Pannan körs inte på sommaren nej. Stängs av slutet av April eller början på Maj och sätts igång mitten av Oktober (beror naturligtvis på hur vår/höst infaller...)
På sommaren körs den på patron med 55 graders inställning, jämfört med 80-85 på panndrift då.
Jag återkommer om vad det är för panna exakt när jag kommer hem från jobbet, men det är i pannan som VV värms upp ja, inte i acctanken.
Fuktproblem i grunden finns det ingen i hela området som har då det är 10 meter sandmark rakt ner under allas hus.
Om jag slänger ut acctanken ska jag naturligtvis investera i en varmvattenberedare, men att köpa en varmvattenberedare bredvid acctanken och bara köra på sommaren räknar jag inte hem enligt den återförsäljare jag pratat med i alla fall. Att hålla 55 grader i acctanken på 700 liter drar 8-9 kWh/dygn enligt mina skapligt seriösa beräkningar. En varmvattenberedare på 200-250 liter drar inte sådär jättemycket mindre enligt ÅF...
Jag trodde inte det var så himla komplicerat, jag får be om ursäkt. Jag trodde px21 brännare med ny välisolerad varmvattenpelletspanna med 700 liters dålig acctank och shuntstyrd räckte för att kunna säga något om min inställning, men tydligen inte.
Jag får la ta dit en specialist så ger väl han en dom på alltihop, bu eller bä så får vi se...
Tack för alla tips, vi får la se vart det här slutar.
Felinställt system med acctank?
Re: Felinställt system med acctank?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Re: Felinställt system med acctank?
Tjoho Jens,
Då har du inte lyssnat på vad någon av oss sagt, beskriv vad du har och hur det är kopplat samt tydliga frågor så ska du se att du får många lysande tips.
Som det är nu kryper mer och mer info fram när man provocerar och då blir det bara jobbigt.
Har du en juste panna och en ok brännare så kör på det, själv testade jag att köra el en sommar i min Nibe och det blev märkbart dyrare i min anläggning än pellets.
Generellt sett tjänar man inte på att köra acktank när man eldar pellets, stillestånds förlusterna blir såpass höga att de äter upp vinsterna. Definitivt får du stora förluster om du kör en vanlig panna med mycket vatten mot din acktank beroende på var värmeuttagen sitter blir antingen pannans vatten förlust eller så blir acktanken en volymökning utan att för den saken skull få fördelarna med acktank.
Ett korrekt kopplat system är en panna med liten vattenvolym någon form av laddkrets till acktanken och en bivalent shunt som plockar ut vattnet på lagom nivå. Nu var detta en ordentligt förenklad bild men den ger en grund att diskutera kring.
Kan du koppla från acktanken med några kranar?
Hur sker laddningen av tanken, aktiv med pump eller passiv självcirkulation?
Var sitter dina värme uttag, på panna eller acktank?
/Peter
Då har du inte lyssnat på vad någon av oss sagt, beskriv vad du har och hur det är kopplat samt tydliga frågor så ska du se att du får många lysande tips.
Som det är nu kryper mer och mer info fram när man provocerar och då blir det bara jobbigt.
Har du en juste panna och en ok brännare så kör på det, själv testade jag att köra el en sommar i min Nibe och det blev märkbart dyrare i min anläggning än pellets.
Generellt sett tjänar man inte på att köra acktank när man eldar pellets, stillestånds förlusterna blir såpass höga att de äter upp vinsterna. Definitivt får du stora förluster om du kör en vanlig panna med mycket vatten mot din acktank beroende på var värmeuttagen sitter blir antingen pannans vatten förlust eller så blir acktanken en volymökning utan att för den saken skull få fördelarna med acktank.
Ett korrekt kopplat system är en panna med liten vattenvolym någon form av laddkrets till acktanken och en bivalent shunt som plockar ut vattnet på lagom nivå. Nu var detta en ordentligt förenklad bild men den ger en grund att diskutera kring.
Kan du koppla från acktanken med några kranar?
Hur sker laddningen av tanken, aktiv med pump eller passiv självcirkulation?
Var sitter dina värme uttag, på panna eller acktank?
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Re: Felinställt system med acctank?
Ok, nu vet jag lite mer...
Brännare: KMP px21 20kW (Går i dagsläget 20-25 minuter, vilar 3 timmar. Skaplig aska grå-svart, ibland kan det vara lite mycket att raka ur efter 1 vecka med -15 grader...)
Panna: Effecta pellets 220 max effekt 20kW. Systemtrycket pendlar mellan 1.1-1.3 bar. Tankvolym 205 liter. Efter pannan sitter en cirkulationspump som skickar vattnet till acctanken. (Den ser rejälare ut än min huvudpump så den borde la duga att ha om acctanken är frånkopplad?) Slår ifrån vid 90 grader, återtänder vid 70 grader. Rökgasgivaren verkar vara sönder så den visar 0 för tillfället, men innan visade den cirka 200 vid drift.
Det sitter ett vred in bakom acctanken som jag antar är frånkoppling och ett rör fortsätter sedan direkt till shunten. Hur man kommer åt detta vred vet jag dock inte för den gamla icke inkopplade acctanken (till gamla vedpannan fanns det 2 700 liters acctankar) står ivägen, men detta kanske en rörmokare löser...
Efter acctanken sitter en svårjusterad shunt som dock fyller sin funktion att den levererar värme men är lite allt eller inget...
Borde inte denna pannan och brännare duga att köra utan acctank? Jag kanske inte ens behöver köpa en varmvattenberedare utan kan köra pellets året runt med detta system? Frågan är ju dock hur pass blodigt det blir att koppla om alltihop. Såg senast rörmokaren var här att han tar 700 kr/timme och sen allt material till det med nya shuntar, rör och hej och hå. Det kanske smakar mer än det kostar. Kanske ska köra detta system i några år och sen byta till något helt annat, pellets ligger ju inte i topp vad gäller ekonomi när man studerar kostnader per år jämfört med andra uppvärmingsmetoder... Dock känns det bra för källarens skull att ha en värmekälla som driver bort fukt?
Brännare: KMP px21 20kW (Går i dagsläget 20-25 minuter, vilar 3 timmar. Skaplig aska grå-svart, ibland kan det vara lite mycket att raka ur efter 1 vecka med -15 grader...)
Panna: Effecta pellets 220 max effekt 20kW. Systemtrycket pendlar mellan 1.1-1.3 bar. Tankvolym 205 liter. Efter pannan sitter en cirkulationspump som skickar vattnet till acctanken. (Den ser rejälare ut än min huvudpump så den borde la duga att ha om acctanken är frånkopplad?) Slår ifrån vid 90 grader, återtänder vid 70 grader. Rökgasgivaren verkar vara sönder så den visar 0 för tillfället, men innan visade den cirka 200 vid drift.
Det sitter ett vred in bakom acctanken som jag antar är frånkoppling och ett rör fortsätter sedan direkt till shunten. Hur man kommer åt detta vred vet jag dock inte för den gamla icke inkopplade acctanken (till gamla vedpannan fanns det 2 700 liters acctankar) står ivägen, men detta kanske en rörmokare löser...
Efter acctanken sitter en svårjusterad shunt som dock fyller sin funktion att den levererar värme men är lite allt eller inget...
Borde inte denna pannan och brännare duga att köra utan acctank? Jag kanske inte ens behöver köpa en varmvattenberedare utan kan köra pellets året runt med detta system? Frågan är ju dock hur pass blodigt det blir att koppla om alltihop. Såg senast rörmokaren var här att han tar 700 kr/timme och sen allt material till det med nya shuntar, rör och hej och hå. Det kanske smakar mer än det kostar. Kanske ska köra detta system i några år och sen byta till något helt annat, pellets ligger ju inte i topp vad gäller ekonomi när man studerar kostnader per år jämfört med andra uppvärmingsmetoder... Dock känns det bra för källarens skull att ha en värmekälla som driver bort fukt?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Re: Felinställt system med acctank?
Det låter som att du kan stäng ventilen till tanken. Har man tummen placerad på rimmig position så kan man koppla om själv.
Re: Felinställt system med acctank?
Tjoho,
Om det är deras 220 panna kan du lungt skippa tankarna och köra pellets året runt deras 220 panna är en rätt ok panna
Ta dig lite tid och gå igenom systemet, ta ett papper och rita upp allt inklusive kranar pumpar mm.
Är du inte helt tappad kan du göra en hel del själv men det kan vara skönt att låta någon göra det åt dig men se först till att förstå hur det funkar och inte funkar idag samt hur du vill ha det.
Spontant känns 700/h för en röris i mesta laget fast är han bra och snabb så visst.
Rökgasgivaren byter du lätt själv!
Håller inte riktigt med om ekonomin, du har ett helt ok system som ger dig värme till ett pris inte långt från en värmepump.
Köper du värmepump har du en saftig investering att skriva av mot skillnaden att köra pellets...
Kör du 20 min och av 3h använder du knappt acktanken.
/Peter
Om det är deras 220 panna kan du lungt skippa tankarna och köra pellets året runt deras 220 panna är en rätt ok panna
Ta dig lite tid och gå igenom systemet, ta ett papper och rita upp allt inklusive kranar pumpar mm.
Är du inte helt tappad kan du göra en hel del själv men det kan vara skönt att låta någon göra det åt dig men se först till att förstå hur det funkar och inte funkar idag samt hur du vill ha det.
Spontant känns 700/h för en röris i mesta laget fast är han bra och snabb så visst.
Rökgasgivaren byter du lätt själv!
Håller inte riktigt med om ekonomin, du har ett helt ok system som ger dig värme till ett pris inte långt från en värmepump.
Köper du värmepump har du en saftig investering att skriva av mot skillnaden att köra pellets...
Kör du 20 min och av 3h använder du knappt acktanken.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall