Biomatic eller Pellux + Bequem?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!

Biomatic eller Pellux + Bequem?

Inlägg av johansjostrand »

Biomatic 20+
--------------------------
MrPellets: 53000:- + 1500:- Panna och kontroll

Pellux + Bequem
--------------------------
dinvvsbutik: 19500:- Panna
MrPellets: 24800:- + 1500:- Brännare och kontroll

Prisskillnaden blir ca 8000 - 9000:-
På någotvis känns det naturligare att ha panna och brännare var för sig. Man är fri att byta om man vill mm. Däremot är kanske biomatic både bättre och rejälare. Och den är då utan tvekan snyggare att se på. Vad tycker ni?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När du kör på umeå så kan du ju köpa biomaticen där för va de 43000:- :? Med stora motorn o 5 meter skruv som ja har skulle gå på 50000:-..

Eller bara brännaren där för 20000:- o en pellux från din vvsbutik så får mr.pellets komma o justera för 1500:- :wink:

Kanske janfire nh för 50-53000:- inkl automatiska spaksotningen, 2 metersskruv o dragbegränsaren.. Då behöver du elpatron förstås då den inte ingår... Mr.pellets kan ju justera den oxå..

Du får väl lämna nå annat rat som ska med om du inte får plats.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Vad är det du tänkt ha friheten att byta ? Pannan eller brännaren ?

Biomatic 20+ är ju en panna med fabriksmonterad pelletsbrännare, så
det är ju ganska enkelt att skruva dit en annan brännare om man vill det.

Av dessa alternativ skulle jag välja en biomatic för enkelhet och mindre sotning.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

MatsH skrev:Vad är det du tänkt ha friheten att byta ? Pannan eller brännaren?
Ja, det var väl mest brännaren jag tänkte på. Om man mot förmodan ej skulle trivas med Thermia kan man skicka i vilken som helst istället. Kanske Thermia eller någon annan tar fram en värstingbrännare som golvar alla andra totalt. Då är det bara att gänga ur den gammla och bulta fast den nya istället. Jag har ju även en nästan ny oljebrännare liggandes. Men det är väl högst otroligt att den skulle komma till användning igen...
Biomatic 20+ är ju en panna med fabriksmonterad pelletsbrännare, så det är ju ganska enkelt att skruva dit en annan brännare om man vill det.
Aha... Jag trodde att brännare och panna var ihopsmetade med varandra. Eftersom elektroniken sitter på pannan. Visserligen finns ju den andra biomaticen utan brännare. Men jag har inte kollat så noga på den...
Av dessa alternativ skulle jag välja en biomatic för enkelhet och mindre sotning.
Hmm... Ja det kanske är bäst så... Snålheten får ju inte bedra visheten säger ju det gammla talesättet...
Senast redigerad av johansjostrand den lör 15 okt, 2005 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

MatsH skrev:Av dessa alternativ skulle jag välja en biomatic för enkelhet och mindre sotning.
//MatsH
Hur sotar biomaticen? Med automatik?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Hur sotar biomaticen? Med automatik?
Nä det är manuell sotning med viska...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Varför acceptera manuell sotning idag?Varför inte utesluta de som inte hänger med?.Combifire eller Janfire NH är väl det som gäller.Tufft kanske.Men för att gynna utveckling framåt måste man gynna den som för utvecklingen framåt.Bara för Thermia att komma med motsvarande panna/brännare.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Combifire har väll inte automatisk sotning.. ? det är väll spaksotning som gäller..

Förvisso bekvämare änn thermais på den punkten.. men änn då.. :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Sixten
Fröträd

Inlägg av Sixten »

Per-Erik,du har rätt.Men spaksotning är ett steg i rätt riktning.Går även att få med automatisk spaksotning,likason Janfire.Pannan behöver då endast tömmas,en eller två gånger per år,beroende på förbrukning.Sedan gäller det att kombinera med lättskött brännare.Jag tycker vi ska gnata på och kräva/stimulera att brännartillverkarna inför spaksotning/askning av brännarna.Lätt ordnat med övermatad brännare med rör i.s.f askkopp,typ ...Pelx.
Skriv svar