Nybliven husägare och förvirrad pelletseldare

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Nybliven husägare och förvirrad pelletseldare

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är brännarröret trasigt behöver det bytas omgående. Annars riskerar det att skada även ytterröret.
Sedan några år tillbaka är det nya inre brännarrör av tjockare kvalité.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
ratex
Späd planta

Inlägg av ratex »

Hej igen!

Tack för alla svar, jag har klurat och krånglat och nu också passat på att byta ut brännarröret då det gamla gick åt snabbare och snabbare och hoppas verkligen det ska göra skillnad.

En sak jag inte tror framgått riktigt är att jag har brännaren på veddelen och inte på oljedelen, påverkar det inställningarna på effekt/direktspjäll? Vad det gäller just spjällen så är jag väl egentligen inte ett dugg klokare nu än innan, mer än att jag inser att den inställningen jag haft fram till idag (den övre, effektspjäll har varit ute och den nedre, direktspjäll har varit inne i enlighet med hur gamla ägaren av huset har kört) inte kan ha varit alls rätt.
Enligt tråden så verkar vi överrens om att effektspjället bör vara inne men vad det gäller direktspjället har jag fått svar i båda riktningarna, och när jag tittar själv nere i pannan så velar jag själv på samma fråga. Efter att ha bytt brännarröret och konsulterat manualen tillsammans med en vän så körde jag innan idag med den övre spaken inne och den nedre ute, detta torde som jag förstår det ge bättre verkningsgrad då rökgaserna passerar mer ytor som kan ta upp värmen. (Är jag rätt på det?) Men detta medförde att jag haft två misslyckade starter under dagen vilket tvingade mig att putta in nedre spaken halvvägs varpå det tänder igen, men jag vet inte alls vad jag gör än en gång.. =) Kan någon hjälpa mig vidare på vad spjällen gör och inte gör så vore jag mer än tacksam.

Edit: Raderar lögnen att min brännare skulle sitta på oljedelen, då hela syftet med den meningen var att poängtera att den INTE satt där.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Direktspjället (nedre spaken) ska vara utdragen
Effektspjället (övre spaken) ska var intryckt
http://www.nibeonline.com/pdf/411086-2.pdf

Detta för att ge längst väg för rökgaserna. Brännaren borde sitta i oljedelen för att få bra verkningsgrad i den pannan. Men då kan man inte köra så hög effekt, Viking Bio går väl knappt att få ner mer än till 15kW vilket är i överkant i oljekammaren. Har dock för mig att jag sett bilder på den kombon......

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Beträffande misslyckad start så prova slå över dipswitchen till högt drag.
Det ger snabbare tändning.
Viking Bio skall ha så lågt drag som möjligt, 5-10 Pa är idealiskt.

Kolla så att rosettventilen och sekundärluftventilen i och innanför nedre brännkammarluckan är stängda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar