Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

Bakgrund

Hus: 140m2 som värms, "gammal" källare där det sitter 1 element, men ingen direkt värme i källaren. Inga direkt lövtunna väggar och som är tilläggsisolerade. Bra med isoleringen på vinden.

Värmeanläggning: Värmebaronen kombipanna el/olja/ved från 98. Iwabo brännare S1 från 2001. Pelletsbromsinstallerad för någon vecka sedan. Draglucka monterad som har tagits i bruk idag.

Förbrukning: 2,3 säckar om dagen i snitt i år.

Värme i huset: 21-22 grader.


Det hela går ut på att jag tycker huset drar alldeles för mycket pellets. Jag har inte ägt huset så länge och i vinter har jag bara kört på gamla ägarens inställningar för det har varit mycket annat som varit högre prioriterat. Men nu har jag börjat utforska värmesystemet.

Askan i pannan är vad jag förstått det fin, den har en brunaktig ton med väldigt små vita inslag. Någon rök ser man knappt från skorstenen, det är nästan osynlig. Jag askar även ut pannan/brännaren noggrant varje vecka.

Efter jag monterat rökgastermometern idag ser jag att tempen inte är så vidare bra. När jag kör så ligger den på 110 grader. Öppnar jag upp förbigångsspjället går tempen upp till 175 grader. Den sitter för övrigt monterad innan dragbegränsaren och så nära pannan det går på rökröret.

Sedan tycker jag i stort sett alltid pannan går, varje gång man anländer i pannrummet känns det som om den bränner pellets.

Finns det några manualer till hur man ställer in brännaren någonstans? Alltså matning/ fläkt och så vidare? Jag har letat men jag hittar bara den vanliga instruktionsboken så att säga.

Vad tycker ni jag ska göra? Vad tyder den låga rökgastempen på att jag ska göra till exempel?

Har även varit och läst en annan tråd och där står något om turbolatorerna och de har jag ingen jätte kolla på. Men där sitter i alla fall 4 "rökrör". De 2 översta sitter där inget i för där kan man trycka igenom sotningsredskapet och komma ut i rökröret. De 2 understa känns det som om de inte är lika långa, antyder det att turbolatorerna sitter där då? Om de nu sitter där, hur får man ut dem? Vad jag ser när jag öppnar luckan framför dem så ser jag bara "rökröret" så att säga, Dock ser man kanske bara 8cm in i de rören.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av msh16 »

Är det den här pannan du har?
http://www.varmebaronen.se/html/biomax_utokad1.html
Ska inte vara några turbulatorer där så den är lättsotad.
Här är beskrivning på brännaren.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 6x09x5.pdf

Förbrukningen verkar onormalt hög. Effekten på brännaren verkar också ligga för lågt.
Har du tegelskorsten är det normalt med 140-150 grader rökgastemperatur. En halvmeter ned i skorstenen ska det vara minst 60-70 grader så inte kondens uppstår.

Förbigångsspjället ska vara stängt.

Du kan avläsa brännarens matning genom att räkna blink genom fönstret. Efter två gröna blink har du eldningsmatningen. Två gula blink där är lite. Tre eller fyra mer normalt för pannan.

Du kan mäta vilken effekt du stoppar in i pannan genom att ta bort slangen när brännaren går och samla den pellets som rinner ut i en påse under 6 minuter. Under tiden matas brännaren med pellets för hand.
Vikten i kilo gånger 4,8 på den pellets som kommit motsvarar effekten i kW.

När du har en lagom effekt på brännaren inställd måste du justera fläktluften med vridspjället som sitter på fläkten.

Kan finnas andra orsaker till den dåliga effekten. Matningsskruvens uttag nere i förrådet kanske inte är vridet rakt upp så att pelletsmatningen blir dålig.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

Här har du/ni liter bilder så syns det lite bättre. Pannan är inte riktigt rätt och inte brännaren heller. Men inställningsmöjligheterna kanske är samma på denna som på min S1:a?

Förbigångsspjället är stängt.

