Visslar? Samt en tryckfråga.

Skriv svar
withnail
Fröträd

Visslar? Samt en tryckfråga.

Inlägg av withnail »

1. En fånig fråga kanske men undrar litegrann vad visslandet från pannan kommer sig av?
Det finns inte jämt utan periodvis.
Kan inte riktigt härröra vart det kommer ifrån men det verkar vara från brännartrakten...eller kanske från dragavbrottet. Skitsvårt att avgöra för det är inte speciellt högt men markant. Låter luddigt jag vet.
Kan det vara tjuvluft som drar in någonstans? Alla packningar är helt nya.
Det kanske är fullt normalt med det här ljudet i en pelletsanläggning, jag är mest fundersam.

2. Tittar i installationsbeviset från sotaren och han har uppmätt (eller räknat ut) trycket till 27 pascal i skorstenskanalen. Dragavbrottet är inställt på 15, vilket tydligen brännaren vill ha. Rätt?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Visslar? Samt en tryckfråga.

Inlägg av Eldvin »

Har du kollat så inte Sotarn sitter kvar??Kanske han som visslar?? Jo! 15p är ett bra riktmärke,sen kan du dessutom mäta i eldstaden,där ska du åxå ha under tryck men bara så pass att röken tar sig ut.Å då kan man finjustera dragbegränsaren ytterligare.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Hur mäter jag trycket inne i eldstaden? För jag antar att det skall vara under drift väl?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Antingen stoppar man i mätarn i hålet för synglaset,eller så borrar man ett hål genom eldstaluckan.
Skriv svar