PellX som stannar hela tiden
Re: PellX som stannar hela tiden
Om skruven e riktig så ska den ju snurra.Det händer att Kondensatorn till skruven lägger av,men då borde den ju jävlas om du tvångskör den.En annan ide,,Kan det va så,att fläkten e för högt ställd?? Så startdosen blåser ut??Eller startdos för låg?? Sitter start apparaten rätt?? Å inte tätt längst baki röret??
Testade kort en gång på väg till jobbet. När jag tvångskör skruven går det bra. Eller gjorde den här gången iaf. Ska testa lite mer.
Fattar inte vad som kan vara fel, jag har ju inte ändrat något under hela tiden jag bott i huset (jag menar: fläkten borde inte kunna vara felinställd)
Vad menar du med "startapparaten"? Värmeelementet?
Var på kortet/plinten kan jag kolla så skruven får rätt signal (jag vill alltså utesluta att "komunikationen" mellan cpu och skruv är ok)
Om det inte är skruven, kan det vara en tempgivare som gett upp och ger stoppvillkor i tid och otid?
Fattar inte vad som kan vara fel, jag har ju inte ändrat något under hela tiden jag bott i huset (jag menar: fläkten borde inte kunna vara felinställd)
Vad menar du med "startapparaten"? Värmeelementet?
Var på kortet/plinten kan jag kolla så skruven får rätt signal (jag vill alltså utesluta att "komunikationen" mellan cpu och skruv är ok)
Om det inte är skruven, kan det vara en tempgivare som gett upp och ger stoppvillkor i tid och otid?
Huset:
Träkåk, 2-plan med källare, byggt 1921 i södra Örebro. 115m2 + 40 i källaren.
Värmen:
PellX-brännare i en Albin ved/oljekombi som matar en 750l acktank. Mafa veckoförråd. Elpatron i tanken.
Loggar (under uppbyggnad) med Logger2020.
Värmen:
PellX-brännare i en Albin ved/oljekombi som matar en 750l acktank. Mafa veckoförråd. Elpatron i tanken.
"Start apparaten" Elementet ja
Kan det va så att triacken börjar ge sig?? Men bara en gissning, svagström e inte min starka sida.Så vida inte kortet e kass. Va som kan hända är att pottarna ärjar men det känns åxå lite långsökt, Så jag vet inte riktigt va jag ska kunna gissa på nu.

Elementen byttes förra året och "brännkammaren" känns varm nog när den gör ett startförsök så den ligger långt ner på listan över misstänkta.
Triack
Skulle hemskt gärna vilja mäta lite för att se om skruven gör det den ska. Jag resonerar som så att om inte skruven rör sig kan det finnas två orsaker; paj motor/kablage eller fel på styrsignalen. Eftersom den går att tvångskära via matningen till brännaren borde det bara kunna vara styrningen av den?! Men hur kan jag testa det?
Triack

Skulle hemskt gärna vilja mäta lite för att se om skruven gör det den ska. Jag resonerar som så att om inte skruven rör sig kan det finnas två orsaker; paj motor/kablage eller fel på styrsignalen. Eftersom den går att tvångskära via matningen till brännaren borde det bara kunna vara styrningen av den?! Men hur kan jag testa det?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Det sitter en blå grunka på kortet, men hur man mäter har jag mindre koll på.
Nu har jag listat ut att nya flamvakten gjorde mer skada än nytta. Den vägrar i princip att släppa sargen och lämna 5V. När eldningen gått en god stund och jag bedömmer att det är full fart i brännaren glider den ner mot 4.7V ungefär. Plockar man ut den i ljuset i källaren kommer den neråt kanske 4 när man riktar den rakt mot ett lysrör. Ficklampa väldigt nära ger mera lagoma värden.
Varför? Är det helt fel flamvakt eller är den trasig?
Kör jag med gamla vakten går det ungefär lika illa som förut.
Nån som vet en vettig och bra firma i närheten av Örebro som kan komma och felsöka?
Varför? Är det helt fel flamvakt eller är den trasig?
Kör jag med gamla vakten går det ungefär lika illa som förut.
Nån som vet en vettig och bra firma i närheten av Örebro som kan komma och felsöka?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Den blå triacmodulen hittar man lättast genom att följa sladdarna från tändelementet. Min sitter på sidan där inte kablarna går in. Det sitter även en triac på kortet. Liten svart sak som styr fläkten. Detta gäller min pellex år 2000.
Har du möjlighet att ohm mäta flamvakten? I olika ljus. Tror jag läst värdena här på forumet.
Har du möjlighet att ohm mäta flamvakten? I olika ljus. Tror jag läst värdena här på forumet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02 - jepp, klart jag har 
Försöker göra det ikväll.

Försöker göra det ikväll.
Huset:
Värmen:
Värmen:
Testade mäta både gamla och nya vakten nu ikväll, fyra "testfall"...
Gamla vakten[Ohm]: Nya vakten[Ohm]:
Lite dold________________44k_______________________1080k
På bänken______________4,4K________________________120k
Mot lampan_____________980________________________108k
Anliggande mobillampa_____19_________________________70k
Lite svårt att få till en fin tabell...
Känns inte som att det är riktigt stabilt det här... Ändå verkar det som om den gamla "lever" mer/bättre.
Nån som har vettiga referensvärden?
Gamla vakten[Ohm]: Nya vakten[Ohm]:
Lite dold________________44k_______________________1080k
På bänken______________4,4K________________________120k
Mot lampan_____________980________________________108k
Anliggande mobillampa_____19_________________________70k
Lite svårt att få till en fin tabell...
Känns inte som att det är riktigt stabilt det här... Ändå verkar det som om den gamla "lever" mer/bättre.
Nån som har vettiga referensvärden?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Blir inte klok på din maskin.Kan det va så att krympslangen på flamvakten sitter för långt fram?? Skala av lite så kanske den ser ljuset bättre?? Å plus å minus e rätt kopplat?? Å inga andra kablar som ligger i mot å stör??
Känns ju som att nåt är knas. På den nya satt en gummiring som inte sitter på den gamla. Kan det vara så enkelt att det bara är ett slags transportskydd och den ska tas bort?!
En skillnad på gamla och nya verkar även vara att den gamla inte bryr sig om + och - medans den nya gör det. Borde inte spela nån skillnad om jag kopplar rätt...
En skillnad på gamla och nya verkar även vara att den gamla inte bryr sig om + och - medans den nya gör det. Borde inte spela nån skillnad om jag kopplar rätt...
Huset:
Värmen:
Värmen:
Dom har gjort om flamvakterna verkar det som.Om man kopplar en lysdiod fel,så lyser den inte.Tror att att det sitter nått slags störnings skydd numer så det är därför dom blir polaritetskänslig.
Jag mätte min sensor på17 och 18,där 18 är +.
Vid full drift visade den ca 4,56 och i viloläge står den på 4,96.
Den har suttit i sen -00
Funkar fint.
Har du ställt in brännaren med startdos och driftdos?
Om jag kör snålt (under 13kWh) så vill den stanna rätt vad det är.
Vid full drift visade den ca 4,56 och i viloläge står den på 4,96.
Den har suttit i sen -00

Har du ställt in brännaren med startdos och driftdos?
Om jag kör snålt (under 13kWh) så vill den stanna rätt vad det är.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.