Verkningsgrad igen
Re: Verkningsgrad igen
Som jag ser det sker det en höjning av rökgasens temperaturen ut ur pannan först det sekund som Coandă effekten sätter in för fullt. Innan dess bör temperaturen falla med fallande effekt om vi utgår ifrån perfekt förbränning osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag förmodar att det blir högre rökgasförluster med låg effekt, Som i mitt fall så sjunker rökgastempen med ca 20° då jag sänker ineffekten från 16-12 kW men de tog mycket längre tid att värma tanken än det borde gjort..danei skrev:Var tar då energin vägen?
Jag ser mig inte som obildbar, men det är svårt att lära sig nya saker om ingen kan förklara.
Ska testa mer då jag får ny pellets
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Med lägre temperatur så har du lägre rökgasförluster. Du får nog leta efter dina förluster någon annan stans. Antagligen sämre förbrännings verkningsgrad.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja jag antar iaf att något lägre rökgastemp men mycket längre gångtid ger högre förluster över tid, Därför jag iaf får mindre förbrukning med högre effekt än..
Bequemen hade väl ca 95% förbränningsverkningsgrad vid 13 kW så de bör inte bli så dåligt med 11-12 kW o den är byggd för 8-20 kW som verkar va intervallet som samtliga brännare är byggda för som beror på rosterytan..
Men bara jag får hem mer pellets ska jag testa som sagt:)
Bequemen hade väl ca 95% förbränningsverkningsgrad vid 13 kW så de bör inte bli så dåligt med 11-12 kW o den är byggd för 8-20 kW som verkar va intervallet som samtliga brännare är byggda för som beror på rosterytan..
Men bara jag får hem mer pellets ska jag testa som sagt:)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Men SNÄLLA, förklara då. Jag VILL JU FÖRSTÅ, men ingen har ens försökt förklara. Bildning handlar väl fortfarande om att förstå och inte att lära sig utantill eller hur?Det är du och Honda som har missförstått allt eller inte vill förstå.
......
......
så är ni ju komplett obildbara.
Jag gör ett försök att ta "mitt problem" från början:
Vi har en viss mängd gas, Säg tex 1 kg.
Gasen har temperaturen 100 grader. Värm upp gasen till 200 grader. Trycket hålls konstant så gasen expanderar alltså.
Fråga: Om vi vet vilken gas det är frågan om, går det då att beräkna mängden energi som behövs för att temperaturhöjningen, eller beror mängden energi på faktorer som inte är nämda här och alltså kan variera?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
André: Nej, om rökgas temperaturen är lägre och förbrännigen är lika bra så blir det lägre rökgas förluster. Det är samma mängd rökgaser per energimängd om förbränningen är identisk. Om då rökgastemperaturen är lägre så är det mindre förluster via röken. Men det är inte otroligt att det är mer luft som följer med på sidan om när man sänker effekten. Då minskar ju verkningsgraden.
Då är det som panntillverkarna säger och testerna jag läst omAndré skrev:JA exakt så fick jag det förklarat det från en panntillverkareronald skrev:Tillbaks till huvudämnet..Då kanske det är just vid lägre effekter typ mindre än 14 kW som turbulensen tappar så pass att det ger sämre verkngrad att gå lägre på effekten som jag läst dom som testat att vid ca 14 kW blev det bäst verkngrad?
Mvh

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hur kommer det sig då att alla jag har hört talas om får kallare rökgaser vid lägre effekter?
Det är vi nog alla rörande ense om...
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Märkligt att det går mer pellets iaf för mej att ladda 500 l tanken utan uttag med lägre effekt än med "rätt" effekt el tom så går det mer på låg än då jag går upp till 20 kW än på 12 kW
Alla luckor mm är så tät dom går få så tjuvluft är det då inte sen är det ju självklart att man justerar brännaren rätt oavsett effekt men men jag tror de iaf beror på att de blir så liten rökgasmängd att man får dålig värmeöverföring.. Enda förklaringen på att det går mer pellets fast rökgastempen är lägre...
Tror inte ens huset mitt skulle hållas varmt om jag körde på 12 kW då det är drygt -30 ute, Vet då att huset behöver 10 kW då o att brännaren går 18 tim/dygn med 15 kW inmatad effekt o då ligger jag på ganska prick 90% i verkningsgrad.. Som du säger ska ju verkningsgraden bli högre med lägre effekt då rökgastempen blir lägre men även om den skulle va samma (90%) så skulle brännaren gå 22 tim/dygn på 12 kW..
Jävlar så synd att inte pelletsen kom innan helgen då vi hade -33 så hade jag fått kollat direkt om min el din teori varit rätt, Men de kanske kommer kyla en sväng till i vinter så jag får kolla..

Alla luckor mm är så tät dom går få så tjuvluft är det då inte sen är det ju självklart att man justerar brännaren rätt oavsett effekt men men jag tror de iaf beror på att de blir så liten rökgasmängd att man får dålig värmeöverföring.. Enda förklaringen på att det går mer pellets fast rökgastempen är lägre...
Tror inte ens huset mitt skulle hållas varmt om jag körde på 12 kW då det är drygt -30 ute, Vet då att huset behöver 10 kW då o att brännaren går 18 tim/dygn med 15 kW inmatad effekt o då ligger jag på ganska prick 90% i verkningsgrad.. Som du säger ska ju verkningsgraden bli högre med lägre effekt då rökgastempen blir lägre men även om den skulle va samma (90%) så skulle brännaren gå 22 tim/dygn på 12 kW..
Jävlar så synd att inte pelletsen kom innan helgen då vi hade -33 så hade jag fått kollat direkt om min el din teori varit rätt, Men de kanske kommer kyla en sväng till i vinter så jag får kolla..
André, ditt svar på min fråga ovan blir alltså "nej, man kan inte veta hur mycket energi som går åt att värme upp en viss mängd gas med konstant tryck från 100 till 200 grader".
Det är ju det som blir den naturliga följden av att du (indirekt) säger att man inte kan veta hur mycket energi gasen har tappat då dess temperatur har sjunkit från en känd temperatur till en annan känd temperatur.
Det är ju det som blir den naturliga följden av att du (indirekt) säger att man inte kan veta hur mycket energi gasen har tappat då dess temperatur har sjunkit från en känd temperatur till en annan känd temperatur.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald: Så du menat alltså att en viss mängd gas innehåller mer energi om man släpper ut den under lång tid med låg temperatur än om man släpper ut den fort med en högre temperatur?
Om den lägre effekten inte skapar turbulens som panntillverkarna anser...Och den högre effekten skapar turbulens som pannan kan tillgodo göra sig bättre som panntillverkarna och testarna gjort så ..
Det menar jag nog hellre..
Mvh
Det menar jag nog hellre..

Mvh
Provar igen om det finns någon minsta gemensamma nämnare som alla kan enas om.
Ta 1 kg vatten. Är alla överens om att en känd mängd energi går åt för att värma upp vattnet 1 grad, tex från 20 till 21 grader celcius?
Om vi kan enas om det, gäller då inte samma sak för 1 kg gas?
Ta 1 kg vatten. Är alla överens om att en känd mängd energi går åt för att värma upp vattnet 1 grad, tex från 20 till 21 grader celcius?
Om vi kan enas om det, gäller då inte samma sak för 1 kg gas?
Om inget i gasen kondenserar har du delta_H=m*cp*(T2-T1)Vi har en viss mängd gas, Säg tex 1 kg.
Gasen har temperaturen 100 grader. Värm upp gasen till 200 grader. Trycket hålls konstant så gasen expanderar alltså.
cp beror av gasens sammansättningsom finns i tabellerad för olika bränslen.
Enklare sätt: I tex Data och Diagram (Mörtstedt) finns förlusterna vid olika %CO2 i diagramform.
Exemeplvis
lambda=1.4 => %CO2 = ~14% => förlust vid 200C= ~11%
lambda=1.4 => %CO2 = ~14% => förlust vid 160C= ~9%
Kör du med 20 kW effekt blir det då en skillnad i förlust på 20 * (0.11-0.09) kW=0.4 kW. Den skillnaden återfinns i pannvattnet eller i murstocken beroende på var du mäter.
Om jag nu inte missade nåt, var trots allt ett par decennier sen jag räknade på sånt här.
/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.