Min brännare började tillverka tjära

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Hur kan man se att brännaren har flamvakt?
Lutar åt att köpa en den nya sorten av box för dom är mycket bättre än den gamla?
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Om du tar av kåpan och kikar in på samma sida som styrboxen går det in en sladd intill fallschaktet där och går genom en liten grej som kännner av värmen och tillbaka in i boxen. På högersidan har du istället lika tunn sladd som går till "brännaren sitter intill pannan"-avkänningspinnen. Det finns inget annat som hör hemma där.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av SB »

Om du går in på länken nedan, klickar på fliken Video, väljer: Pelletsbrännare - Instruktionsfilmer
så öppnas ett nytt fönster. Där väljer du Janfire Flex A och sedan skrollar du ner till film nummer
6: Flex-a • Termovakt / Flamvakt (Byte av termovakt / flamvakt)
så kan du se både hur den ser ut, var den sitter och hur man bytar ut den.

http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu har jag konstaterat att jag har flamvakt så då är det ¨bara att beställa nya boxen då å hoppas på det bästa.
mvh peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu har jag köpt den nya boxen och fått hem den hade nummer högre än serie nummer 7599 (har 10240).
Så ska det bara vara att koppla in den?
Ställer den nya boxen in sig själv då det inte finns något att skruva på som på den gamla?
Vågar ej starta upp det innan jag fått svar :D

Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Det ska bara vara att koppla in som vanligt. Manualer osv. kan du hittat i de klistrade trådar i denna del av forumet.

Den ställer INTE in sig själv - man gör det med knapptryckningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av SB »

Din box är med största sannolikhet inställd av tillverkaren på de värden för fläkten som föreskrivs i de olika effektstegen samt med en för 0,65 kg/liter pelletsvolymvikt inställd doseringstid på 1,0 sekund som gäller för alla effektsteg. På sidorna 7–9 i den nya boxens monterings- och installationsanvisning, kan du läsa hur man går tillväga för kontrollera eller ändra boxens värden, och på sidan 16 se vilka utgångsvärden för fläktens spänning som gäller i de olika effektstegen. För att kontrollera så att din brännares förbränning inte avviker alldeles för mycket, kan du gå in under fliken Video på länken http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi och titta på instruktionsfilmen för Installation av Flex A. Där kan du se hur en korrekt justerad brännares flamma ska se ut och hur man justerar fläktens spänning för att nå dit.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu har jag satt in den nya databoxen och startat upp den. Fläkten går som den ska och den startar upp och blir varm. men efter ett tag så börjar lampan för flamvakten lysa och pannan stängs ner.
Några tips till en amatör som mig vad felet kan vara?
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av SB »

I samband med boxbytet, följde du Icecap’s råd att kontrollera huruvida flamvakten var kopplad till rätt pinne?
Löser flamvakten ut under uppstartsfasen, alltså under de 13 första minuterna efter utvädringsblåsningen? Och i så fall, är startdosen tillräcklig?

Om allt ovan är OK finns det ju ett antal felorsaker till utlöst flamvakt enligt felsökningstabellen i bruksanvisningen.

De mest troliga i mitt tycke är som följer: 1. att kåpan runt elspiralen inte sitter korrekt monterad,
2. att rosterplåten antingen är felaktigt isatt så att den inte vilar på fallschaktets nederkant, eller missformats av värme så att ett delflöde av fläktens luft kyler flamvakten.
3. att elspiralen är på upphällningen och inte orkar tända startdosen tillräckligt.

Efter att ha kollat plåtkåpan och rostret skulle jag nog provat att starta i manuellt läge för att kunna avgöra om det är elspiralen som spökar. Följ bara anvisningarna för manuell tändning i bruksanvisningen för Flex A med den nya boxen. Det fungerar utmärkt att tända startdosen till manuell start med värmepistol i stället för med tändvätska.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Fick med en dåligt inscannad bild med boxen ingen som har en bättre hur man ska flytta kabeln till flamvakten?
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av SB »

Om din gamla box hade ett högre serienummer än 7600 borde du inte behöva göra några omkopplingar.
För säkerhets skull tycker jag att du bör hämta installationsanvisningen för den nya boxen hos Eldkraft.
På schemat, sidan 17 visas tydligt hur flamvakten ska vara inkopplad.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu har jag skjutit på pelletsbrännar problemet hela sommarn så nu va det dags igen igår.
Jag starta upp brännaren och fyllde pellets i koppen och drog igång den.
Brännaren startade upp och eldade upp pannan till önskad temperatur sen skulle vi handla så då stängde jag av brännaren men startade upp den sen när vi kom hem och gick upp.
När jag senare gick ner då hade flamvakten löst ut och brännarkoppen va helt tom.
Idag gjorde jag ett nytt försök fyllde koppen med matarskruven och drog igång och brännaren eldar upp pannan till önskad temp.
Nu står brännaren på där nere så får se hur den gör vid nästa gång den skall upp i temp om flamvakten löser ut eller om det funkar.
Har brännaren inställd på läge två.
Hur beter sig en flamvakt om den är på upphällningen?
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Erik_73 »

Vad är anledningen till att du kör brännaren på läge 2 nu när det inte är speciellt kallt?

Har du provat köra den på läge 1?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Ja du bra fråga jag tyckte läge två verkade bra men ettan kanske är bättre?
Tänkte dra upp lite värme i elementen därför trodde jag läge två va lagom?
/Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Erik_73 »

Prova på läge 1 och se vad som händer
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar