En del nybörjarfrågor, Eurofire small

Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Re: En del nybörjarfrågor, Eurofire small

Inlägg av krillo »

Har efter samtal med Baxi ändrat statdosen till 45.5 sekunder vilket gav en stardos på ca 3 dl. Fotocellens gränsvärde ökades också till 10 från 2. Dock har den fortfarande svårt att starta efter att brännaren kört en cykel. Baxi bekräftade mina misstankar att det är på grund av askhögen som bildas längst fram i brännarröret.
Fattar fortfarande inte riktigt varför den inte startar.

EN start kan se ut så att fotocellen når ett värde på mellan 20-50 innan fläkten drar igång och sedan ser det ut som om fläkten blåser ut lågan för fotocellen rasar ner till 1-2 efter fläkten dragit igång.
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Många brännare har mycket svårt att starta med fallslangen borttagen - draget blir fel. Slangen måste sitta i så luftflödet blir rätt över tändelement osv....

Man får alltså inte vara för nyfiken glo ner i röret när man testar.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag hade precis som du väldigt liknande problem:

Under uppstart såg jag genom inspektionsglaset att det brann för fullt därinne,
men fotocellvärdet låg väldigt lågt, mellan 5-15 (gräns: 5) och många gånger dök
det under 5 så pass länge att den stannade och larmade...

Om den däremot "överlevde" såpass länge att den kom till Max-läge, så stack värdet
alltid snabbt upp mot 95-100% och låg stadigt där...

Vid de tillfällen den stannat så har det alltid skett under uppstart/min-läge (och då
tidigt i min-läget, typ under första halvminuten).

Min misstanke var att den brann så pass fett i starten att röken skymde fotocellen
för mycket...

Jag testade att dra upp Min-fläktvärdet ganska rejält och samtidigt sänka Min-matningen och
det ger nu bra mycket stabilare uppstarter.

Mina värden:
Start: 44.0 (ger knappt 3dl)
dos2: 7.0
vänta: 40.0

min: 0.3
max: 1.2

fläkt:
tändn: 163
max: 173

och justerat K1 på den "dolda" menyn:
K1 00006

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Hej Jakob & Johan,

Tack för förlslaget, skall testas. Vad är den "dolda" menyn och hur kommer man in i den? Vad betyder det värdet?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Mjukvaran ni har är lite dum, i senare program har känsligheten ändrats på fotocellen så att den går upp till 1000 istället för 100 och gränsvärdet är fabriksinställt till 80 då.
Men det ska inte finnas några stop ändå så länge alla komponenter är hela, Eurofiren är driftsäker.

Börja med att kontrollera att fotocellen sitter rakt i hålet och att den är ren (fotocell se sidan 7 i manualen)
Öka "Vänta" 10-15sek, värde 50-60
Minska Min matning till 0,3-0,5
Ställ "Dos2" på 0, den ska starta utan extra pellets som kan orsaka explosioner, dessutom ger det bara sämre förutsättningar.
Ev. Sänk "gräns" till 5-7.

Hjälper inte detta kan man borra upp de två 6mm hålen som fotocellen ser igenom, hålen jag syftar på är dom som du ser på översta bilden i manualen sidan 8. Ett på varje sida om "Öppning från fallrör". Börja med 7mm och borra inte över 7,5mm.

Manual http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev12.pdf

EDIT: K1 är hastigheten på Min Fläkt som inte går att ställa i de vanliga menyerna, fabriksinställning är 5. Är osäker om du har den "dolda" menyn i din mjukvara, om du stegar framåt i plc'n och har en tom sida sist så finns den nog.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vet inte vad Baxi tar för en uppgradering av plc'n, men annars är det en annan lösning om du vill lägga pengar på det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

uppdatering:

Igår så ökade jag värdet på fälkt till 163 och ökade vänta till 50 sekunder och fick en lyckad "andra" start för första gången även om det såg lite ostabilt ut ett tag.
Skall bli intressant och se om det håller i sig.

Skall snart dessutom byta från Agrol till Stora Enso pellets, misstänker att cirkusen startar på nytt då :)

Men nu börjar jag i alla fall förstå lite mer av hur det hela hänger ihop tack vara alla tips här. Men som sagt, skall inte ta ut för mycket i förskott ännu :D
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

*suck* skulle vilja komma hem och bara en dag se rök ur skorstenen :)

Ok, lite uppdatering - tillslut fick jag pannan till att starta mer konsekvent på mina Agrolpellets. Jag ökade startdosen och även "vänta" värdet vilket verkade få saker att stabilisera sig. Sedan gick det någon vecka och pelletsen tog slut och sedan kom Stora Enso leveransen.
Till en början verkade allt fortlöpa bra och sedan drog vi på en semester och lämnade pannan i händerna på min bror+mor som ovetandes fick sig ett smärre h-e. För första gången så fick vi utlösta bakbrandsskydd med massa rök och stopp på kuppen. Detta forsatte efter jag kom hem ett par gånger till. Dessutom har brännaren börjat stanna på **larm** igen något som för ett tag sedan verkade ha ordnat sig.

Jag börjar luta åt att det finns ett sekundärt problem, nämligen drag, eller kanske bristen på det. Ett par saker får mig att misstänka detta:

* Ett par gånger vid stopp så ser jag hur rök tränger upp ur slangen alternativt vid kontroll innan start märker man att det inte finns något sug i fallröret. Får fixa detta genom att ta en matbrännare och blåsa in i dragbegränsaren. Detta verkar fixa dragproblemen. Misstänker att detta även förorsakat bakbränderna.

* Mina fotocellsvärden pendlar kraftigt under gång, mellan 5-90 med ett medel runt 40.

Nu vet jag inte riktigt hur jag skall kontrollera denna teori. Någon bör väl kika på min dragbegränsare för jag har ingen aning om hur jag skall felsöka den. Funderar i så fall på att installera en rökgasfläkt för att hjälpa se till att det alltid drar på i skorstenen.

Övriga observationer sedan jag bytte pellets, jag har mer grå aska på väggarna än tidigare med Agrol då sotet var kolsvart. Dock tycker jag det ser ut som det är lite sämre förbränning på Stora Enso då jag ser gråa pellets efter en cykel. Agrolpelletserna brukade vara mer askflagor än någon speciell form. Men detta behöver mer utvärdering innan jag säger något definitivt.

Tips & råd är som vanligt välkommet!
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Skriv svar