explosion

karlsson
Fröträd

explosion

Inlägg av karlsson »

hej hej, nybörjare med pelletsbrännare, det blir ofta driftstopp på jäkelskapet. så jag undrar, ska jag plocka bort den varje gång och tömma den då? det händer 5-6 ggr/dygn?
för jag brukar bara stänga av och på den igen, men då händer det ibland att det smäller djävulen så dragluckan flyger upp och sprätter ut aska och glöder, alltså en riktig jävla smäll.
och då rycker det nåt så förebaskat från skorstenen.
jag har även märkt att det på kalla kvällar syns ganska mycket rök under drift, hur skruvar jag bort den? villket bör jag minska?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: explosion

Inlägg av Icecap »

Vid att bara utföra en Norsk reset kommer du att få en alldeles för stor startdos - vilket ger smällen.

Ville det inte vara en bättre idé att få skiten att sluta krångla?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Att få skiten att sluta krångla kostar dyra upgraderingar och massor av tid.

Vi fick två ordentliga explosioner, en höll på att bränna ned kåken.
Då gjorde vi en sk. Mehedeby reset. pellxbrännaren åkte ut och annan tillförlitligare gammal brännare åkte in.

Har sedan under ett år gjort annat än ställt in brännaren, askat ur och fyllt på pellets.

Fick dessutom 600 mer på blocket för den gula explosionsrisken än vad jag gav för min nuvarande brännare.
Törs du verkligen ha brännaren på om natten eller kör du elpatron då?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

nej jag kör inte med elpatron.... brännaren är på dygnet runt. jag har skruvat lite på den nyss, alltså för det mesta så fungerar den felfritt på dagtid, men på kvällen natten så vill den inte, jag misstänker att det är nåt drag i skorstenen eller nåt. hmmm
jag hyr bara huset så jag vill helst inte lägga pengar på en ny och så, ägaren sa att den funkade bra förra vintern.
så jag hoppas jag kan justera till den, jag har ökat startdosen lite nu, så kanske den starta på första eller andra försöket, annars brukar det vara på det tredje men då kommer det alltid en liten "knall"
fläkten är inställd på max såg jag med, men jag vet inte om jag ska sänka den om det nu är så att det är kalldrag eller motdrag eller vad det heter i skorstenen.
blir det en smäll vid nästa start eller att den inte startar alls så sänker jag startdosen, eventuellt ska jag mäta upp det också. dock så matar den ca 6 varv till dosen. sen matar den ca 1/4varv under startförsöken, och i drift 3/4varv.
men kommer knallen i första försöket så går den in på drift direkt, verkar inte som att det tänder i den, jag ser att elementet glöder och den matar in, men när fläkten sedan börjar jobba så efter en stund så försvinner glöden och det finns ingen låga.
ja jag skriver kanske hoppigt och dant, men detta är nytt för mig :) :alien:
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

du måste ställa in brännaren så det blir rätt.Här har vi skrivit lite om detta.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 1&start=15
Min brännare har gått i 11 år och jag gör bara ren den en gång i veckan nu på vintern.
Ställer du bara in grunden,så har du nått att börja med.
Du får väga och mäta så du får rätt och inte bara chansa med justeringarna.
Hur är det med dragbegränsare?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

är mycket säker på att dragbegränsare inte finns :(
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

karlsson skrev:då händer det ibland att det smäller djävulen så dragluckan flyger upp och sprätter ut aska
??? Draglucka och dragbegränsare är samma sak! Är den korrekt inställd?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

TS syftar nog på "dragbegränsaren" i vedeldstaden på Parcan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

oj oj oj, nu luras jag allt, jag vet ju inte vad det heter så jag kallar den lilla luckan på hmmm stora luckan längst ner där man askar ut för draglucka :) eller är det den ni menar, som regleras med kedja vid vedeldning (dock fungerar inte den) den lilla luckan har jag alltid stängd. rätt? fel?

föresten stoppbleck, vad är det, för i brännaren finns det inget i röret, så det trillar ner pellets i pannan, dock så ligger det lite grejer i pannrummet, blandannat en vad jag trode var en skrapa till brännaren som ser ut som en halvmåne.... ska den sitta i röret under drift? ska se om jag kan visa en uppritad bild på den,.....när jag vet hur man får in bilder här...
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Karlsson
Jag har skickat dig ett pm!
Ok luckan som har kedja i från en temperatur regulator denna lucka är till för ved eldning och ska vara helt stängd vid pellets eldning kedjan ska vara av hakad, den ska alltså inte kunna lyfta upp luckan!!!

När det talas om dragegränsare är det en lucka som begränsar skorstenens drag

Tips
För att reda ut om det är skorstenens drag som ställer till att brännaren inte fungerar som den ska
nattetid om jag förstått dig rätt.

För att minska draget med öppna en sotlucka i skorstenen om sådan finns
se bara till att inget brännbart finns i närheten i fall det smäller ändå.
Tillverkar rökgasutrustning
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

angående dragbegränsare, så har jag precis blivit informerad på vad det är, (jag trode att det satt nåt i skorstenen) men nu förstår jag att den sitter på rökröret över pannan, men jag har ingen där, bara en fastskruvad lucka till att aska ur.
ska se om jag inte ska skaffa en begränsare där, dock är det två stora vred på den luckan, men vad dom har för funktion vet jag inte, om dom har nån över huvud taget....
men kan jag ha den där sotluckan längst ner öppen bara pyttelite för att minska draget lite kanske över nätterna iallafall?
dessutom så vad jag kan förstå så ska jag nog inte köra fläkten på max....
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

Olle45 skrev:Hej Karlsson
Jag har skickat dig ett pm!
Ok luckan som har kedja i från en temperatur regulator denna lucka är till för ved eldning och ska vara helt stängd vid pellets eldning kedjan ska vara av hakad, den ska alltså inte kunna lyfta upp luckan!!!

När det talas om dragegränsare är det en lucka som begränsar skorstenens drag

Tips
För att reda ut om det är skorstenens drag som ställer till att brännaren inte fungerar som den ska
nattetid om jag förstått dig rätt.

För att minska draget med öppna en sotlucka i skorstenen om sådan finns
se bara till att inget brännbart finns i närheten i fall det smäller ändå.
jag har ingen sotlucka i skorstenen, utan bara en lucka som sitter på röret som går från pannan och in i skorstenen. ska ner och ta lite bilder nu, för den har nog stannat igen, men jag vet inte hur jag visar dom här :(
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

brännaren höll på att starta så jag satt och tittade på den, men då larmade den. när jag gick fram så såg jag att det började brinna i röret och jag hörde drag i den, så jag drog ur sladden till matarskruven och startade om och när sedan fläkten kom igång så satte jag i sladden igen, och brännaren startade fint, alltså larmade den precis när den skulle komma igång, ja ja. hur som helst har jag ett gäng bilder nu, men fattar inte hur man laddar upp dom,
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Inlägg av CPMS »

Ladda upp bilden till ex http://www.forumbilder.se/
Där får du en länk som du kan klistra in i inlägget:
Bild

Och då blir det så här:

Bild
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.
Skriv svar