Brännare till Albinpannan 720 STD

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Brännare till Albinpannan 720 STD

Inlägg av André »

Oregistrerad skrev:Det handlar väl bara om tur, att springa på en brännare vars ägare förstår det här med service.

Kikade på den annonsen du menar, tidigare idag. Om jag förstått det hela rätt, så ska man ha en brännare som motsvarar pannans kapacitet vad gäller oljebrännare. I sådana fall, skulle jag ju behöva en brännare som kan leverera mellan 20-30kW. Rätta mig gärna om jag har fel nu, för jag är total novis.

Vilsen Smålänning i Halland, så söder om Jönköping är det området jag letar på.
Med din märkeffekt på pannan så blir ca 15 kW lagom, Vilken typ av brännare beror på hur eldstaden ser ut.
En undermatad brännare behöver 1 cm frit ovan brännarkoppen/kW du ska köra den på, Så gärna 15-20 cm fritt ovanför luckan..
Tycker inte det ska vara några problem att finna brännare för 10000 inkl förråd
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om jag fattat rätt så funkar slangen som buffert till luften.Typ som när du kopplar loss en slang från kompressorn.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Låter som det kan stämma, har bara sett bilder på Ulmas medföljande kompressor. Svårt att få en uppfattning om hur stor den är i verkligheten.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Vad jag förstår så e det en vanlig liten hemma kompressor.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

På bilden här finns en ultraliten kompressor som inte duger till någonting i hemmet
http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php?select=meny3
Talar av egen erfarenhet här. Min lilla Luna Compact Air på 0,75 hästar och 105 liter/min duger varken till sprutmålning eller blästring. Min kompressor från Bauhaus är på 2 hästar och har en stor tank. Den är användbar till allt möjligt förutom tryckluftsverktyg som kräver ändå mer.
Bästa lösningen till en tryckuftspanna eller -brännare vore att pruta bort kompressorn, skaffa en skaplig hemmakompressor, ställa den i ett annat utrymme och dra kopparledning eller järnledning till pannrummet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Oregistrerad
Frö

Inlägg av Oregistrerad »

Hej!

Har kikat en massa på olika brännare. Sprang på en Baxi Eurofire 20kW. Är den brännaren något att ha?
Skriv svar