Tätningsband i luckor

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Tätningsband i luckor

Inlägg av Roli »

Hur länge kan man räkna med att de tätningsband som sitter i pannluckorna fyller sin funktion och tätar mot t.ex tjuvluft in i pannan?

Min panna är nu lite över 14 år och jag tycker att banden börjar kännas hårda. Men de kanske gör sin uppgift ändå eller skall de var lite mjuka för att verkligen täta. Hur är/känns era tätningsband på era pannluckor? Är de också hårda eller är de lite mjuka?

Hittar inga uppgifter i "pannmanualen" som följde med pannan om att man skall se över dessa band efter X antal år eller något likvärdet. Läcker luckorna de minsta lilla så påverkar det ju funktion och drift på brännaren.......

Kan man på något bra/smart sätt kontrollera om luckorna verkligen är 100% täta eller är det ett önsketänkande att de skall vara 100% täta.
Sotaren (om han nu är/var sotare?) som gjorde brandsskyddskontrollen gnällde lite på att sotluckan som sitter i skorstenen inte var 100% tät. Hur den nu skulle kunna bli sämre då det inte sitter någon packning i den samt att de inte sa något om det när det kontrollerade anläggningen när den var ny. Luckan borde väl ha läckt då också eftersom det är en inmurad lucka i gjutet stål ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kbking
Fröträd

Re: Tätningsband i luckor

Inlägg av kbking »

Mina tätningsband i en panna från 1986 känns också hårda. Jag minns att jag funderade i samma banor som du, när jag installerade pelletsbrännaren, men jag satte min tillit till stängningsmekanismen på pannluckorna: Kraften i denna mekanism är ju mångdubbelt större jämfört med den kraft som man har i fingrarna, och då kanske det är en fördel med ganska hårda tätningslister. Det skulle dock vara intressant att höra vad expertisen har att säga om detta!

Det ska göras brandinspektion här om en vecka, så den blir ju extra intressant nu.
TB-Mini, DiomTopp-25K Olja/El/Ved 1986, vattenvolym 190 lit.
Boyta 2 vån. 160 kvm + källare och vind, byggt 1924.
Skorsten c:a 11 m.
Alla fönster u-värde 1.2 (16 st)
Var: Mitt i Skåne
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det enda tätningsband som jag har in min panna sitter på brännaren! Det täter mot plåtbiten brännaren hakas fast på. Det är något flätat grejs (glasfiber) som var rätt hårt då det var nytt och är lika hårt idag.

Luckorna i övrigt har jag ingen tätningsband på men jag har kletat på lite värmetåligt silikon för att minska tjuvluft - och det har inte varit helt misslyckat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ElNobbo
Gallringsobjekt

Inlägg av ElNobbo »

Min panna är 60 år så det är stål mot stål där .. heller ingen tätning mellan brännare och "hållare" i pannan då den råkade illa ut vid en demontering. Antar att jag kan räkna på en del förluster pga tjyvluft till höger å vänster.
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
brattne
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av brattne »

När sotaren/besiktningsmannen vet att han kostar husägaren 1000:- när han är där tar han varje chans att påpeka så mycket som möjligt för att hans besök skall verka befogat. Har varit hos kaminägare som darrat av skräck och inte vågat elda alls sedan sotaren påpekat att en vermikulitplatta inuti eldstaden hade en spricka. Oftast behövs förstoringsglas för att upptäcka sprickan och plattorna sitter där för att möjliggöra en stabil förbränningstemperatur i kaminen vilket det självklart även gör om sprickan vore rejält stor. Tjuvluft kan självklart ge upphov till att moderna pannor med lamdasond reagerar fel när det slinker in luft på onödiga ställen där den inte gör nån nytta för förbränningen men om sotarn skulle ha synpunkter på dåligt tätande packningsband så skulle han åkt ut med huvet före. Hur skulle han då tex reagera när han besiktar en gammal köksspis där man kan se elden i springor runt varenda spisplatta och luckor? Hos en pelletseldare hade sotaren låst Tigex-spjället och sagt att så skall det vara. Vart kommer denna övertro på sotarnas expertis.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Otäta lister,,suger luft.Ta ciggtändaren så syns det bättre.Stänga dragbegrännsare?? Varför då?? Skulle va kul å veta varför.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Bytte tätningarna på våran panna i höstas.
Att stänga luckan innan var som på en gammal sliten innerdörr, även när den är helt stängd så kan man röra den i glappet som uppstår när det inte tätar..

Beställde nya tätningar från Olle45 här på forumet och det kostade ju nästan inget alls.. bytte på alla luckorna och vilken skillnad, nu känner man att det tätar ordentligt. :)

Känns som att det bör ingå i normalt underhåll att se till att ha bra tätningar. :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag e fortfarande nyfiken på varför Sotarmurren stängde dragbegränsaren!!??? Hade han rört nått hos mig så vill jag ha en rejäl förklaring !!! Är det så, att dom gamla sotarna kan mer än dom nya som gör branskyddskontroller???
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Jag tror inte man skall ta det som sotaren säger på allt för stort allvar. Tror deras kunskap varierar ganska mkt.

Utanför mitt hus byggde de om vägen, vilket innebar att de sprängde i området.
Innan de sprängde gjordes en kontroll av min husgrund samt skorsten. I samband med det han påpekade fel i installationen av insattskassetten samt att skorstenen hade läckor till angränsande ventilationskanaler.
Efter att vägen var klar, gjordes en efterkontroll och enligt deras rekommendationer skulle jag inte fortsätta elda.

En tid efter det så var sotaren här och han sa ingenting om de fel som de påpekade, så jag tog fram protokollet och visade sotaren. Utan att titta på skorstenen så höll han med den tidigare inspektionen som varit.

Jag tog in offerter från tre olika företag som tittade på en renovering av skorstenen, med och utan insatsrör.

Någon månad efter det så var det brandinspektion här, då visade jag besikningsmannen de protokoll jag fått direkt när han kom hit. Han tittade på dem och fortsatte sin inspektion.

När han var klar så frågade jag hur illa det var. Svaret blev
- "Vill du inte själv spara på den gamla inspektionen så river jag gärna detta papper i fyra delar" :-)
Han påpekade flera brister i deras protokoll som var direkt fel, tex hade de provtryckt skorstenen med en femtedel av det tryck som den skall provtryckas med.
Han tittade även i skorstenen med kamera utan att hitta någon som de klassar som spricka eller läcka till angränsade kanal.

Inte för att det har med ämnet att göra, men min egen tillit till sotare har sjukit ganska mycket efter detta...
Matsm
Gallringsobjekt

Inlägg av Matsm »

Har en panna (Norha 1600 från 1963, gjutjärn,byggd för koks, ved, olja) där oljebrännaren var monterad hängande. Det innebär 3st luckor, en på toppen 2 på fronten + dragluckan. Inga luckor är försedda med tätningar och det finns inte plats för några heller så man kan undra hur noga det var på den tiden.
Låtvara att det är gjutjärn mot gjutjärn men det är inte helt tätt ändå, har väl funderat på hur man skulle kunna förbättra tätningen men det är inte helt enkelt. Försökt men högtemparatursilicon men det sitter inte.
I övrigt håller jag helt med er angående kunskap, vilja, nogrannhet, hos iallafall vissa sotare.
Har själv ställt en del frågor där svaren var ytterst tveksamma.
Det är ganska mycket hej ó hå snakk.
Gillar detta forum som jag tycker har en bra stil och besitter mycket kunskap!
Norah 1600 panna med Roslagsbrännare dockad till Nibe EVC 190c2 elpanna.
Skriv svar