Matta i pannrummet - är jag vansinnig...?

Skriv svar
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Matta i pannrummet - är jag vansinnig...?

Inlägg av Puckelsnook »

Kort lägesbeskrivning: På ena sidan av pannrummet sitter ny pelletspanna och förråd, på andra sidan förvaring av pellets och ved. Däremellan 180 cm. bred gångväg. Fult golv som inte går att få fason på utan stor arbetsinsats ...

Funderar på om det är vansinne att lägga in en bredare matta i gångvägen (sån där på 4-metersrulle från Bauhaus för typ hundringen metern)? Dels för att det ser lite finare ut, men också för att slippa kallt källargolv under fötterna. Det jag tänker på är att det finns en rent teoretisk chans att mattan kan föra med sig brand från pannan till pellets-och vedförvaringen på andra sidan, även om den är högst teoretisk...

Det är underförstått att mattan måste självklart bort vid tömning av asklåda och rengöring av brännare. Vid drift har har jag funderat på att ha en plåt under pannan ovanför mattan och brandskyddsmedel i mattan.

Det är en smidig, billig och snabb lösning - frågan är om det är säkert? Vill inte få eldningsförbud nästa gång sotarn kommer, eller öka brandrisken i pannrummet...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Matta i pannrummet - är jag vansinnig...?

Inlägg av Icecap »

Om du menar typen "lös trasmatta" skulle jag definitivt aldrig ha sånt! Till vardag skulle det vara bra/OK men när det skiter sig gör det alltid det på oväntade sätt!

Ett par Crocs (kopior) vid dörren är mycket bättre, enkla att trampa i, håller fötterna skapligt varma och ger minimalt med brandrisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Puckelsnook
Gallringsobjekt

Inlägg av Puckelsnook »

Om du menar typen "lös trasmatta" skulle jag definitivt aldrig ha sånt!
Nja, jag menar "typ-sån-där-tyg-i-dörrmattor-om-de-är-gjorda-av-tyg". Liksom :lol:!

... och för kännedom kan sägas att Crocsen för 10 kronor (gissa orginal eller kopia...?) redan står nedanför källartrappen. Problemet med dem är att oavsett hur sköna de än är så ser golvet fortfarande fult ut ;-).
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Blunda!

Jag skulle aldrig välja att ha brännbart material på golvet om det inte är livsviktigt! Men det är jag det...

Det estetiska vid ett golv kan inte riktigt få mig i kok om inte det är i vardagsrummet, i pannrummet ska det uppfylla sitt ändamål för att det ska räcka för mig. Sedan har jag å andra sidan en full-kaklat källare sedan innan jag köpte huset så jag ska väl inte klaga men ett annat hus jag hade innan hade ett våldsamt fult golv i källaren - fast det gjorde sitt jobb ändå och jag blev inte ledsen för det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Jag skulle nog inte ta en vanlig dörrmatta med gummikläddbaksida utan snarare matta typ balkonggräs eller dyl som är perforerad och släpper ut fukten annars får du nog ev problem med tillväxt i mattan...

Annars stör du dig på något fixa det annars skit i det, själv ska jag flytspackla pannrummet till sommaren, samt lyfta pannan och gjuta en juste klack för att förenkla sotningen.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar