitivt överens.

Ah, ser att jag har missat "verkningsgradstråden" i julas... Vi kan ju fortsätta där då. Kanske Torsten kommer med och belyser ämnet, ser ut som att han missade den också?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ber om ursäkt, skulle ha tagit upp det i en annan eller en ny tråd, vi ska inte förstöra för frågeställaren om överhettningsskyddet
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och jag anser inte att det är rätt väg att ta när man kapar/tar bort turbulatorer!

För några år sedan verkade detta vara universalsvaret för installatörer med "mindre insikt" men nu verkar de flesta hemmapysslare med ett kunnande om deras panna och brännare inse att det knappast är maximalt ekonomisk att elda med för hög effekt och sedan släppa ut överskottet i skorstenen.

Jag anser att man i undantagsfall kan kapa om det är sista lösningen, grejen är att det inte hänger ihop rent logisk att göra det! Men vissa kombinationer kan vara så att det är enda lösningen som finns kvar innan man måste byta hela skiten och att byta panna + brännare kan vara dryga pengar att lägga på bordet, då kan det vara mer överkomligt att kapa lite turbulator och ha i åtanken att man kastar bort pengar, sakta men säkert.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det beror ju på många faktorer. Utformningen på turbulatorer är ju allt annat än optimal, en bättre lösning skulle nog vara att byta ut dem mot något mer lätt flödande. Men om rökgaserna är för kalla förlorar man ju ingen på att minska på turbulatorerna. Men jag håller med om att man tappar i onödan om man tar bort turbulatorer fast man har tillräcklig temperatur på rökgaserna.
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Hallå!!

Det var mycket att läsa. :lol:

Installatören tog bort dom två nedre tubulatorerna, av sex totalt. Dom är länkade med varandra 3*2. Så det går ju att sätta dit dom, om man vill. Jag sänkte verkningsgraden med 1,8%, inte mycket tycker jag.

Dom gamla inställningarna var.

O2 - 9,4V%
CO - 156 ppm
NOX - 80 ppm
T-gas - 101 c
T-rum - 23,5 c
Lamda - 1,81
CO2 - 11,2 V%
Qa - 5,5 %
Eta - 94,5 %

Och dom nya är.

O2 - 8,3 V%
CO - 321 ppm
NOX - 101 ppm
T-gas - 135 c
T-rum - 23,9 c
Lamda - 1,65
CO2 - 12,3 V%
Qa - 7,3 %
Eta - 92,7 %

Och dragbegränsaren, den ska jag byta. Har fått tejpa fast motvikten, i rätt läge. För om man stänger pannrums dörren, eller om det blåser kraftigt ute. Så far motvikten ner, och öppnar dragbegränsaren helt.

Jag vet inte om det går förmycket pellets, pga dragbegränsaren inte är som den ska. Men det går ca 40 kg dygnet. 120 kvm + 120 kvm källare. Ca 23 grader uppe, (fryssen fru). Och ca 18 grader i källaren, och så har jag ett element i garaget på 23 kvm, som håller ett par plusgrader där.

Hur som helst, så är jag nöjd nu. Kan säkert förbättra på något sätt. :D
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
trailblazer
Ungskog

Inlägg av trailblazer »

Oooops!

Det ska vara 125 kvm + 125 kvm :oops:
Pellux 200 -11, Iwabo villa S1X -07. Villa byggd 1963 betongblock på 125 kvm + källare på 125 kvm.
Första året förbrukades 10 pall pellets. Får se nu med nya pannan. Hoppas på 8 pall.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om man tittar på det gamla å nya testet så ser man att luften har sänkts,Co2 blev lite högre,Flamman blev lite varmare och Co,steg men verkningsgraden skönk! Vilket till stor del berodde på en ökning av rökgastemperaturen.
Skriv svar