Till slut i drift...

Skriv svar
withnail
Fröträd

Till slut i drift...

Inlägg av withnail »

Så då var äntligen pelletsanläggningen i drift med hjälp av en servicekille förra veckan.
Han bytte ett antal detaljer, typ allt. Köp inte på Blocket....
I alla fall, så här efter nästan tre dagar och ca -15 så har brännaren käkat nästan 11 säckar 8-mm pellets från Derome. Känns spontant som lite mycket då det ger en dygnsförbrukning på 3,8 säckar sedan torsdag kl 16:00 cirka.
Servicekillen sa att det inte går att injustera ordentligt förrän den varit i drift ett tag och fått tag på 5 turbulatorer som saknas (det hade vi inte kollat innan, dumt.)
Lite uppgifter är: röken ovanför skorstenen ser bra ut, inga konstigheter - verkar gå bra, lite kallt inne dock, pannans termometer säger 65C men brännaren är inställd på 75 (sa han att han gjorde), shunten står på 5, temperatur på framledningen är 50C, har tyvärr ingen rökgastermometer ännu men man kan hålla handen på övre rökröret utan att direkt bränna sig.
Han ställde in på modulerande drift med startfas 8 min och lågeffekt 20 min för att sedan växla över till högeffekt fram till avsvalningsfas.
Detta är vad vi vet i dagsläget, vad kan vi göra framgent för att sänka pelletsförbrukningen men samtidigt få lite varmare inne. Just nu är det kanske 18 grader. Gammal oisolerad kåk får väl tilläggas men det jobbar vi på.

Slutligen, var kan jag hitta lösa turbulatorer? Har googlat men hittar bara på mamut.net
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Re: Till slut i drift...

Inlägg av jerjo »

50 grader i framledningstemperatur vid -15 tycker jag är lite för lite. Men visst, det beror ju på hur välisolerad kåken är - jag brukar följa den undre kurvan enligt denna tabell.
Bild
Jerjo

Fröträd

Inlägg av withnail »

Jo, det är det och tänker höja shunten ett snäpp och se vad som händer.
Förvisso kommer väl pelletsförbrukningen öka ytterligare antar jag men det är slitsamt att frysa.
Är inte 75 graders bryttemp på brännaren lite lågt ställt?
Vad räknas som hög temperatur (eller "normal") i ett högtemperatursystem?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Körde tidigare 67-87gr, sänker kanske frånslaget någon grad på sommaren då det strålningsföluster står för en del av förbrukningen.

Edit: Kör nonstop dygnet runt nu på vinter med modulerande effekt, endast fyra renblåsningar och kallstarter varje dygn.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

withnail skrev:Jo, det är det och tänker höja shunten ett snäpp och se vad som händer.
Förvisso kommer väl pelletsförbrukningen öka ytterligare antar jag men det är slitsamt att frysa.
Är inte 75 graders bryttemp på brännaren lite lågt ställt?
Vad räknas som hög temperatur (eller "normal") i ett högtemperatursystem?
Behöver du mer än 50° framledningstemp kallaste dagen har du högtempsystem (små radiatorer)
Har själv enkelpanelsradiatorer som kräver 35° vid 0° ute, 50° vid -15° o 70° vid -33° för att hålla 21° inne
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Små radiatorer? De flesta av våra radiatorer är ungefär metern höga golvstående monster med feta rör.
Kan det vara idé att sänka hastigheten på cirk.pumpen också för att få mera strålningsverkan från hetvattnet? Just nu står den på trean (maxfart).
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Prova att sänka hastigheten på cirkpumpen, hur stor skillnad har du mellan framledning och retur?

har en kåk från 1927 och vid -27 har det räckt med 46grader i framledning för att hålla 21grader inne men det beror mycket på husets egenskaper vad man bör ha för framledningstemp
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Låter spontant som att någon parameter är fel..

Vi värmer 110m² ganska dåligt isolerad boyta + 50m² källare, till 21 resp 18°.
Enrörssystem = krav på hög temp till radiator. Rör direkt från cirkulationspump ner i oisolerad betongplatta.
Cirkulationspump på läge 1 (idag på morgonen med -26° några timmar på läge 2).
Framledningstemperatur cirka 50-55 grader.
Brännaren enbart på lågeffekt.
Förbrukning på i snitt knappt 2 säckar per dygn denna vecka.

Min första spontana gissning är att ni eldar för kråkorna.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Jo fan visst är det så. Min första åtgärd har varit att beställa några turbulatorer, mätte rökgaserna med stektermometern och blev förskräckt när jag såg att de låg mellan 270-280 grader. Sådär 100% för mycket väl :(
Fast murstocken som varit iskall i 10 år har nog blivit lite gladare :)
Ska ta och skruva ner hastigheten på pumpen imorgon med.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

withnail skrev:Små radiatorer? De flesta av våra radiatorer är ungefär metern höga golvstående monster med feta rör.
Kan det vara idé att sänka hastigheten på cirk.pumpen också för att få mera strålningsverkan från hetvattnet? Just nu står den på trean (maxfart).
Små o små, Mina är 100-120x60 cm men enkelpanel så då krävs hög temp.

Sänker du hastigheten så kommer du behöva ändå högre temp på framledningen då nederdelen på radiatorn blir kallare så måste den övre delen vara varmare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Har nu satt i tre turbulatorer till (det var bara fyra av nio i, förra pannägaren måste haft problem?) och ställt ner cirk.pumpen till tvåan. Fortfarande modulerande drift dock och kör på det fram till helgen för att se hur det gått. Ställer troligen om till lågeffekt då i alla fall.
Pannan gick upp till 82 grader under högeffektsfasen vilket gjorde mig konfunderad, ska den inte bryta vid 75 om brännarens termostat står inställd på det? Hade fått för mig att den bara skulle köra högeffekt om behovet förelåg? Använder brännarens egna givare och skiter högaktningsfullt i pannans dito. Kan panntermometern visa så mycket som 10 grader fel?
Funderar även på att testa att använda grova kedjor som dämpare i de två sista tuberna, dessa är ju lätta att korta utan att det heller kostar skjortan. Någon med erfarenhet av detta?
Skriv svar