Hjälp mig fixa grannens värmesystem (designförslag sidan 3)

Psycho Dave
Lärjunge!

Re: Hjälp mig förstå grannens panna

Inlägg av Psycho Dave »

Det verkar inte finnas intresse att få hjälp så nu lägger jag ner detta, tack för råd och tips iallafall. Fick dessutom höra av en annan granne att de tydligen gör av med 60 kubik ved per år och då är huset kanske på 150-180 kvm.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Jävligt mycket ved det!! :shock:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Man blir trött i ryggen och får ont i axlarna och handleden vid blotta tanken. :shock:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag börjar förstå varför det är så varmt för årstiden...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Kors i taket, nu vill grannen ha lite hjälp.

Som jag har förstått det så är termostatregleringen för primärspjället längst ner och hur den ska justeras in vet bara gudarna. Men hur är det med sekundärluften på vedluckan, hur justeras och regleras den?

Eller är det tvärt om, primär överst och sekundär nederst?
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Psycho Dave
Lärjunge!

Hjälp mig designa grannens värmesystem

Inlägg av Psycho Dave »

Har pratat med grannen och vi har kommit fram till att göra om hans system och försöka få det inte bara fungerande utan kanske göra något som fungerar bra också. Så nu planerar jag på att installera en laddomat, men då kommer min fråga om jag tänker rätt angående mitt planerade sätt att koppla in den. Vad jag har sett så finns det inga extra in och ut-gångar på ackumulatortanken så laddning av tank och uttag ur tanken till elementen går via samma in och utgång på tanken.

Såhär ser systemet ut nu. (klickbar bild)
Bild

Såhär hade jag tänkt mig att det skulle se ut efter att laddomaten är inkopplad. (klickbar bild)
Bild

Är mitt förslag på inkoppling helt fel eller funkar den?
Psycho Dave
Lärjunge!

Re: Hjälp mig fixa grannens värmesystem (designförslag sidan

Inlägg av Psycho Dave »

Ingen?

Fel period att fråga sådant då den stora eldningsperioden slutar nu, men nu börjar ju perioden då man kan fixa systemet utan att frysa ihjäl.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du har helt rätt, nu minskar aktiviteten här på forumet rejält....

Har gjort en hastig översyn och undrar lite grann om det inte måste in några backventiler så att vattnet verkligen går den väg som man har tänkt sig.
Eller något annat..... Hur säkerställs det att pumpen till värmen verkligen hämtar det varma vattnet från acken och inte alltid tar det från pannan trots att den redan kallnat och allt det varma vattnet finns i acktanken? Vattnet tar ju minsta motståndets väg och bryr sig inte om det är kallt eller varmt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Bra fråga, men jag kan inte se att det ska gå att lösa med någon backventil. Vattnet måste ju flöda den vägen. Jag får väl springa över till grannen och verkligen syna ackumulatortanken för att se om det verkligen inte finns någon annan anslutning som jag kan använda för uttag av varmvattnet till elementen.

UPPDATERING...

Men borde inte lättaste vägen vara genom ackumulatortanken och inte via laddomaten och pannan? Om jag kopplar in elementslingan ovanpå ackumulatortanken men samma anslutning så borde den lättaste vägen vara genom tanken.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hämta värmen "närmare" acktanken kan nog vara en bättre lösning. Håller med om att en backventil förbättrar nog inte situationen.

Nu vet inte jag om det är så att Laddomaten har tillräckligt stort internt motstånd så att vattnet alltid hämtas från acken men jag tyckte ändå att det inte såg riktigt rätt ut på din skiss angående den nya rördragningen.

Det kommer kanske in några fler svar/tyckanden nu när tråden "kommit igång"........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

En annan som inte har ackumulatortank brukar kika på den här filmen som visar hur det kan funka.
http://www.baxi.se/displayFlash.asp?id=738
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Ett alternativ till en kostsam Laddomat kan vara den här lösningen.
http://infoweb.esbe.se/files/56004/VTC3 ... 0_A_LR.pdf

Då väljer man 60 graders ventilen och monterar den som blandningsventil i pannreturen.
Pumpen styrs av en panntermostat (finns kanske redan) som ställs på c:a 70 grader.
Man bör komplettera med avstängningsventiler runt om för att kunna byta termostat o pump.
Pannan fungerar som en ren laddpanna och det går inte att krama ur all värme, men det blir förmodligen billigare installation. Termostaten stänger returen till pannan när returvattnet blir kallare än 60 grader.

Har själv denna lösning som fungerat ypperligt i 19 år. Har bara bytt termostatinsats en gång.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

En cirkulationspump går på 1500 kr och en laddventil 500 kr, eller en bättre begagnad laddomat för 1500 kr. Men tack för tipset...
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Psycho Dave skrev:cirkulationspump går på 1500 kr
Snålvärners alternativ: http://www.jula.se/cirkulationspump-436022
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²