inställningar effekt och rökgas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Seth
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 feb, 2006 15:29

inställningar effekt och rökgas

Inlägg av Seth »

Hej på er .
jag har en ecotec A4 med nyaste programvaran och undrar hur man får upp rökgastemraturen, vilka inställningar man skall göra för att höja den.

just nu kör jag på 14 kwh med matning 72 och fläkt 72 får bara 155 - 160 grader på rökgasen .
har en murad skorsten på ca 10 -11 meter.

någon som kan ge tips på olika inställningar

tacksam för svar
Seth
Ecotec A4 , Focus pe-20, tigex ekonomilucka.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: inställningar effekt och rökgas

Inlägg av Checker »

Hej!

Den tempen behöver väl inte vara alldeles fel. Finns många diskussioner på forumet om röktempen, jag är ingen expert men den skall väl mätas en halv meter ner i skorstenen (sök lite i forumet). Märkte på min BL20 att tempen höjdes rejält när man ökade fläkt procenten, dock ger det ju till följd att du kanske ställer till inställningen av brännaren också :(
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: inställningar effekt och rökgas

Inlägg av Roli »

Den temperaturen behöver inte vara dålig, själv har jag 130-140 grader vid nysotad panna.

Det viktiga är vad du har för temperatur uppe vid skorstenstoppen ca. 0,5-1 m ner. Där skall du ha ca. 60-80 grader (sök på forumet angående mer exakta temperatur diskusioner). Har du dragbegränsare så kan du gå ner ytterligare lite i temperatur utan att det har någon skadlig verkan på skorstenen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar