Stegatorparn skrev:Om dragbegränsaren är stängd under drift betyder det att draget är mindre än 15 Pa.
Sänk inte inställningen för då blir det ännu sämre.
Med den höga skorstenen du har borde draget vara tillräckligt såvida det inte sitter någon kråka ivägen.
328 gram ger 15,7 kW inmatad effekt ggr brännarens verkningsgrad 0,9 ger 14,1 kW som pannan skall ta hand om. Vid denna effekt borde rökgaserna hålla c:a 150 grader vid 70-75 graders panntemperatur.
Kolla rökgastemperaturen strax innan brännaren stänger av.
Eftersom brännaren inte sotar och ingen rök kan ses så verkar matning och brännare någorlunda rätt inställd.
Inte så att dragbegränsaren slussar in lite kalluft på rökgastermometern?
Beträffande din första mätning så tror jag att brännaren matar på lite försiktigt i början för att få en stabil glödfyr. Så vänta c:a 15 min tills gången är jämn innan du mäter pelletsmatningen.
Har du sotat de två nedre rören innanför sotluckan? De är drygt metern och går i en lång 90 graders böj neråt. Får du igenom viskan så lär det inte sitta något ivägen. Turbulatorerna är c:a 2 cm breda veckade plåtband som borde sticka ut vid sotluckan. Dom såldes som tillbehör så det kanske inte finns i din panna.
Mäter rökgastermometern rätt så lär det komma in tjuvluft i pannan någonstans. Kolla att dragluckan i nedersta luckan verkligen är tät. Med tiden bildas korrosion som får skrapas bort.
Ja det var lite funderingar jag hade så här på kvällskvisten.
Dragbegränsaren har jag svårt att se dra in något luft på rökgastermometern eftersom vad jag kan se så ser den alltid stängd ut. Det behövs dock inte ändras så många millimeter för att luckan ska börja öppna lite ibland. Kanske borde ställa ner luckan några Pa för att draget ska bli konstant.
Ett problem jag har haft innan är att jag inte sotat 90 graders böjarna. Jag får villigt erkänna att det var först efter jag fick sprängskissen på pannan som jag såg att de vände ner 90 grader. Innan trodde jag bara att de gick rakt framåt likt de två översta. Där blir en hel del motstånd med min viska när jag ska ner i böjen och innan trodde jag det betydde att kanalen slutade där. Så att nedre delen av böjen inte varit sotat på ett bra tag har säkerligen gjort sitt till förbrukningen.
Jag tror inte jag har sett några turbulatorer i min panna, men nu när jag vet lite mer om de ska jag kolla lite mer noggrannt.
msh16 skrev:Stor förbrukning, låg rökgas och bakvärme kan också bero på att fläkten är ställd för högt och blåser in för mycket oanvänd luft i pannan.
Om du sätter ett märke med en penna som fläktspjället sitte nu, lossar lite på skruven och vrider igen spjället 2 mm. Kommer det då svart rök ur skorstenen var spjället rätt bra inställt. Kommer ingen svart rök vid eldningen så vrid igen en millimeter till. Fortsätt tills du hittat läget där röken börjar bli svart och öppna sedan en aning tills röken blir normal.
Om dragbegränsaren inte öppnar när brännaren går är det ingen mening att öka värdet på begränsaren. Kanske minska lite för meningen är att den ska ge ett jämnt drag hela tiden.
Jag har läst lite trådar om inställningen på fläkten och vad jag har kommit fram till där så borde askan blir mer vit i nyansen om jag har fläkten för högt inställd. Idag är färgen på min aska en brun nyans. Skulle jag haft för hög fläkt borde väl askan varit mer vit?
Sen tyckte jag mig läsa att man skulle öka fläkten för att få högre rökgastemp, men där kanske jag läste fel. Men jag ska testa att pilla lite med fläkten som du säger så får jag se det där med den svarta röken.
Testade att mixtra lite med fläkten idag men jag hade inte överdrivet med tid innan jobbet så det gick lite snabbt. Dock så hände det inte så mycket varken när jag ströp eller ökade lufttillförseln med hjälp av luckan framför fläkten. Nu tesade jag som sagt inte under några längre stunder men i slutet så hade jag luckan öppet max till fläkten och då syntes ingen rök. Även när jag drog för luckan en hel del syntes ingen skillnad utan man ser knappt röken uppe vid skorstenen. Det var endast en gång i början då jag ströp fläkten lite som jag såg lite vit rök vid skorstenstoppen. Även om jag testade under en rätt begränsad period tycker jag mig ändå att jag skulle sett liter mer röknyanser så att säga.
FRS05:
När du testade öka fläkten mer och mer så blir det bara stålätande" ..Den enda testen du gjorde att (stänga luckan) eller rättare sagt minskade på fläkten så såg du röken=riktigt...Så gör samma procedur igen..alltså =minskningen av fläkten(luckan)...Och när du ser röken" Höj... liiiite till!!så är du bra nära idealet...Om du nu har mätt upp rätt effekt för din panna och förbruk innan så att säga?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag sysslar med stål på jobbet så det är lätt fixat om det blir lite stålätande:). Men när jag testade att höja fläkten handlade bara om att jag inte tyckte mig se någon förändring när jag minskade fläkten så jag vill bara se att det hände något.
Hur som helst så har jag testat lite mer idag och jag fick sänka fläkten rejält innan jag fick skymten av någon rök. Sen höjde jag upp fläkten några mm tills jag inte fick någon svart rök längre. Jag bifogar en liten bild så ser nu hur stor skillnad det är på före och efter. Ska bli intressant att kolla pannan imorgon och se hur askan och så vidare ser ut. Det dumma är bara att det har blivit så varmt för nu har jag inte lika bra koll på hur mycket pellets som går åt gentemot "normalt" så att säga. Det är givetvis mellan de svarta markeringarna skruven satt innan.
Direktciteringar gör vi inte för forumet blir då svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Askan blir ju vad den blir. Det viktiga är att du har en bra förbränning. 2mm är mycket när det gäller fläktspjäll, brukar bli mycket finjusterande innan det blir bra.
Mellan varje ändring av spjället bör man vänta 10 minuter så förbränningen stabiliserar sig.
Hopplöst nu när det är 10 grader varmt för brännaren hinner stanna innan man är klar.
Kan du fixa till nya roster på jobbet av Avesta 253 materialet så lägg upp en serie och sälj för 700-800 till ägare av Iwabo och Nibes brännare.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Lite iakttagelser jag gjort såhär en stund efter jag ändrat lufttillförseln är att både trycket i pannan och i expansionskärlet höjdes men ca 0,3 bar. Det borde säga att det i alla fall blev varmare inne i pannan. Dock så händer det inte något vidare med rökgastempen utan den ligger fortfarande kring 100 grader och det är snarare så att den ligger under 100 grader. Visst, min dragbegränsare sitter precis efter men den ser aldrig ut att öppna. Det är först vid ca 10Pa där börjar synas tendenser till att den öppnas.
Väcker liv lite i tråden igen! Jag har mätt lite på brännaren/pannan igen efter att jag de senaste dagarna förbrukat ca1,6 säckar i snitt de senaste 10 dagarna. Värdena jag har fått fram verkar rätt vettiga vad jag kan komma fram till. Men min undran är om huset verkligen kan dra så mycket pellets? Nu har det visserligen varit ett par kalla nätter men annars ganska modesta dagar.
Rökgastermometern som jag införskaffade tidigare i år fungerade inte så bra märkte jag när jag testade med en stektermometer. I alla fall så ligger rökgastempen mellan 150-170 grader.
Effekten har jag uppmätt till 13kw. Har än så länge bara gjort en mätning gällande effekten men min mätning hamnade mitt i mellan de tidigare två jag har gjort. Skruven matar under 6 skunder för att sedan ta en paus på 20 sekunder.