Hjälp igen!! Doserhjulet kärvar och det ryker in bakvägen.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Hjälp igen!! Doserhjulet kärvar och det ryker in bakvägen.

Inlägg av joa »

Har en Bequem 20D.
Hade problem för 2-3 månader sedan med "Blockering Pellets". Det visade sig vara "kastsstjärnan"/tandhjulet som byttes och sedan har jag inte sett problemet alls.

Nu har en variant av problemet uppdagat sig, samma felmeddelande....."Blockering Pellets" (i alla fall två gånger)
Var jag uppe mitt i natten och det slutade med att jag gav upp och gick och lade mig för att orka upp till jobbet så någon djupare felsökning har inte gjorts.

Till skillnad från förra gången då tandhjulet var boven så snurrar nu kedjan, men den orkar inte driva runt doserhjulet. Doserhjulets piggar ligger ann mot "kastsstjärnan"/tandhjulet och det blir liksom låst läge.
Motorn driver axeln ändå, men axeln slirar inne i doserhjulet tack var att det sitter fast mot "kastsstjärnan"/tandhjulet.
Hänger ni med och har ni några ideér?

Som grädde på moset märkte jag att det dessutom rök in bakvägen upp via matarröret :x .
Läst på lite och skall försöka montera ner den för att kolla på slussvingarna samt kolla upp det tips som Ingto tipsade om i en ganska nystartad tråd.

Kan dessa två problem på något sätt hänga ihop???

Tacksam för all hjälp jag kan få för att börja med någon form av vettig felsökning.
Har aldrig plockat isär brännaren mer än det som behövdes för att byta tanddrev.
Typiskt nog drar jag utomlands på Lärdag och måste få ordning på detta då jag inte vill lämna tjejen hemma med detta problem i knät :cry:

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Hjälp igen!! Doserhjulet kärvar och det ryker in bakväge

Inlägg av André »

Fattar jag det rätt om axel som kaststjärnan sitter på går runt men den matar inte pellets?
Om det är detta så sitter doserskruven med insexskruvar mot axeln inne i internförrådet..

Eller menar du att axel som har hjulet med stiften snurrar men slirar så hjulet med stiften står still?
Kan det vara så du har justerat backspärren för långt åt vänster så kaststjärnan kan backa så långt att det lyckats bli låst läge?

Om slussen är otät o du ska byta vingarna så skulle du satsa på att bygga om för kedjedrift, Då är det en ny slussimpeller samt ny doserskruv med stigning åt motsatt håll du får o brännaren blir mycket bättre/som den skulle varit byggd från början..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Eller menar du att axel som har hjulet med stiften snurrar men slirar så hjulet med stiften står still?
.
Jo så är det. Var iofs lite sömndrucken när jag stappplade ut i pannrummet i natt 8)
Motorn går och kedjan snurrar, men doserhjulet (med stiften) står stilla.
Axeln som går in i doserhjulet liksom slirar inne i "fästet" mot doserhjulet.
Försöker jag vrida på doserhjulet så går det riktigt trögt. Om det beror på hjulet eller på tanddrevet vet jag inte än, men drevet går också trögt.
*EDIT* Tjejen har fortsatt felsäkningen och det är tydligen tanddrevet som kärvar vilket gör att doserhjulet fastnar och axeln innen i doserhjulet inte orkar dra runt det hela utan bara "slirar"

Jo en sak till. Finns det risk för brand bakvägen om slussen är otät?
Har inte kollat om rökgasfläkten hade lagt av så det var därför det kom rök bakvägen. Kanske skulle kunna vara en anledning.......
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då får du kolla upp backspärren, Du får även kolla upp så inte det kommit in nått med pelletsen (mutter) som gör att det blir stopp..
Hmm har iof hört om nån där slussen lossnade från axeln så den stod still men då gick iof brännaren men stoppade då optovakten inte såg någon låga..

Kolla upp som sagt om det är nå som kommit med pelletsen o kontrollera slussen, Då du ändå är igång så kan du ju kolla upp röret inne i brännaren mellan luftröret o röret/brännarskruven om de är tätt..
Låter som det inte bara är backspärren då du inte verkar kunna vrida runt brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Då var jag hemma. Skall bara slänga i mig lite mat, sen........
"Blockering Pellets" (skyller på att klockan var 2 på natten då jag märkte detta problem i natt) varnar den inte för utan det blir helt enkelt att lågan brinner ut.

Doserhjulet snyrrar utan broblem, men hakar upp sig på tanddrevet som ibland blir helt stumt.
Ser ingen koppling till backspärren. Kollade nu och den har inte med backspärren att göra.
Rätt var det är så "stumnar" tanddrevet och man måste ta i lite för att få det att börja snurra igen. Sedan går det några pinnar innan det stannar igen. Det stannar aldrig på samma pinne det verkar ske godtyckligt.
Skall snart börja plocka isär den. Hoppas jag hittar något som ligger och kärvar.....annars vette sjutton....
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Då var problemet löst :D.
På doserhjulet sitter den en liten gängad "tapp" som låser hjulet mot axeln.
Den tappen hade gängat upp sig lite så när hjulet mötte lite motstånd mot tanddrevet snurrade hjulet på axeln.
Har nog aldrig känt på tanddrevet förut men ibland möter det lite motstånd av en pellets som tillfälligt kilat sig "fast" under skruven. Det gör att de upplevs som det går trögt att snurra på det och det räckte för att ställa till det.

Trivialt problem, men kanske inte det första man tänker på...... Alltid lär man sig något nytt och det kanske kan komma någon annan till nytta någon gång.

Tack André för ditt som alltid värdefulla engagemang och din hjälpsamhet :wink:

Fick tillfälle att kolla på slussvingarna, men kan inte bedömma om det är något fel på dem. Dom ser helt schyssta ut, men vad vet jag........Postar en bild i en separat tråd.

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Man försöker så gott man kan :wink:
Skriv svar