Jag ska ta och mäta upp pelletsmängden så som du beskriver imorgon, ska bli intressant. Matningsskruvens uttag skall ligga rätt för det var inte länge sedan jag dammsög rent från skit i "tanken".

Vad jag vet går det inte att avläsa några blink i brännaren. Om jag inte är ute och cyklar så är väl "ögat" som finns på min för att se om den eldar eller något i den stilen.

Här är lite bilder i alla fall:

Bild

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av msh16 »

Då är det inte en S1 utan en Villa S. En tidigare modell.
Där får man vrida på en potentiometer för att ställa in matningspulsen.
Paustiden för skruven är fast och tror jag 27 sekunder.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf

Här står det om Combimax 30 UB
http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf

Tidigare skrev någon att det inte sitter några turbulatorer i Värmebaronens vedpannor men hittade här andra uppgifter.
http://www.varmebaronen.se/trycksaker/S ... imized.pdf
På sid. 30 nämns två typer av turbulatorer till pannan.

Tydligen är Combimax 30 lite större än Combimax 2000. Här fanns lite uppgifter om Combimax 2000.
http://www.novator.se/bioenergy/BE0001/s20-21.pdf
Effekten anges till 25 kW vilket innebär att brännaren ska köras på full effekt.

Med en paustid på skruven på 27 sekunder borde matningspulsens längd ligga kring 8 sekunder för att uppnå 20 kW.

Får du bara till en effekt på brännaren som är avpassad till pannan så borde pelletsförbrukningen sjunka till normal nivå.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har en Combimax 2000 där det står max ved 22 kw på skylten.
Min brännare är inställd på 15 kw, enligt metod nämnd tidigare i tråden, och rökgastemperaturen är 170 grader utan turbulatorer. Med turbulatorer blir rökgastemperaturen 155 grader.
Denna inställning ger den lägsta förbrukningen i mitt fall.
Min förbrukning ligger i snitt också på 2 säckar/dygn. :D

Kolla först pelletsvikten under 6 min. Brännaren verkar snålt ställd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

Tack för upplysningarna hittills. Idag hinner jag tyvärr inte med att testa något, det ända jag hinner med idag blir till att öppna upp luckan dit inställningsmöjligheterna finns för att kolla lite. Man pannan verkar i alla fall gå "snålt".
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av Olle45 »

Lite info om olika förluster som till hör själva pannan och eldningen/ förbränningen
Vilka förutsättningar behövs/krävs för att all den bundna pellets energin ska bli nyttig värme

1 / snabbt få upp förgasnings temperaturen till 800° -850°C för att frigöra alla brännbara vedgaser
om det tar för lång tid följer onödigt mycket oförgasade brännbara ämnen med röken ut.

Här kommer skorstenens drag in i bilden som påverkar förbränningens första steg med mindre mängd förbrännings luft vilket är bra för att snabbare uppnå 800 - 850°
Kall skorsten = mindre drag hjälp till fläkten som förser förbränningen med syre.

2 / Skorstenens temperatur ökar, då ökar också mängd förbrännings luft och större krav på luckors tätningar
för att hindra onödig luft att kyla ner heta förbrännings gaser med större rökgasvolym som lämnar pannan
Lösning finns med en bra lätt driven dragbegränsare som räcker till att hålla rätt drag förhållan.
Drag rekommendationen för pellets förbränning max drag från 10 till 15 Pa, högre undertryck ger ökade värme förluster...

3 / Olika pannor är försedda med olika utföranden av rökgasvägs förlängare
Baffelplåtar eller turbulatorer dessa ökar pannans upptagnings förmåga att ta tillvara på värmen
hur de heta förbrännings gaser = sänker rökgasernas temperatur som lämnar pannan.
Enkelt uttryckt så höger dessa pannans verknings grad.
Tillverkar rökgasutrustning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av André »

Stegatorparn skrev:Jag har en Combimax 2000 där det står max ved 22 kw på skylten.
Min brännare är inställd på 15 kw, enligt metod nämnd tidigare i tråden, och rökgastemperaturen är 170 grader utan turbulatorer. Med turbulatorer blir rökgastemperaturen 155 grader.
Denna inställning ger den lägsta förbrukningen i mitt fall.
Min förbrukning ligger i snitt också på 2 säckar/dygn. :D

