Hur långt in i pannan bör brännarröret gå?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
OL1
Gallringsobjekt

Hur långt in i pannan bör brännarröret gå?

Inlägg av OL1 »

Jag håller på att justera in min brännare med mycket hjälp på forumet. Hittar dock ingen info om denna fråga. Jag har pelletsbrännarlucka till min panna och installatören har även satt dit dockningsstosen som medföljer brännaren. Jag funderar på om det är nödvändigt. Om man bara använder brännarluckan kommer brännarröret in ytterligare ca 10 cm i pannan. Fortfarande kvar ca 30-40 cm till bakre vägg i oljeeldstaden. Enl KMP bör man inte har mindre än 20 cm till bakre vägg.

I nuläget tycker jag att lågorna nästan går upp mot tuberna direkt om man matar lite häftigt så att lågan bli stor. Det borde väl finnas en fördel i att lågan och gaserna går in i botten av eldstaden och vänder innan de kommer mot tuberna, vilket delvis skulle åstadkommas genom att skjuta in brännaren ytterligare 10 cm? Skulle kanske också ge högre temp i förbränningen och därmed högre verkningsgrad? Nackdelen skulle kunna vara för hög temp som ger överhettning av brännaren (redan i nuläget är nedre delen av fallröret rätt varmt (går dock att vidröra utan brännskador) även med nysotad panna - med det kanske inte har något samband???) och dessutom mer slitage på brännarrör m.m.

Finns några tankar och idéer om detta i cyberrymden??? Kanske någon som sitter inne med "facit"?

Tack på förhand
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Hur långt in i pannan bör brännarröret gå?

Inlägg av Eldvin »

Nu ere så här seru! Lågorna ska inte slå i nått! Sätt du dit stosen.Och justera i rätt effekt å fläkt. Om Lågorna slår i kylda ytor ytor så sotar det. Kolla kaffepannan som vart med i skogen.
OL1
Gallringsobjekt

Inlägg av OL1 »

Nja, alltså lågorna slår inte i något, mer att riktningen är som att all värme far direkt mot tuberna. Effekten är justerad till ok nivå runt 16 kW i matningen, är rätt säker på att det behövs så mycket effekt de kallaste dagarna, i alla fall till nästa vinter när vi kanske öppnar upp ett par rum på ovanvåningen också...

Det borde ju avge mer värme om man tvingar in rökgaserna i eldsatdsutrymmet först är min tanke! Och det kunde man göra genom att ta bort stosen så att brännarröret kommer lite längre in i pannan. Tuberna i min panna går från taket i eldstadsutrymmet i framkant och snett bakåt/uppåt och mynningen på brännaren i nuläget är alltså "utanför" tuberna, bara någon cm innanför luckans inre del. Om man skjuter in den 10 cm till genom att ta bort stosen så hamnar mynningen "innanför" tuberna och min tes är att det då skulle uppstå mer turbulens i eldstadsutrymmet med mer värmekonvektion som resultat och att gaserna inte skulle i lika stor utsträckning ta "raka vägen" mot tuberna. Utan att lågan för den skulle skulle slå i väggarna (i nuläget syns bara spetsen på lågan i inspektionsglaset i vilket jag inte ser brännarens mynning alls)

Ett annat alternativ kunde vara att ha en fördelningsplåt som ligger ovanpå brännarröret och går snett nedåt mot bakre eldstadsväggen, som gör att gaserna går in i botten av utrymmet för att sedan vända runt kanten på plåten och gå upp mot tuberna, men det kräver ju tillverkning och ju mindre jobb desto bättre...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vad har du för rökgas nu idag?

Kanske ta det lugnt med mixtrandet om du nu redan har nära till för varmt fallrör... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kruxet är att det kan bli bakvarmt om brännaren kommer för långt fram.Eller att värmen tar bakväggen om det inte e vatten bakom .Men det är ju bara å testa så vet vi sen.
Skriv svar