Injusteringar [Hjälp]

Skriv svar
Lillis
Gallringsobjekt

Injusteringar [Hjälp]

Inlägg av Lillis »

Jag köpte för en liten tid sedan en Iwabo S villa som jag monterade på min CTC1100 komplett.
Jag tycker att jag får väldigt dålig effekt, att jag skulle vara begränsad visste jag redan även om pannan skall klara 35kW med oljebrännare.

Jag har haft den avstängd lite till och från för att fixa i pannrummet och med pannan.

Igår när jag startade brännaren så var det bara 13°C i pannan, efter ca 2timmar så var tempen 40°C. Då gick även cirkulationspumpen till radiatorerna.
Idag på morgonen så kollade jag pannan innan jag gick till jobbet då var det 43°C i pannan.

Källaren är väldigt ner kyld så det går säkert åt väldigt mycket för att värma upp den igen, men jag tycker ändå det låter väldigt lustigt. Det verkade som om brännaren gått, nästan hela natten för det hade gått åt en hel del pellets. Uppskattningsvis 1,5 säck på 8 timmar.

Jag var nere och klockade den för en stund sedan men jag är inte säker på om min uträkning stämmer.
Den ökade temperaturen i pannan, med radkretsen avstängd med 1°C på 1,5min.

Det borde ju bli 40°C på en timme?

40°C x 1,163 x 133Liter = 6187,16Watt (alltså 6,1kW).

Rökgas temperaturen ligger mellan 180-200°C.

Om jag ökar lufttillförseln så sjunker rökgas tempen.
Om jag sänker lufttillförseln så sjunker den med, visst jag kan reglera lite åt båda hållen för att få den att öka men jag tycker det verkar lustigt?.

Om jag ökar effekten genom att tillföra mer pellets och även mer luft ökar inte rökgas tempen ytterligare då?

Fläktreglagen står på ca 50% då ska väl brännaren ge ca 10kW?

Jag har flamriktare så den dämpar väl effekten en del.

Är helt ny på pellets eldning så alla råd om injustering mottages tacksamt.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Injusteringar [Hjälp]

Inlägg av Eldvin »

Är det den gamla villa s,n?? Eller den som har gröna å gula lampor??
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Är av äldre modell, endast en röd lampa.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Du räknar ju ut inmatad effekt med hjälp av hur mycket pellets den matar, när du valt rätt effekt ställer du luften efter det. Effektberäkning finns beskrivet på forumet, väg upp hur många gram du får ut på 6min i driftläge på brännaren. Ex. 250gr på 6min, 250gr*10=2,5kg/h, 2,5*4,8=12kW
Med lågriktare kan du nog köra max 13-14kW, har du alla turbulatorer i med så hög rökgastemp?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Kanske ännu en dum fråga, men hur skall jag väga hur mycket den matar på 6 minuter?
Tar jag bort matningen så stannar ju brännaren?

Jag har 7st turbulatorer (av 9) i. Kan det hjälpa om man byter ordning på dem? Menar vilka hål som är utan...

Jag har läst mig till att rökgasen skall ligga mellan 175°C - 240°C, så det är väl inte så högt med 180°C?
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Med lågriktare ska du inte köra på högre effekt än 14-15 kW.
Fungerar bra om du pluggar igen två av rören där turbulatorerna som är borttagna har suttit.
Annars går en del av värmen rakt ut i skorstenen.
Sedan måste du ta tag i brännarens inställningar.
Med en önskad effekt på 14 kW och Iwabo originalskruv borde du prova att justera matningspulsens längd till omkring 4,5 sekunder. Fläktspjället kan du prova att stänga så det täcker 75-80% av fläktöppningen.

Effekten mäts upp när brännaren går och brännaren brinner som beskrivits massor av gånger på forumet, bl.a i fredags i tråden Albinpannan trio 330 + Ecotec a4.
Visar sig effekten vara för hög eller för låg vid mätningen så justera om matningstiden lite så effektmätninen ger 13-15 kW.
Sist justerar du fläktspjället så att du inte får svart rök men ligger nästan på gränsen till det.
När förbränningen blivit bra sätter du ett märke med en penna så att du vet hur fläktspjället ska stå för att få önskad effekt och rör inte fläkten mer. Vid pelletsbyte i framtiden justeras matningstiden så förbränningen blir bra.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Tackar för det tipset.
Jag mätte upp och jag hade bara 170~180gram på 6min.
Det borde bli 8,5kW?

Enligt min tidigare uträkning på den verkliga effekten på 6,5kW så har jag en verkningsgrad på 76,47%
Kan det stämma? 6,5/8,5=0,7674 (76,47%)

Har bara 4 säckar kvar av den pelletsen jag kör nu 6mm, så väntar tills de är slut och väger upp igen.
Borde väl göra ganska stor skillnad på vikten med 8mm?

Tack!
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Hur långa gång tider är att rekommendera? Eller snarare vad är max för vad en brännare får gå?
Min brännare har gått i över 1 dygn nu, kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt men vill ändå fråga.

En annan fråga är hur man får ner rökgastemperaturerna utan att sänka effekten?
Någon skrev att man kan plugga hålen för turbulatorerna, pluggas dessa under ifrån då?
Finns det några bra tips på hur dessa pluggas?

Min brännare går på ganska så låg effekt nu, ca 9kW.
Med den låga effekten så får jag väldigt långa gång tider, vilket borde vara ok?
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Du har ju redan fått en rekommendation om vad du behöver göra. Ställa upp effekten till normal nivå och justera in förbränningen. Plugga går nog vid att lägga någon lagom plåtbit över hålen däruppe. Trycka in en tuss stålull går också bra om man har mycket av den varan.
Om man inte gör några åtgärder alls utan bara stoppar in brännaren kan man knappast hoppas på att det ska fungera av sig själv. Å andra sidan tjänar man in installatörskostnaden. :)
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Lillis
Gallringsobjekt

Inlägg av Lillis »

Tack igen för hjälpen. Jag skall testa plugga med vad jag har hemma.
Jag har inte räknat med att brännaren skall fungera av sig själv, men däremot är jag tacksam för tips på hur man justerar in den. Frågar ju hellre två gånger än att prova mina egna lösningar eftersom att det finns många här som vet vad de sysslar med.
Skriv svar