Kolla först pelletsvikten under 6 min. Brännaren verkar snålt ställd.
Med tanke på pannans märkeffekt så är du nog rätt i effekt, Tror som du att TS kör med för låg effekt vilket ger extret bra rökgastemp men dålig värmeöverföring så ökad effekt gör nog susen..
Sen skulle det nog inte sitta fel med brännarstyrning så man kan köra typ 60-85° för att få längre gångtider
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

Jaha, det här var intressant!

Jag sotade ur pannan och lät pannan stå en stund så vattnet gick ner till 60 grader för att jag skulle vara säker på att den gick en bra stund.

Först mätte jag jag från det att jag satte igång pannan första gången efter sotningen och då 6 minuter efter att den precis började mata in pellets. Resultat: 253gram

Sen mätte jag 6 nya minuter och då "slukade" den 328gram under 6 minuter.

Vid uppstarten körde den i 9 minuter på den pellets den matade in i början. Sen mätte jag från minut 9 och då 6 minuter på det så att säga. Hur som helst så verkar det här lite konstigt om jag ska gånga vikten i kilo med 4,6? Om jag tar de 6 minuterna andra gången så blir det 0,328x4,6= 1,5kw. Det kan ju inte stämma......

Några minuter efter uppstarten så kom det en del vit rök ut från slagen bakvägen så att säga. Sen kändes det varmt ut från slangen hela tiden när den var urkopplad. Men ser man till brännaren är det öppet från brännarkoppen och slangen som pelletsen rinner ner från så det är oundvikligt.....
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av msh16 »

Resultatet ska gångras med 10 också för man mäter 6 minuter och inte en timma.
Kan det verkligen vara vid den effekten (15kW) som du fick 110 grader i rökgastemperatur?
Om det kommer rök baklänges måste du minska brännareffekten eller eventuellt öka draget på dragbegränsaren.
När man mäter kan resultaten variera en del men din variation på mätningarna verkar stor.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av Stegatorparn »

Av bilden att döma så verkar rökgastermometern sitta väldigt nära dragbegränsaren.
Mäter termometern verkligen rätt?
Hur hög är skorstenen? Tegel eller stålrör?
Om du lyser in genom dragbegränsaren under drift, syns det någon rök?
Combimax 2000 utan turbulatorer har lågt motstånd i rökgångarna och skall fungera med 5 -15 Pa undertryck/drag med i stort sett alla brännare.
Jag ser att rökgasspjället är helt öppet så det borde inte vara något problem om skorstenen är okey.
Vilket undertryck är dragbegränsaren inställd på? http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSV.pdf

Jag har 15 pa undertryck i rökröret och kör med stängt rökgasspjäll för min Viking Bio.
I verkligheten kan spjället aldrig stängas utan minskar kanalarean med ungefär 60%.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

msh16 skrev:Resultatet ska gångras med 10 också för man mäter 6 minuter och inte en timma.
Kan det verkligen vara vid den effekten (15kW) som du fick 110 grader i rökgastemperatur?
Om det kommer rök baklänges måste du minska brännareffekten eller eventuellt öka draget på dragbegränsaren.
När man mäter kan resultaten variera en del men din variation på mätningarna verkar stor.

Ja, det var med den effekten jag fick 110 grader i rökgastemperatur. Jag antar jag ökar draget genom att ha mindre undertryck, dvs ställa ner dragbegränsaren?
Senast redigerad av FRS05 den fre 16 mar, 2012 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av FRS05 »

Stegatorparn skrev:Av bilden att döma så verkar rökgastermometern sitta väldigt nära dragbegränsaren.
Mäter termometern verkligen rätt?
Hur hög är skorstenen? Tegel eller stålrör?
Om du lyser in genom dragbegränsaren under drift, syns det någon rök?
Combimax 2000 utan turbulatorer har lågt motstånd i rökgångarna och skall fungera med 5 -15 Pa undertryck/drag med i stort sett alla brännare.
Jag ser att rökgasspjället är helt öppet så det borde inte vara något problem om skorstenen är okey.
Vilket undertryck är dragbegränsaren inställd på? http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... tionSV.pdf

Jag har 15 pa undertryck i rökröret och kör med stängt rökgasspjäll för min Viking Bio.
I verkligheten kan spjället aldrig stängas utan minskar kanalarean med ungefär 60%.

Termometern är i alla fall precis ditsatt så den borde mäta rätt tycker jag. Om jag kör under drift så syns det inte direkt någon rök, det är mer varm och osynlig "luft" som man känner. Man ser heller aldrig någon rök uppe vid skorstenen från marken. Det är som sagt bara mer varm luft man ser.

Skorstenen är i tegel, bra fråga hur hög den är men det går ju från källaren, genom första plan, förbi andra, genom vinden och sedan ut i taket så att säga. Genom att bara höfta lite snabbt så kring 7-8m borde den vara.

Dragbegränsaren är inställd på exakt 15Pa, dvs 30mm. Men jag har inte sett den öppna något med denna inställningen när jag varit där nere. Sänker jag den lite så ser jag dock att den öppnar lite. Ska jag kanske sänka den lite för att få bättre drag?

Vilken blir skillnaden om jag inte har rökgasspjället helt öppet? Nybörjare som jag är så blir det lite dumma frågor. Jag trodde det var bäst att ha det helt öppet för att få ett så bra drag som möjligt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av Stegatorparn »

Om dragbegränsaren är stängd under drift betyder det att draget är mindre än 15 Pa.
Sänk inte inställningen för då blir det ännu sämre.

Med den höga skorstenen du har borde draget vara tillräckligt såvida det inte sitter någon kråka ivägen. :lol:

328 gram ger 15,7 kW inmatad effekt ggr brännarens verkningsgrad 0,9 ger 14,1 kW som pannan skall ta hand om. Vid denna effekt borde rökgaserna hålla c:a 150 grader vid 70-75 graders panntemperatur.
Kolla rökgastemperaturen strax innan brännaren stänger av.

Eftersom brännaren inte sotar och ingen rök kan ses så verkar matning och brännare någorlunda rätt inställd.
Inte så att dragbegränsaren slussar in lite kalluft på rökgastermometern?

Beträffande din första mätning så tror jag att brännaren matar på lite försiktigt i början för att få en stabil glödfyr. Så vänta c:a 15 min tills gången är jämn innan du mäter pelletsmatningen.

Har du sotat de två nedre rören innanför sotluckan? De är drygt metern och går i en lång 90 graders böj neråt. Får du igenom viskan så lär det inte sitta något ivägen. Turbulatorerna är c:a 2 cm breda veckade plåtband som borde sticka ut vid sotluckan. Dom såldes som tillbehör så det kanske inte finns i din panna.

Mäter rökgastermometern rätt så lär det komma in tjuvluft i pannan någonstans. Kolla att dragluckan i nedersta luckan verkligen är tät. Med tiden bildas korrosion som får skrapas bort.

Ja det var lite funderingar jag hade så här på kvällskvisten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp med att få ner pelletsförbrukningen

Inlägg av msh16 »

Stor förbrukning, låg rökgas och bakvärme kan också bero på att fläkten är ställd för högt och blåser in för mycket oanvänd luft i pannan.
Om du sätter ett märke med en penna som fläktspjället sitte nu, lossar lite på skruven och vrider igen spjället 2 mm. Kommer det då svart rök ur skorstenen var spjället rätt bra inställt. Kommer ingen svart rök vid eldningen så vrid igen en millimeter till. Fortsätt tills du hittat läget där röken börjar bli svart och öppna sedan en aning tills röken blir normal.

Om dragbegränsaren inte öppnar när brännaren går är det ingen mening att öka värdet på begränsaren. Kanske minska lite för meningen är att den ska ge ett jämnt drag hela tiden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar