CTC1100 sämre än Regent?

Skriv svar
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av Jaurocha »

Om jag har förstått rätt så har många åsikten att CTC Regent är en dålig panna för pellets och att CTC 1100 är en hyfsat bra panna för pellets.

Jag har bytt panna i december från en Regent till en 1100 och förbrukningen har ökat med ca 30%.
Det som var förbrukningen vid -15 har jag nu vid +-0.

Det ända som är bytt är pannan, från en CTC Regent med brännaren på olje plattsen till en CTC 1100 med 8 turbilatorer. Rökgaser på 180 - 210.

I övrigt har jag en Roslagsbrännaren RB - Total.
En Tigex25.
Och en 750L Acc.tank

Har jag fattat fel att CTC 1100 borde vara efektivare och då förbruka mindre?
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av skalman65 »

Nu kan jag inget ting om dessa pannor, men hur är det med storleken på pannorna.

Värmer du upp mera vatten nu eller

Bara en tanke :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av sänkan »

Skulle tro att du inte fått till inställningerna rätt. Har man CTC1100 med 9 tuber så kan man med fördel plugga 2-3 tuber för annars behöver man elda på rätt så hög effekt. Är alla 9 turbulatorer insatta?
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av Jaurocha »

sänkan skrev:. Är alla 9 turbulatorer insatta?
Alla 8 sitter i pannan.
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av Jaurocha »

skalman65 skrev: Värmer du upp mera vatten nu eller
Nej.
Mindre. Pannan pannan har ju typ halva mängden vatten. Men den går ju mot samma Acc.tank på 750L.

Sen förbrukas det inget varmvatten från pannan. Kranarna verkar stängda vid värmeväxlaren. Den gammla levererade en del varmvatten till varmvattensberedaren.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av danei »

Skaffa en turbulator till, eller enklast för att testa plugga den tub som saknar turbulator. Det bör få ner rökgastempen en bit.
Jaurocha
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 13 feb, 2012 11:32

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av Jaurocha »

danei skrev:testa plugga den tub som saknar turbulator. Det bör få ner rökgastempen en bit.
Nu har jag testat med att plugga en pipa (en av nio) och rökgasen minskade med ca 50 grader från ca 210 till ca 160 grader.
Eftersom jag inte har någon mera turbilator så är frågan om jag kan fortsätta ha den igen satt?
Det är mitten pipan och den har ju ingen direkt kontakt med vattnet i pannan och därför borde det ju inte göra något om det inte är något flöde i den, eller?

Däremot har jag inte sett någon skillnad mellan för och efter. Dvs inga uppenbara skillnader på gångtider eller hur snabbt pannan går upp i temperatur. Det kanske har varit för millt de senaste veckorna eller om det är någon annan yttre omständighet som påverkar mera än att minska rökgasen med 20-25%?
Någon som har en ide?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: CTC1100 sämre än Regent?

Inlägg av Vednisse »

Du kan med fördel ha pluggen i, särskilt om den inte har kontakt med pannvattnet. Då tvingar du ju gaserna att ta vägen genom de tuber där du har turbulatorer och bäst värme överföring.

Har du kontrollerat om dina turbulatorer har fullängd och inte är kapade?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar