Köpråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anders75
Lärjunge!

Köpråd

Inlägg av Anders75 »

Hejsan!
Kollar lite efter brännare till nästa säsong..
O är lite sugen på en Ecotec.
Men vet inte så mycket om dom ,har läst en del här om den ,men vad bör jag tänka på?
T.ex någon speciell årsmodell jag inte skall köpa ,med tanke på uppgraderingar o sånt.
Kom gärna med lite tips ,kollar man i denna forumdelen så är det ju bara dom som har problem som skriver ,o det är ju inte säkert att alla dom felen är representativa för denna brännaren
Tackar på förhand!
Mvh Anders
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
-PMK-
Entusiast!

Re: Köpråd

Inlägg av -PMK- »

Programvaran E,1,8 e84 som jag hade i min funkade bra, tråkigt med switchar för effekten m.m. (antar att alla har switchar att fippla med)

Internskruven huruvida den är "sliten" där den kommer ut i skålen kanske kan vara bra att kolla.
Även kolla eventuellt glapp i lagringen till skruven (har lagret fastnat så är det troligt axeln blivit nedsliten)

Bussningarna i slussen, är de slitna så hamnar vingarna lite fel "bör" inte vara något större problem (vred mina bussningar med polygrip så att den tidigare obelastade, oslitna delen hamnade nedåt)

Slussvingarna är slitagedelar, lätta att göra själv av lämpligt matrial (eller köpa om man tycker det är kul att betala reservdels priser)

Jag köpte min begagnad, kört den i 4 år, bytt slussvingarna endast, borrat hål för fett nippel i växel lådan (de är sparsamt smorda orginal, och kostar en slant att köpa)

Tändelementet kan vara trasigt (det används väldigt sällan då det endast används vid strömavbrott)

Kolla så att montageplåten följer med mot panna och svängarmen.

De kan nog väsnas endel från växlarna till internskruv / externskruv (jag hör min externskruv från källaren och upp)
CTC 256B + Ecotec A4
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Tackar ,finns det 3 olika? A3 ,A4 och Bioline?
Antar att Bioline är nyast ,men den är kanske inte så lätt att få tag på begagnad.
Vad skiljer A3 o A4?
Är det eltändningen bara eller?
-PMK-
Entusiast!

Inlägg av -PMK- »

Var så insnurrad på A3 så jag tänkte inte längre än dit :)

Det finns en hel del massa mer info om man söker runt lite här :)
CTC 256B + Ecotec A4
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Jodå ,kikar runt här...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Anders75 skrev:Tackar ,finns det 3 olika? A3 ,A4 och Bioline?
Nej, A4 och Bioline är samma brännare. Tror de bytte namnet på brännaren från A4 till Bioline när den skulle lanseras utomlands. A3:an har endast underhöllsglöd dvs kan ej starta själv när glöden har slocknat(om det inte har varit elavbrott) medans A4:an och Bioline har autostart dvs de startar när pannan vill ha/behöver värme. De kan också köras på underhållsglöd om man vill. Dessutom kan man ställa in dessa brännare mycket mer än det är möjligt på en A3:a (de sista A3:orna hade lite mer inställningsmöjligheter än de tidiga A3:orna).

Om du skall köpa en begagnad brännare så är det en A4:a eller en Bioline som är de "bästa".

Köpte själv en begagnad Bioline på blocket för snart två år sedan eller var det tre år sedan..... tiden går fort och närminnet är inte vad det en gång har varit..... :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar