Felinställt system med acctank?
Felinställt system med acctank?
Hej!
Jag har en px21 brännare på en effecta panna kopplad till en 700 liters acctank, som innan pelletsen sattes in var kopplad till en vedpanna.
Jag har bara bott i huset i 8 månader så jag är total novis på det här med pellets, men man vill ju lära sig.
Har förstått nu att bästa effekten man kan få ut ur ett sådant system är att brännaren går mycket, men sällan dvs. att man har en inställning mellan 40-90 graders pendling på pannan.
Mitt system är inställt mellan 70-90 vilket gör att brännaren går var 3/4 timme när det är "normal" temperatur och var 2/3 timme när det är kallt. Varför tror ni den är inställd så om det nu är så att man får bäst verkningsgrad om man kör långa intervaller?
Vi har inte mycket att gnälla över då vi förbrukar 1 säck/dygn i snitt över året och acctanken som ligger utanför pannrummet värmer upp i stort sett hela källaren eftersom den håller minimumtemperatur på 70-75 grader. Detta gör dock att vi inte kan köra pellets på sommaren för då blir vi kokta levande i huset...
Bör jag ställa om alltihop eller är det bara att köra på?
Jag har en px21 brännare på en effecta panna kopplad till en 700 liters acctank, som innan pelletsen sattes in var kopplad till en vedpanna.
Jag har bara bott i huset i 8 månader så jag är total novis på det här med pellets, men man vill ju lära sig.
Har förstått nu att bästa effekten man kan få ut ur ett sådant system är att brännaren går mycket, men sällan dvs. att man har en inställning mellan 40-90 graders pendling på pannan.
Mitt system är inställt mellan 70-90 vilket gör att brännaren går var 3/4 timme när det är "normal" temperatur och var 2/3 timme när det är kallt. Varför tror ni den är inställd så om det nu är så att man får bäst verkningsgrad om man kör långa intervaller?
Vi har inte mycket att gnälla över då vi förbrukar 1 säck/dygn i snitt över året och acctanken som ligger utanför pannrummet värmer upp i stort sett hela källaren eftersom den håller minimumtemperatur på 70-75 grader. Detta gör dock att vi inte kan köra pellets på sommaren för då blir vi kokta levande i huset...
Bör jag ställa om alltihop eller är det bara att köra på?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Re: Felinställt system med acctank?
Går brännaren så ofta så låter det som om det endast finns en tempgivare i tanken och att det är den givarens hysteres som sköter start och stopp.
Det borde vara en givare i toppen som startar och en i botten som stoppar, då får man långa gångtider.
Dessutom måste acktanken vara bra isolerad vilket det inte låter som om den är.....
Det borde vara en givare i toppen som startar och en i botten som stoppar, då får man långa gångtider.
Dessutom måste acktanken vara bra isolerad vilket det inte låter som om den är.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag tycker snarare att det låter som att det sitter en givare i pannan, dvs. ännu värre. Det låter dessutom som bristfallig isolering. Här du någon laddomat eller liknande?
Vart givare eller dyl sitter har jag ingen aning om.
Vad är en laddomat för något?
Men om man bortser från att acctanken är dåligt isolerad så är väl 1 säck/dygn på 140 kvadrat inte mycket, eller? Vaddå kan jag få ner det i ½ säck/dygn eller?
Vad är en laddomat för något?
Men om man bortser från att acctanken är dåligt isolerad så är väl 1 säck/dygn på 140 kvadrat inte mycket, eller? Vaddå kan jag få ner det i ½ säck/dygn eller?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
http://www.rinkabyror.se/artikel/laddom ... -mer-info/
En av sortena är denna
Sen den mesta förbrukningen är ju under vintermånadena dec-febr så nog går det att tjäna in om man har onödig övervärme nånstans...Och en oisolerad acctank som värmer även sommartid är ju inte heller till godo..
Mvh
En av sortena är denna
Sen den mesta förbrukningen är ju under vintermånadena dec-febr så nog går det att tjäna in om man har onödig övervärme nånstans...Och en oisolerad acctank som värmer även sommartid är ju inte heller till godo..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Nja. det där var väl en shuntstyrning. Det är inte samma sak. Men här finns enmängd varianter. http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme ... lersystem/
Det är altså en pryl som styr laddningen av tanken. Det finns lite olka lösningar på det.
Det är altså en pryl som styr laddningen av tanken. Det finns lite olka lösningar på det.
Det var just därför jag tänkte att det inte gör något att den läcker värme eftersom vi kör elpatron maj-september, då kör vi ju bara 55-gradigt vatten...
Ja en laddomat låter ju genialt. Kopplar man in den där min nuvarande shunt sitter efter acctanken då?
Den har väl dock fortfarande ingenting att göra med panninställning respektive acctankinställning att göra, den ger väl "bara" en jämn värmeleverans till huset? Fyller inte termostaterna på elementen någon funktion längre då, eller? Det låter som ett system för de med gamla termostater...?
Jag är ju lite av den gamla skolan, att investera i en massa nya prylar för att spara några procent lönar sig bara på vääldigt lång tid, men jag kan ha fel.
Gick till ÅF och räknade lite på hur lång tid jag skulle behöva ha för att tjäna in en mindre varmvattenberedare istället för att värma upp acctanken med patron, vi fick det till 15-20 år och så länge lär vi nog inte bo i huset...
Huvudfrågan kvarstår ju dock, borde jag ställa om systemet så att det går på 40-90 intervaller istället? Bör jag spara mycket pellets då?
Ja en laddomat låter ju genialt. Kopplar man in den där min nuvarande shunt sitter efter acctanken då?
Den har väl dock fortfarande ingenting att göra med panninställning respektive acctankinställning att göra, den ger väl "bara" en jämn värmeleverans till huset? Fyller inte termostaterna på elementen någon funktion längre då, eller? Det låter som ett system för de med gamla termostater...?
Jag är ju lite av den gamla skolan, att investera i en massa nya prylar för att spara några procent lönar sig bara på vääldigt lång tid, men jag kan ha fel.
Gick till ÅF och räknade lite på hur lång tid jag skulle behöva ha för att tjäna in en mindre varmvattenberedare istället för att värma upp acctanken med patron, vi fick det till 15-20 år och så länge lär vi nog inte bo i huset...
Huvudfrågan kvarstår ju dock, borde jag ställa om systemet så att det går på 40-90 intervaller istället? Bör jag spara mycket pellets då?
Nej. Det du pratar om en är en shuntstyrning. Det var visserligen der roland länkade till. Men det är inte vad jag pratar om. En shuntstyrning är nog inte lönsam om man redan har radiator termostater, det blir nog en liten förbättring, men det är tveksamt om det är motiverat.
Ok, då är vi ungefär på samma linje vad gäller det. Däremot funderar jag på att få en ny shunt installerad, för den som sitter är gammal och mycket svårinställd, det känns lite som att det är on/off på den. Antingen trycker den ut maxtemp eller jättelågt... Men jag vet inte, en vanlig shunt kanske är jättedyr ch då kanske man ska sätta in en avancerad direkt när man ändå är där och härjar.
Vad är det du säger nej till Danei, att jag inte ska ställa om systemet?
Känns lite som att ingen vågar svara på min fråga
Det kanske är komplicerat och inte går att svara på rakt av?
Vad är det du säger nej till Danei, att jag inte ska ställa om systemet?
Känns lite som att ingen vågar svara på min fråga

Svaret är nog att man kan inte direkt svara på din fråga utan att sätta sig in hur det verkligen ser ut och det vet man inte utifrån den beskrivning du gett...
Men spontant är det någe helknas inkopplat och nu svarar jag utifrån hur jag hade gjort....
Jag hade gjort om och gjort rätt!
Läcker acktanken värme bort med den och dit med en som inte läcker alternativt isolera den befintliga om möjligt, pannan är en vadå laddpanna eller en panna med mycket vatten (mer än 50 liter) i skick att behållas eller slängas.
Vilken budget har du?
Ingen budget:
Lev med din lösning till sommaren köp en gammal oljepanna, Nibe City, CTC1100, CTC1200 el dyl och stoppa dit din brännare.
Har du budget:
Köp en Biomatic +20 eller liknande som sköter sig relativt själv
Vill du köra solrör eller ved beroende på vilken panna du har nu antingen köp en ny eller behåll och stoppa dit en ordentligt isolerad acktank. Komplettera med element i källaren så DU styr värmen och vart den ska.
Tyvärr ingen kul läsning men det är vad JAG hade gjort.
/Peter
Men spontant är det någe helknas inkopplat och nu svarar jag utifrån hur jag hade gjort....
Jag hade gjort om och gjort rätt!
Läcker acktanken värme bort med den och dit med en som inte läcker alternativt isolera den befintliga om möjligt, pannan är en vadå laddpanna eller en panna med mycket vatten (mer än 50 liter) i skick att behållas eller slängas.
Vilken budget har du?
Ingen budget:
Lev med din lösning till sommaren köp en gammal oljepanna, Nibe City, CTC1100, CTC1200 el dyl och stoppa dit din brännare.
Har du budget:
Köp en Biomatic +20 eller liknande som sköter sig relativt själv
Vill du köra solrör eller ved beroende på vilken panna du har nu antingen köp en ny eller behåll och stoppa dit en ordentligt isolerad acktank. Komplettera med element i källaren så DU styr värmen och vart den ska.
Tyvärr ingen kul läsning men det är vad JAG hade gjort.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Om du med det menar att brännaren skall vänta till acc tanken endast har 40 grader så skulle jag inte rekommendera det.JensH skrev:Huvudfrågan kvarstår ju dock, borde jag ställa om systemet så att det går på 40-90 intervaller istället? Bör jag spara mycket pellets då?
men jag kanske missuppfattar det hela?
Själv så låter jag brännaren jobba mellan 65 och 80 grader under vintern.
Under vår/höst ökar jag till 60 - 80
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jag svarade på din första fråga. Du missuppfaddade vad en laddomat gör. En shunt går inte sönder på det viset, vill du ha en jämn temperatur ut ska du satsa på en shuntstyrning. Vill du ha tydliga svar får du ställa tydliga frågor. När du säger att du inte får svar på frågan, vilken fråga gäller det?
Nej pannan är en effecta från 2008 så den vill jag inte byta ut
Brännaren är en px21 från 2006 så jag vill nog inte byta ut den heller. Hur mycket vatten den innehåller kan jag inte säga just nu(sitter på jobbet).
Budget är nog inga problem, så länge det kostar under 100000, mer tänker jag inte komplettera ett pelletssystem för
Då kan jag lika gärna gräva bergvärme...
Det finns en annan positiv bieffekt med en läckande acctank, fuktvärdena i källaren är 0 (besiktningsmannens instrument gav knappt utslag i källaren när vi köpte huset) och tvätten torkar på några timmar och som jag sa innan så värmer den ju även upp nästan hela källaren och vi har dörren öppen till källaren så lite ger ju även bottenvåningen till godo.
Nu låter det som att jag försöker trycka ner alla era argument som jag frågat efter, men vad sägs om att slänga ut acctanken och köra utan istället? Är DET ett dåligt alternativ?
Danei: frågan jag tänkte på var om jag skulle spara mycket pellets på att ställa in mitt system på längre drifttider och längre vilotider, eftersom jag har acctank?

Budget är nog inga problem, så länge det kostar under 100000, mer tänker jag inte komplettera ett pelletssystem för

Det finns en annan positiv bieffekt med en läckande acctank, fuktvärdena i källaren är 0 (besiktningsmannens instrument gav knappt utslag i källaren när vi köpte huset) och tvätten torkar på några timmar och som jag sa innan så värmer den ju även upp nästan hela källaren och vi har dörren öppen till källaren så lite ger ju även bottenvåningen till godo.
Nu låter det som att jag försöker trycka ner alla era argument som jag frågat efter, men vad sägs om att slänga ut acctanken och köra utan istället? Är DET ett dåligt alternativ?
Danei: frågan jag tänkte på var om jag skulle spara mycket pellets på att ställa in mitt system på längre drifttider och längre vilotider, eftersom jag har acctank?
Ett tips är att köra utan tank på sommaren om du nu har enorma strålningsförluster från tanken. Informationen du ger är inte mycket att gå på....bereder du VV i pannan eller tanken?
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Som sagt mer info för att kunna svara på frågan, en snabb koll på Effectas sida ger att de just nu har 5st olika pannor som kan svara på din beskrivning Effekta panna från 2008...
Jag är allergisk mot undanflykter som att det kommer iaf huset tillgodo, ja det gör det ca 6-7 månader per år resten av tiden är ren förlust som dessutom döljer eventuella problem du kan ha i ditt fuktskydd kring grunden. Om det är för spillvärmen du ska ha acktanken kalla den då "element" för att som acktank gör den idag ingen nytta. Den vare sig lagrar värme på ett godtagbart sätt eller förlänger drifttiderna.
Har du en panna med 150-200liter vatten, skippa acktanken och sätt dit några element det kommer du tjäna in, har du en laddpanna. Köp en varmvattenberedare och skippa pelletsen sommartid.
Men som jag skrev från början skulle jag gjort om och gjort rätt.
/Peter
Jag är allergisk mot undanflykter som att det kommer iaf huset tillgodo, ja det gör det ca 6-7 månader per år resten av tiden är ren förlust som dessutom döljer eventuella problem du kan ha i ditt fuktskydd kring grunden. Om det är för spillvärmen du ska ha acktanken kalla den då "element" för att som acktank gör den idag ingen nytta. Den vare sig lagrar värme på ett godtagbart sätt eller förlänger drifttiderna.
Har du en panna med 150-200liter vatten, skippa acktanken och sätt dit några element det kommer du tjäna in, har du en laddpanna. Köp en varmvattenberedare och skippa pelletsen sommartid.
Men som jag skrev från början skulle jag gjort om och gjort rätt.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City