explosion
Re: explosion
Och se till att dragbegränsaren inte är en Tigex 25!!!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
En Tigex 25 behöver inte vara dålig men är OFTA för liten i förhållande till skorstensarea och skorstenslängd. Är den det så blir det att den är ständigt öppen vilket ju inte är optimalt.....
Men ligger din skorsten inom (helst något under) dimensioneringsvärdena för Tigex 25 så fungerar den.
Men ligger din skorsten inom (helst något under) dimensioneringsvärdena för Tigex 25 så fungerar den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Med tanke på att problemen just verkar bestå av att draget är för kraftigt är Tigex 25 med all sannolikhet helt fel här också!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det är inget fel alls på Tigex 25. Den modellen öppnar relativt tidigt (dvs vid liten tryckdiff) och är inte "initial-trög" som vissa större Tigexmodeller är. Att man sedan ska dimensionera efter behov är väl självklart....
mvh
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
okej. hmmm brännare stannade 1 gång i natt, men men.... jag, ska sota skorstenen snart och ska passa på att mäta den eftersom jag har ingen aning hur stor den kan vara.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Hej
Info i ämnet Dragbegränsare Tigex25 lätt driven lucka +3 Pa för att öppna luckan helt.
Den räcker till när det är vind stilla ute !
och max inmatad panneffekt 25kW
skorstens area 169 cm²
Skorstens höjd 6 meter mätt ifrån pannans anslutning och skorstenens topp.
Men är oftast mycket förliten då det blåser byig vind ute = ryckigt drag.
Det går att använda en dragbegränsare till av lätt driven typ.
för att öka regler området.
Draget uppstår av temperatur skillnaden mellan rökgas och ute temperaturen.
Om pellets brännaren oftast stannar på natten kan det vara dragrelaterat stopp
Då det är störst temperatur skillnad och ökat drag förhållande.
Info i ämnet Dragbegränsare Tigex25 lätt driven lucka +3 Pa för att öppna luckan helt.
Den räcker till när det är vind stilla ute !
och max inmatad panneffekt 25kW
skorstens area 169 cm²
Skorstens höjd 6 meter mätt ifrån pannans anslutning och skorstenens topp.
Men är oftast mycket förliten då det blåser byig vind ute = ryckigt drag.
Det går att använda en dragbegränsare till av lätt driven typ.
för att öka regler området.
Draget uppstår av temperatur skillnaden mellan rökgas och ute temperaturen.
Om pellets brännaren oftast stannar på natten kan det vara dragrelaterat stopp
Då det är störst temperatur skillnad och ökat drag förhållande.
Tillverkar rökgasutrustning
Den som säger att det inte är något fel alls på Tigex25 har inte provat på en riktig dragbegränsare.
Ska det vara någon mening med pelletsforum ska det väl hjälpa folk att undvika de värsta och dyraste misstagen.
En riktig dragbegränsare kostar inte mer än Tigex25 på Transtempers hemsida och då ger den jämn och precis reglering.
Ska det vara någon mening med pelletsforum ska det väl hjälpa folk att undvika de värsta och dyraste misstagen.
En riktig dragbegränsare kostar inte mer än Tigex25 på Transtempers hemsida och då ger den jämn och precis reglering.

TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Olle45 skriver ju att det är en lättdriven lucka. Dvs det är en BRA och LÄTTDRIVEN dragbegränsare om man håller sig inom specen för dess maximala förmåga att släppa förbi luft.
Var produkt har sin plats, att den minsta dragbegränsaren inte passar den största skorstenen har ju ingenting med produkten i sig att göra.
Om vi ska ha ett forum så tycker jag vi ska unvika raljerande, svepande och kommentarer utan istället rekommendera en lättdriven (initialsnabb) dragbegränsare som dimensioneras efter behov. Har man ett litet behov så är Tigex25 rätt, har man ett större behov (vilket verkar vara fallet här) så ska man välja en större.
Men som vanligt är det väl som Siemens en gång sa: Att mäta är att veta. (Man kände inte till kvantfysiken på den tiden....)
mvh
Var produkt har sin plats, att den minsta dragbegränsaren inte passar den största skorstenen har ju ingenting med produkten i sig att göra.
Om vi ska ha ett forum så tycker jag vi ska unvika raljerande, svepande och kommentarer utan istället rekommendera en lättdriven (initialsnabb) dragbegränsare som dimensioneras efter behov. Har man ett litet behov så är Tigex25 rätt, har man ett större behov (vilket verkar vara fallet här) så ska man välja en större.
Men som vanligt är det väl som Siemens en gång sa: Att mäta är att veta. (Man kände inte till kvantfysiken på den tiden....)
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Hellu,
Vi kan nog konstatera att man ska ha en dragbegränsare som är anpassad till skorstenen och dess dimensioner.
Har man som jag en 7mtr+ skorsten som är helsten*halvsten så räcker inte Tigex25 alls men har man som Jakob en kort skorsten med ett Furanflex rör ca 120mm så räcker Tigex25 alldeles utmärkt.
Så både Jakob och Protoflax har rätt.
Men för att få till en dragbegränsare till DIN anläggning snacka med Ruben så hjälper han dig, med det hade du väl redan gjort?!?
/Peter
Vi kan nog konstatera att man ska ha en dragbegränsare som är anpassad till skorstenen och dess dimensioner.
Har man som jag en 7mtr+ skorsten som är helsten*halvsten så räcker inte Tigex25 alls men har man som Jakob en kort skorsten med ett Furanflex rör ca 120mm så räcker Tigex25 alldeles utmärkt.
Så både Jakob och Protoflax har rätt.
Men för att få till en dragbegränsare till DIN anläggning snacka med Ruben så hjälper han dig, med det hade du väl redan gjort?!?
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
näe. alltså jo jag ska upp och mäte skorsten riktigt på alla sätt och vis när jag ska sota den inför brandskyddskontrollen. jag har inte beställt någon dragbegränsare eftersom jag är helt pank just nu tyvärr, men på tisdag så vet jag lite mer om ekonomin.
hur som helst så började pannan stanna ofta i går på dagen, menjag har skruvat lite hit och lite dit, så den har fungerat hela natten och de gångerna jag har varit med vi starterna så har den inte "poffat"
men visst, jag fuskar ju med att ha askluckan lite lite öppen med.
hur som helst så började pannan stanna ofta i går på dagen, menjag har skruvat lite hit och lite dit, så den har fungerat hela natten och de gångerna jag har varit med vi starterna så har den inte "poffat"
men visst, jag fuskar ju med att ha askluckan lite lite öppen med.
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
" De må va hur det vill med TigerX I det flesta fall för liten,Men de går å mäta!! Vad jag upptäckt är att flamvakterna på PX20 ,PX21 Kan bli slö!!! Dom vägrar jobba fullt ut!! Å då smäller det!! å blir omstart!!
För bra drag ger hög förbrännings temperatur som i sin tur kan skada typ flamvakt
ett första tecken på skadad flamvakt (fotomotstånd) är just att den inte påverkas av lågans ljus
lika bra längre detta kan ge upphov till puffar utebliven om start mm.
det är inte bara eldvakten som kan skadas av för hög temperatur utan tändelement
och de övriga delar som utsäts för hög temperatur.
ett första tecken på skadad flamvakt (fotomotstånd) är just att den inte påverkas av lågans ljus
lika bra längre detta kan ge upphov till puffar utebliven om start mm.
det är inte bara eldvakten som kan skadas av för hög temperatur utan tändelement
och de övriga delar som utsäts för hög temperatur.
Tillverkar rökgasutrustning
hej hej sotade idag, skorstenen är ca 7meter från pannan till toppen. kanalerna mätte jag inte (glömde det) men gissar på 18x23cm eller nåt.
Flamvakten har jag funderat mycket på hur den fungerar, och vad den styr...
Flamvakten har jag funderat mycket på hur den fungerar, och vad den styr...