Fläktspänning gamla vs nya flex-A?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SB
Stor entusiast!

Re: Fläktspänning gamla vs nya flex-A?

Inlägg av SB »

Vad blir resultatet när du skiftar spänningarna på de båda boxarna.

Skulle kunna vara så att den fabriksinställda icke ställbara tiden för själva doseringen har sänkts något mot den gamla boxens på 1 sekund. Den justerbara bestämmer ju endast tiden på perioderna mellan doseringarna. För att kontrollera detta blir man tvungen att logga dessa tider med någon utrustning för detta. En annan men mindre trolig möjlighet till den lägre fläktspänningen skulle kunna vara att man tidigare haft ett något för stort luftöverskott för att ha en optimal förbränning, men i så fall skulle båda boxarna fungera med både det nya och det gamla värdet. Synd att Janfire är så sparsamma med information varför värdena skiljer.
TMV E20 + Janfire Flex A
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Resultatet blir som man borde förvänta sig. Gamla värden på nya boxen ger kort och hetsig låga dvs mycket luft , nya värden på gamla boxen ger för lite luft , lång orange låga sotar mycket.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alltså skiljer doseringen mellan boxarna också, vad är problemet?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Ja det finns väl inget problem. Är väl ingen som har sagt att det skulle vara ett problem heller? Var mest en undran vad som skiljer då brännarna ska vara likadana.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Boxarna är funktionsmässiga lika men mjukvaran i den nya är ganska mycket mer uppdaterat med de ändringar som Janfire genom åren har samlat ihop.

Detta är helt enkelt för att själva mikroprocessorn är mycket nyare, verktygen att göra programmen i är mycket bättre och erfarenhetsbasen är större helt enkelt.

Så att det inte skulle ske ändringar med spänning & dosering känns lite långsökt, helt enkelt för att hårdvaran i brännaren är ändrat under tiden. Doseringsmotorn har t.ex. inte längre den friktionsbroms de hade i sin tid, om detta sedan ger längre efterlöp på doseringen vet jag inte och jag bryr mig inte heller, bara brännaren fungerar bra.

Att börja gaffla om att fläktspänningen är lite olika på de två olika generationer av styrningar är lite som att undra över varför den nya VW Beetle inte har samma motor som en VW1307 och inte heller kör på exakt samma sätt.

Svaret är såklart: Utveckling! Mer kunnande som är implementerat i de nya enheter helt enkelt.

Att effektnivåerna då de-facto måste vara lite olika får väl vara hänt, jag har inte sett specifikationer på brännare som påstår att brännaren kör med 12,0kW ± 0,1kW i ett visst läge, det har mest varit riktlinjer av typen "på ett ungefär 12kW".

Det viktiga är ändå att den nyaste styrningen är snällare mot värmespiralen och att det numera finns automatisk underhållseldning, fler effektnivåer och lite andra småsaker. Att potentiometerna är borta ser jag som en mycket stor fördel! De kretskort jag har sett i skrotlådan bär i många fall tydliga spår av att när man inte fattar vad som är fel tar man i hårdare!

OBS: Mina utlåtanden om utvecklingen baserat på insamlat erfarenhet baserar jag på gissning! Jag har inte varit med i processen men jag känner grabbarna och antar därför att det är så som jag har skrivit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dof
Fröträd

Inlägg av dof »

Vem är det som har "gafflat" då? Du behöver ju inte läsa eller svara i tråden om du inte vill..... Vad är det som är ändrat i hårdvaran då?
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Dina tester verkar verifiera min tidigt antagna uppfattning om att den nya boxen med sina fabriksinställda värden för 18 kW lämnar en lägre effekt än den gamla boxen gör med sina av tillverkaren rekommenderade värden för 18 kW. Ska man fastställa vilken av boxarna som lämnar rätt effekt, måste man veta pelletsens energiinnehåll per kg samt noga väga upp doserad mängd under ex.vis 10 minuters tid. Men i ditt fall är ju detta ganska ointressant eftersom du kör mot Ackumulatortank och vill köra med minst den effekt som du med bra förbränning gjorde med den gamla boxen. Jag kan därför inte se några problem med att höja fläktspänningen till 140 V och samtidigt följa efter med doseringen tills förbränningsvärdet åter är bra. Självfallet syftar Icecap på mig och inte på dig om gafflandet, det tillhör tydligen sparkandet när man är fel ute.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar